رؤسای قوه قضائیه وکیل آنلاین مجله حقوقی

اعتبارسنجی گزارش‌های حقوق بشری آمریکا؛ حمله لفظی به کشورهای مخالف در میانه سرکوب اعتراضات دانشجویی

8:00 - 12 ارديبهشت 1403
کد خبر: ۴۷۶۹۶۳۶
دسته بندی: حقوق بشر ، عمومی
اعتبارسنجی گزارش‌های حقوق بشری آمریکا؛ حمله لفظی به کشورهای مخالف در میانه سرکوب اعتراضات دانشجویی
آمریکا در حالی که خود را حامی حقوق بشر در جهان قلمداد کرده و مدعی دفاع از حقوق بشر است که تعهدات حقوق بشری را همواره زیر پا می‌گذارد.

خبرگزاری میزان – وزارت خارجه آمریکا به‌تازگی گزارش سالانه خود را درباره وضعیت حقوق بشر در کشور‌ها منتشر کرد.

این گزارش از سال ۱۹۷۷ تاکنون از سوی وزارت خارجه آمریکا منتشر شده و واشنگتن مدعی است که موارد نقض حقوق بشر را در کشور‌های مختلف جهان بررسی می‌کند.

آنتونی بلینکن، وزیر خارجه آمریکا، در نشست مربوط به ارائه این گزارش، اظهارات خود را اینگونه آغاز می‌کند؛ من خوشحالم که اینجا هستم تا گزارش حقوق بشر ۲۰۲۳ را ارائه کنم؛ در پایان سال گذشته (۲۰۲۳)، ما هفتاد‎وپنجمین سالگرد اعلامیه جهانی حقوق بشر را جشن گرفتیم و این ایده اساسی را تأیید کردیم که «همه انسان‌ها آزاد به دنیا می‌آیند و از نظر کرامت و حقوق برابر هستند.»

به گفته وی، این سخنان ۷۵ سال پیش شامل طیف گسترده‌ای از حقوق جهانی (مدنی و سیاسی، اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی)، حق بیان آزادانه، انتخاب سران، عبادت هر طور که می‌خواهیم، حق آموزش و شرایط عادلانه کار است.

پس از این اظهارات، وزیر خارجه آمریکا مدعی شد که گزارش اخیر «گزارشی واقعی و منظم» از سوابق حقوق بشری ارائه می‌دهد.

کشور‌های هدف در گزارش وزارت خارجه آمریکا

اگرچه مقام‌های آمریکا مدعی هستند که این گزارش به‌طور عینی وضعیت حقوق بشری همه کشور‌های جهان را بررسی کرده، اما مروری بر گزارش‌هایی که طی سال‌ها از سوی وزارت خارجه آمریکا منتشر شده، تمرکز عمده‌ای بر روی کشور‌های مخالف آمریکا دارد.

به ندرت دیده می‌شود که متحدان واشنگتن در گزارش‌های وزارت خارجه آمریکا هدف انتقاد جدی حقوق بشری قرار بگیرند و یا وضعیت آن‌ها بررسی جدی شده باشد.

اگرچه مقام‌های آمریکا وضعیت خود و متحدان واشنگتن را در زمینه حقوق بشری، مطلوب می‌دانند، اما نگاهی به گزارش‌ها یک رویکرد سیاسی را در تنظیم آن‌ها نشان می‌دهد.

رویکردی که مخالفان واشنگتن را هدف قرار می‌دهد و حقوق بشر را دستاویزی برای اعمال فشار به این کشور‌ها قرار می‌دهد.

وزیر خارجه آمریکا در بخشی از اظهارات خود مدعی شد: در عین حال، این گزارش نشان می‌دهد که دولت‌ها در حال گسترش تخلفات خود به خارج از مرز‌های خود هستند.

بلینکن در حالی این ادعا را درباره کشور‌های دیگر مطرح می‌کند که آمریکا بیشترین تخلفات حقوق بشری را در بیرون از مرز‌های خود مرتکب می‌شود.

نمونه‌ای از این تخلفات را می‌توان در جنگ افروزی‌ها، مداخله‌گری‌ها و حمایت‌های این کشور از رژیم‌های آپارتایدی مانند رژیم صهیونیستی دید.

رد کردن اتهام استاندارد دوگانه درباره رژیم صهیونیستی

آنتونی بلینکن این اتهام را رد کرده است که واشنگتن ممکن است هنگام اعمال قوانین آمریکا در مورد سوءاستفاده ارتش رژیم صهیونیستی در غزه، استاندارد دوگانه داشته است.

این مقام آمریکایی در اظهارات خود گفته که بررسی ادعا‌های نقض حقوق بشر از سوی رژیم صهیونیستی ادامه دارد، اما این کار نیاز به زمان و تحقیقات دارد.

بیش از ۲۰۰ روز از آغاز جنگ غزه می‌گذرد؛ رژیم صهیونیستی در این مدت ۳۴ هزار نفر را به شهادت رسانده و بیش از ۷۷ هزار نفر دیگر را مجروح کرده است و در کنار این جنگ محاصره همه‌جانبه نیز جان غیرنظامیان را تهدید می‌کند.

جنایت‌های رژیم صهیونیستی تا کجا باید پیش رود تا آمریکا تحقیقات خود را آغاز کند؟

بلینکن در حالی ادعای وجود استاندارد دوگانه را رد می‌کند که به‌تازگی این کشور بسته کمک جدید را برای رژیم صهیونیستی به تصویب رسانده است.

آمریکا حق اظهار نظر درباره حقوق بشر را ندارد

نگاهی به سابقه آمریکا در زمینه‌های مختلف حقوق بشری، از جمله آسیب‌هایی که میلیون‌ها نفر در سراسر جهان از سیاست‌های مخرب این کشور آسیب دیده‌اند و بسیاری دیگر که جان خود را از دست داده‌اند، تاییدی بر این واقعیت است که آمریکا با این سابقه و کارنامه سیاه حق اظهار نظر درباره حقوق بشر ندارد.

همانگونه که مقام‌های بسیاری در سراسر جهان بر این موضوع تاکید کرده‌اند، آمریکا در جایگاهی نیست که بخواهد درباره وضعیت حقوق بشر در دیگر کشور‌ها اظهار نظر کند.

واشنگتن در حالی از وضعیت حقوق بشر در دیگر کشور‌ها دم می‌زند که در بسیاری از موارد تعهدات حقوق بشری خود را زیر پا گذاشته است.

گزارش اخیر آمریکا از «نقض حقوق بین‌المللی بشردوستانه و حقوق بشر» در جهان انتقاد می‌کند؛ مقام‌های آمریکا در حالی این انتقاد را مطرح می‌کنند که این کشور در حال حاضر در یکی از بزرگ‌ترین نسل‌کشی‌ها در جهان شریک است؛ یک نسل‌کشی تمام عیار که طی چند ماه حدود ۱۴ هزار کودک را به کام مرگ کشانده است.

نقض اعلامیه جهانی حقوق بشر از سوی آمریکا

در بخشی از گزارش وزارت خارجه آمریکا آمده است: سال تحت پوشش این گزارش مصادف با هفتادوپنجمین سالگرد اعلامیه جهانی حقوق بشر سازمان ملل بود. در بزرگداشت این سالگرد، آمریکا چندین تعهد جدید، از جمله تجدید سرمایه‌گذاری در سراسر جهان در دموکراسی و حقوق بشر، کمک به حفاظت از مدافعان حقوق بشر در فضای مجازی و پیشبرد عدالت نژادی و جنسیتی در آمریکا را پذیرفت.

این گزارش در حالی از اعلامیه جهانی حقوق بشر سازمان ملل سخن گفته و آن را می‌ستاید که نگاهی به عملکرد این کشور در سال‌های بعد از امضای اعلامیه، نشان می‌دهد که واشنگتن بسیاری از مفاد این اعلامیه را نادیده گرفته است.

بخشی از این گزارش به موضوع آزادی بیان و آزادی برگزاری اجتماعات را تشریح می‌کند؛ پرداختن به آزادی بیان در این گزارش در حالی است که این روز‌ها حقیقت آزادی بیان در آمریکا به خوبی قابل مشاهده است.

گروه‌ها و دانشجویان دانشگاه‌های این کشور به دلیل حمایت از فلسطین به شدت از سوی پلیس سرکوب و بازداشت می‌شوند، بسیاری از افراد شغل خود را از دست داده‌اند، رئیس برخی دانشگاه‌ها مجبور به استعفا شده‌اند، تنها به این دلیل که از رژیم صهیونیستی انتقاد کرده بودند.

انتهای پیام/


برچسب ها: آمریکا حقوق بشر

ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *