جنگ دولت آمریکا با دانشجویان و دانشگاهیان؛ تعلیق، بازداشت و اخراج حامیان فلسطین و معترضان به جنگ غزه

9:00 - 07 ارديبهشت 1403
کد خبر: ۴۷۶۹۸۳۸
دسته بندی: حقوق بشر ، عمومی
جنگ دولت آمریکا با دانشجویان و دانشگاهیان؛ تعلیق، بازداشت و اخراج حامیان فلسطین و معترضان به جنگ غزه
دانشجویان در دانشگاه‌های آمریکا در روز‌های اخیر به دلیل برپایی تظاهرات در محکومیت جنایت‌های رژیم صهیونیستی و حمایت از فلسطین هدف سرکوب، بازداشت و تعلیق گسترده‌ای قرار گرفته‌اند.

خبرگزاری میزان - در حالی که مقامات آمریکا در تلاش برای خنثی کردن تظاهرات دانشجویی هستند، اعتراضات به جنگ غزه در چندین دانشگاه به‌ویژه دانشگاه‌های برتر این کشور شکل گرفته است.

موج این اعتراضات از هفته گذشته و زمانی آغاز شد که دانشجویان دانشگاه کلمبیا تظاهرات گسترده‌ای را در حمایت از فلسطین برگزار کردند و این تظاهرات با سرکوب گسترده از سوی پلیس مواجه شد و بیش از ۱۰۰ نفر از دانشجویان بازداشت شدند.

سرکوب اعتراضات حامی فلسطین در دانشگاهع‌های آمریکا؛ صدها دانشجو تعلیق و بازداشت شدند

در پی سرکوب این تظاهرات و بازداشت دانشجویان، دانشجویان چندین دانشگاه در سراسر آمریکا در حمایت از فلسطین و هم‌بستگی با دانشجویان دانشگاه کلمبیا دست به تحصن و تظاهرات زدند.

نگرانی ادعایی در مورد تهدید دانشجویان و استادان دانشگاه یهودی به عنوان دلیلی برای سرکوب شدیدتر تظاهرکنندگان ذکر شده است.

در نیویورک، مدیریت دانشگاه کلمبیا به صد‌ها تظاهراکننده مهلت داده تا به یک تحصن بزرگ پایان دهند و در همین حال، ده‌ها دانشجو در داخل دو ساختمان در یکی از دانشکده‌های کالیفرنیای شمالی تحصن کردند.

گسترش تحصن دانشجویان به دانشگاه‌های سراسر آمریکا

اعتراضات و درخواست برای خارج کردن بودجه کالج‌ها و دانشگاه‌ها از عملیات نظامی رژیم صهیونیستی همچنان در دانشگاه‌های سراسر آمریکا از جمله دانشگاه ییل، دانشگاه نیویورک، دانشگاه هاروارد، موسسه فناوری ماساچوست، دانشگاه تافتس و بسیاری دانشگاه‌های دیگر گسترش یافته است.

سرکوب اعتراضات حامی فلسطین در دانشگاهع‌های آمریکا؛ صدها دانشجو تعلیق و بازداشت شدند

اعتراضات دانشجویی که برخی از آن‌ها به تحصن‌های شبانه‌روزی تبدیل شده و صد‌ها نفر بازداشت شده‌اند که این امر به دنبال دستگیری‌ها و اخراج دانشجویان در دانشگاه کلمبیا در سراسر آمریکا اوج گرفته است.

بازداشت گسترده و تعلیق دانشجویان در دانشگاه‌های آمریکا

به گفته مقامات، بیش از ۱۰۰ معترض در ۱۸ آوریل (۲۰ فروردین) در دانشگاه کلمبیا دستگیر شدند، در حالی که برخی دیگر تعلیق و از دانشگاه‌ها به صورت موقت اخراج شدند.

پلیس می‌گوید که در دانشگاه نیویورک، بیش از ۱۵۰ معترض حامی فلسطین در ۲۲ آوریل (۳ اردیبهشت) بازداشت شدند، در دانشگاه ییل، حدود ۴۵ معترض به تجاوز جنایتکارانه متهم و بازداشت شدند.

سرکوب اعتراضات حامی فلسطین در دانشگاهع‌های آمریکا؛ صدها دانشجو تعلیق و بازداشت شدند

به گفته مدیران این دانشگاه، تظاهرات در دانشکده‌های دانشگاه کلمبیا عمدتا مسالمت‌آمیز بوده و برخی از مقامات از جمله پلیس نیویورک و معترضان افراد غیروابسته را در موارد خشونت و لفاظی‌های توهین‌آمیز مقصر می‌دانند.

برخی از دانشجویان گفته‌اند که تنش در محوطه دانشگاه نگرانی‌هایی در مورد ایمنی ایجاد کرده که برخی از دانشگاه‌ها با انتخاب گزینه‌های برگزاری کلاس‌های مجازی یا ترکیبی به آن پاسخ داده‌اند.

مینوش شفیق، رئیس دانشگاه کلمبیا، گفت: دانشجویان در مجموعه‌ای از جوامع نگرانی‌های خود را نسبت به امنیت ابراز کرده‌اند و ما اقدامات بیشتری را برای رسیدگی به نگرانی‌های امنیتی اعلام کرده‌ایم؛ بسامد اختلافات ما در روز‌های اخیر افزایش یافته است. این تنش‌ها از سوی افرادی که به کلمبیا وابسته نیستند و برای پیگیری برنامه‌های خود به دانشگاه آمده‌اند مورد سوءاستفاده و تقویت قرار گرفته است.

تعلیق دستکم ۵۳ دانشجو در دانشگاه زنان بارنارد

براساس یک گزارش جدید، کالج بارنارد، به عنوان دانشگاه زنان وابسته به دانشگاه کلمبیا، دستکم ۵۳ دانشجو را به دلیل شرکت در تظاهرات بزرگ ضدصهیونیست در دانشگاه کلمبیا تعلیق کرده است.

کلمبیا اسپکتور گزارش داد که دانشجویان از محوطه دانشگاه اخراج موقت شده‌اند و دسترسی به بسیاری از امکانات آن را از دست داده‌اند.

به تعدادی از این دانشجویان که در میان افراد بازداشت شده در دانشگاه کلمبیا طی هفته گذشته بوند، تنها ۱۵ دقیقه فرصت داده شد تا وسایل خود را جمع و منطقه اسکان دانشجویان را ترک کنند.

کالج بارنارد در بیانیه‌ای در مورد تعلیق این دانشجویان، گفت: دانشجویان تعلیق موقت دیگر به اکثر ساختمان‌های بارنارد دسترسی ندارند، اما واجد شرایط برای خدمات کالج، از جمله مراقبت‌های بهداشتی، مشاوره سلامت روان و حمایت تحصیلی هستند.

تعدادی از دانشجویان تاثیر پذیرفته از این تصمیم، کالج بارنارد را به‌ دلیل این تصمیم به شدت مورد انتقاد قرار داده‌اند و یکی از اساتید دانشگاه این تعلیق‌ها را «شرارت» توصیف کرده است.

بسیاری از دانشجویان تعلیقی به رسانه‌ها گفتند که دانشگاه بارنارد به آن‌ها کمک نمی‌کند تا مکان‌های جایگزین برای اقامت پیدا کنند و آن‌ها را در ارتفاعات و خشکی رها می‌کند تا خودشان به خانه بروند یا مکان دیگری برای زندگی پیدا کنند.

برخی می‌گویند که کارکنان امنیتی عکس‌هایی از آن‌ها در دست دارند تا مطمئن شوند که از محوطه دانشگاه منهتن خارج می‌شوند.

بازداشت ۱۵۰ نفر در دانشگاه نیویورک

پلیس اعلام کرد بیش از ۱۵۰ نفر را تنها طی یک شب در دانشگاه نیویورک دستگیر کرده است.

پس از درخواست مقامات دانشگاه از اداره پلیس نیویورک برای سرکوب تظاهرات و پاک‌سازی محوطه دانشگاه منهتن، دانشجویان، اساتید و دیگران دستگیر شدند.

کاز داتری، معاون کمیسر عملیات پلیس نیویورک در یک پست رسانه اجتماعی گفت: این الگوی رفتاری در دانشگاه‌های سراسر کشور ما وجود دارد که در آن افراد تلاش می‌کنند فضایی را برخلاف سیاست دانشگاه اشغال کنند؛ پلیس نیویورک آماده است تا به این اقدامات ممنوعه و متعاقبا غیرقانونی هر زمان که از ما بخواهند رسیدگی کند.

سرکوب اعتراضات حامی فلسطین در دانشگاهع‌های آمریکا؛ صدها دانشجو تعلیق و بازداشت شدند

ائتلاف همبستگی فلسطین در دانشگاه نیویورک (گروهی که روز دوشنبه گذشته تحصنی را در محوطه این دانشگاه راه‎اندازی کرد)  می‌گوید که با دستگیری خشونت‌آمیز دانشجویان و اعضای هیئت علمی دانشگاه نیویورک از سوی پلیس و به‌طور مستقیم با تسهیل لیندا میلز، رئیس دانشگاه نیویورک، مواجه شده و بیش از ۱۳۰ دانشجو و استاد دانشگاه بازداشت شدند.

بازداشت و تعلیق ده‌ها دانشجو در دانشگاه ییل

ده‌ها نفر از دانشجویان دانشگاه ییل طی یک روز و در جریان تظاهرات حامی فلسطین بازداشت شدند.

پیتر سالوی، رئیس دانشگاه ییل، در پیامی گفت که افراد بازداشت شده «از درخواست نهایی برای ترک داوطلبانه تحصن» خودداری کردند.

وی شمار افراد بازداشت شده را ۶۰ نفر اعلام کرد، اما سخنگوی دانشگاه این تعداد را به ۴۸ نفر کاهش داد.

سرکوب اعتراضات حامی فلسطین در دانشگاه‌های آمریکا؛ صدها دانشجو تعلیق و بازداشت شدند

ییل در بیانیه‌ای ادعا کرد که بار‌ها از معترضان خواسته تا محوطه دانشگاه را ترک کنند؛ این دانشگاه هشدار داده که ممکن است دانشجویان حاضر در تحصن، بازداشت یا با اقدامات انضباطی مواجه شوند.

به گزارش این دانشگاه، پلیس ۴۷ احضاریه صادر کرده و دانشگاه نیز اعلام کرده که دانشجویان بازداشتی با تعلیق احتمالی روبه‌رو هستند.

انتهای پیام/



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *