حمایت آلمان از رژیم صهیونیستی؛ از افزایش ۱۰ برابری ارسال سلاح تا پشتیبانی حقوقی در دیوان لاهه

11:37 - 03 ارديبهشت 1403
کد خبر: ۴۷۶۹۳۳۵
دسته بندی: حقوق بشر ، عمومی
حمایت آلمان از رژیم صهیونیستی؛ از افزایش ۱۰ برابری ارسال سلاح تا پشتیبانی حقوقی در دیوان لاهه
آلمان از زمان آغاز جنگ غزه، یکی از قوی‌ترین حمایت‌ها را از رژیم صهیونیستی داشته و این حمایت طیف گسترده‌ای شامل نظامی، تسلیحاتی، دیپلماتیک و حقوقی را در بر می‌گیرد.

خبرگزاری میزان – تجاوز رژیم صهیونیستی به نوار غزه از اکتبر ۲۰۲۳ (مهر ماه ۱۴۰۲)، ابعاد جدیدی از حمایت بدون قید و شرط غرب از رژیم صهیونیستی را آشکار کرد.

مقامات آمریکا و برخی کشور‌های غربی بلافاصله بعد از آغاز جنگ غزه، بر حمایت خود از این رژیم تاکید کرده و در این بین کشور‌هایی مانند آلمان و انگلیس بیش از پیش روابط خود را با این رژیم توسعه دادند.

حمایت آلمان از رژیم صهیونیستی در ماه‌های اخیر به شیوه‌های مختلفی ادامه یافته و مقامات آلمانی بار‌ها بر توسعه این حمایت و پشتیبانی، از نظامی و تسلیحاتی گرفته تا سیاسی و دیپلماتیک تاکید کردند.

آلمان از زمان آغاز جنگ غزه یکی از قوی‌ترین حامیان رژیم صهیونیستی بوده که هم از حمایت دیپلماتیک و هم انتقال تسلیحات قابل توجهی برخوردار بوده است.

رویکرد یکجانبه آلمان و حمایت بی‌قید و شرط از رژیم صهیونیستی

رویکرد عمدتا یکجانبه دولت آلمان، حمایت بی‌قید و شرط از رژیم صهیونیستی در پی آغاز جنگ غزه، ممکن است پیامد‌های منفی بلندمدتی برای دیپلماسی و نفوذ آلمان در منطقه و جنوب جهانی گسترده‌تر داشته باشد.

طبقه سیاسی آلمان پس از آغاز جنگ غزه قویا از رژیم صهیونیستی حمایت کرد و بسیار فراتر از تایید «حق اسرائیل برای دفاع از خود» یا نشان دادن همبستگی با این رژیم بود.

حمایت آلمان از رژیم صهیونیستی؛ از افزایش ۱۰ برابری ارسال سلاح تا پشتیبانی حقوقی در دیوان لاهه

ابعاد داخلی و دیپلماتیک حمایت آلمان از رژیم صهیونیستی

در داخل، مقامات آلمانی متهم به سرکوب حمایت عمومی از آرمان فلسطین هستند که عملا آزادی‌های اساسی مانند حق اعتراض را به خطر می‌اندازد.

در همین حال این کشور بنیاد‌های فرهنگی خود را مجبور به محدود کردن صدا‌های انتقادی از رفتار رژیم صهیونیستی با مردم فلسطین کرده است.

اعتراضاتی که در این کشور طی ۷ ماه گذشته برگزار شده، تماما از سوی پلیس این کشور سرکوب شده و بسیاری از افراد بازداشت شده و یا شغال خود را از دست داده‌اند.

در بُعد دیپلماتیک، نقش برلین در امتناع این کشور از پیوستن فعالانه به تلاش‌های بین‌المللی برای برقراری آتش‌بس بشردوستانه و پایان دادن به جنگ و حملات رژیم صهیونیستی که اساسی‌ترین گام برای کاهش درد و رنج مردم غزه است، آشکارتر بوده است.

آلمان ۲ بار در رای‎گیری مجمع عمومی سازمان ملل که خواستار آتش‌بس در خاورمیانه شد، رای ممتنع داد.

اعضای ارشد دولت آلمان به‌طور متناوب با انتشار بیانیه‌های یک طرفه، حمایت بی‌قید و شرط از رژیم صهیونیستی را با توجه اندک به تأثیر مخرب جنگ بر غزه اعلام کرده‌اند.

اولاف شولتز، صدراعظم آلمان در ۱۲ اکتبر (۲۰ مهر ۱۴۰۲) به قانونگذاران آلمانی گفت: در حال حاضر تنها یک مکان برای آلمان وجود دارد و آن در کنار اسرائیل است.

هنگامی که از آنالنا بائربوک، وزیر خارجه آلمان، درباره تلاش‌های ناکافی دولتش برای اجرای آتش‌بس سؤال شد، پاسخ داد که «وظیفه سیاستمداران نیست که به تفنگ‌ها بگویند ساکت شوند».

افزایش ۱۰ برابری صادرات سلاح آلمان به رژیم صهیونیستی

به‌تازگی آنالنا بائربوک لحن خود را تغییر داده است؛ در اواخر ماه مارس (فروردین ماه)، در دیدار خود از منطقه، او وضعیت در نوار محاصره شده غزه را «جهنم» توصیف کرد و همچنین مخالفت خود را با حمله زمینی رژیم صهیونیستی به رفح اعلام کرد.

این دیدار وزیر خارجه آلمان، ششمین دیدار وی از منطقه از زمان آغاز جنگ غزه به شمار می‌رود.

حمایت آلمان از رژیم صهیونیستی؛ از افزایش ۱۰ برابری ارسال سلاح تا پشتیبانی حقوقی در دیوان لاهه

با این حال، در حوزه نظامی، صادرات تسلیحات آلمان به رژیم صهیونیستی افزایش یافته و در مقایسه با سال ۲۰۲۲ به بیش از ۱۰ برابر رسیده است.

 به ویژه، مقامات دولت آلمان فاش کرده‌اند که از ۲۱۸ مجوز صادر شده در سال ۲۰۲۳، ۱۸۵ مجوز در طول حمله رژیم صهیونیستی به غزه تایید شده است.

صدراعظم آلمان به مقامات رژیم صهیونیستی گفته که «هر حمایتی که لازم است» را به او بگویند.

براساس گزارش مارس ۲۰۲۴ موسسه تحقیقات صلح بین‌المللی استکهلم، آلمان ۳۰ درصد از واردات تسلیحات رژیم صهیونیستی در سال‌های اخیر را به خود اختصاص داده است.

 تنها کشور دیگری که در سال ۲۰۲۳ سلاح بیشتری به رژیم صهیونیستی فروخت، آمریکا بود که ۶۹ درصد از واردات تسلیحات این رژیم را تامین می‌کرد.

براساس داده‌های وزارت اقتصاد آلمان، این کشور سال گذشته میلادی با صادرات تسلیحات به رژیم صهیونیستی به ارزش ۳۲۶.۵ میلیون یورو (۳۵۳.۷۰ میلیون دلار) موافقت کرد که شامل تجهیزات نظامی و تسلیحات جنگی بود که نسبت به سال ۲۰۲۲ افزایش ۱۰ برابری داشت.

ضربه‌ای دیگر بر بی‌طرفی ادعایی برلین

ضربه دیگری به بی‌طرفی ادعایی آلمان زمانی وارد شد که این کشور حکم موقت دیوان بین‌المللی دادگستری به عنوان عالی‌ترین دادگاه سازمان ملل، در پرونده شکایت آفریقای جنوبی از رژیم صهیونیستی را رد کرد.

دیوان بین‌المللی دادگستری در بهمن ماه ۱۴۰۲ با صدور دستور موقتی، تاکید کرد که رژیم صهیونیستی در غزه مرتکب نسل‌کشی شده است.

در پی صدور این حکم موقت از سوی دیوان بین‌المللی دادگستری، آلمان در میان معدود کشور‌هایی بود که در کنار آمریکا به انتقاد از این حکم پرداخت و آن را رد کرد.

حمایت آلمان از رژیم صهیونیستی؛ از افزایش ۱۰ برابری ارسال سلاح تا پشتیبانی حقوقی در دیوان لاهه

اما مخالفت آلمان با رای دیوان بین‌المللی دادگستری به همین جا ختم نشد و این کشور در همان زمان اعلام کرد که به عنوان طرف ثالث در دادگاه بین‌المللی دادگستری به نفع رژیم صهیونیستی مداخله خواهد کرد.

 به گفته استفان تالمون، محقق حقوقی، اعلام قصد مداخله پیش از اینکه دادگاه بتواند حتی در مورد موضوع صلاحیت رای صادر کند، بی‌احترامی به دیوان بین‌المللی دادگستری است و ممکن است در نهایت اعتبار و قدرت مداخله آلمان را تضعیف کند.

این محقق حقوقی تاکید کرد: بسیاری در جنوب جهانی، مداخله آلمان را نمونه دیگری از استاندارد‌های دوگانه در حقوق بین‌الملل خواهند دید.

مخالفت آلمان با قطعنامه شورای حقوق بشر علیه رژیم صهیونیستی

به‎تازگی و در جریان پنجاه‎و‎پنجمین نشست شورای حقوق بشر سازمان ملل، قطعنامه توقف ارسال سلاح به رژیم صهیونیستی تصویب شد.

این قطعنامه با ۲۳ رای مثبت به تصویب رسید و تنها ۶ کشور به آن رای منفی دادند.

نماینده برلین در نشست شورای حقوق بشر برای تصویب این قطعنامه گفته که پذیرش آن، رژیم صهیونیستی را به نسل‌کشی متهم می‌کند.

شکایت از آلمان برای توقف ارسال سلاح به رژیم صهیونیستی

حمایت‌های همه‌جانبه آلمان از رژیم صهیونیستی با واکنش‌ها و انتقادات بسیاری هم در سطح داخلی این کشور و هم در سطح بین‌المللی همراه شده است.

وکلای دادگستری آلمان گزارش دادند که شکایتی فوری علیه دولت فدرال این کشور تنظیم کرده‌اند تا آن را مجبور به توقف صادرات تسلیحات به رژیم صهیونیستی کنند.

این گروه از وکلا دلایلی را ذکر کردند که  اثبات می‌کند تسلیحات صادر شده از سوی آلمان در غزه از طریق روش‌هایی استفاده شود که قوانین بشردوستانه بین‌المللی را نقض می‌کند.

چندین سازمان از جمله مرکز حمایت حقوقی اروپا، قانون برای فلسطین و موسسه فلسطین برای دیپلماسی عمومی، این شکایت را به نمایندگی از فلسطینیان در غزه به دادگاه اداری آلمان ارائه کردند.

وکلای آلمانی در بیانیه‌ای اعلام کردند که محموله‌های تسلیحاتی و حمایت‌های ارائه شده از سوی آلمان به رژیم صهیونیستی ناقض تعهدات این کشور براساس قانون کنترل سلاح‌های نظامی است.

شکایت نیکاراگوئه از آلمان در دیوان لاهه

نیکاراگوئه شکایتی را علیه دولت آلمان در دیوان بین‎المللی دادگستری تنظیم کرده و برلین را متهم به تسهیل نسل‌کشی رژیم صهیونیستی در نوار غزه کرد.

جلسه ۲ روزه بررسی این شکایت در دیوان لاهه، فروردین ماه گذشته برگزار شد.

در این شکایت تاکید شده که آلمان با ارسال تجهیزات نظامی و کاهش بودجه آنروا (آژانس امدادرسانی و کاریابی سازمان ملل برای آوارگان فلسطینی) که حمایت اساسی از مردم غزه را فراهم می‌کند، انجام نسل‌کشی را تسهیل می‌کند.

آلمان به اتهامات نیکاراگوئه درباره تسهیل نسل‌کشی در غزه پاسخ داد و مدعی شد که «تاریخ پشتوانه حمایت آلمان از رژیم صهیونیستی است».

نیکاراگوئه پیش از این نیز از دیوان بین‌المللی دادگستری خواسته بود تا دستور اقدام‌های اضطراری را علیه آلمان صادر کند تا کمک مالی این کشور به رژیم صهیونیستی متوقف و کمک برلین به آنروا از سر گرفته شود.

آلمان دومین کشور ارائه دهنده کمک مالی به آنروا بود و پس از مطرح شدن ادعا‌های بی‌اساس و اثبات نشده رژیم صهیونیستی علیه آنروا، برلین کمک خود را به این نهاد سازمان ملل قطع کرد.

انتهای پیام/



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *