تظاهرات‌های دانشجویی در آمریکا؛ یادآور سرکوب اعتراضات به جنگ ویتنام

8:53 - 17 ارديبهشت 1403
کد خبر: ۴۷۷۱۶۳۷
دسته بندی: حقوق بشر ، عمومی
تظاهرات‌های دانشجویی در آمریکا؛ یادآور سرکوب اعتراضات به جنگ ویتنام
کارشناسان طی روزهای اخیر از برخورد خشونت‌آمیز پلیس آمریکا با معترضان به جنگ رژیم صهیونیستی به نوار غزه انتقاد کرده و آن را یادآور سرکوب اعتراضات به جنگ ویتنام توصیف کرده‎اند.

خبرگزاری میزان - تظاهرات‌ها و تحصن‌های دانشجویی در دانشگاه‌های آمریکا در اعتراض به جنگ رژیم صهیونیستی علیه نوار غزه و سیاست‌های دولت بایدن در قبال این جنگ همچنان ادامه دارد.

یکی از موضوعاتی که مورد توجه رسانه‌ها و کارشناسان قرار گرفته، نحوه برخورد پلیس با معترضان، اعم از دانشجویان و استادان است. 

رابرت رایش، وزیر سابق کار آمریکا و کارشناس سیاست عمومی در دانشگاه کالیفرنیا در برکلی طی مقاله‌ای در گاردین به بررسی این اعتراضات و سرکوب‌ها از سوی پلیس پرداخته است.

رایش درباره دلیل برانگیخته شدن اعتراضات، می‌نویسد: در حالی که جنبش‌های اعتراضی اغلب از سوی موضوعات مختلف شعله‌ور شده و طیفی از مردم را با انگیزه‌های مختلف جذب می‌کنند، اعتراضات فعلی بر یک چیز متمرکز است؛ خشم اخلاقی به دلیل قتل‌عام ده‌ها هزار انسان بی‌گناه در غزه، که بیشتر آن‌ها زن و کودک بودند.

تعبیر این اعتراضات به هر چیز دیگری، به‌عنوان یهودستیزانه یا ضد آمریکایی به معنای نادیده گرفتن اصل ماجرا و چرایی آن است.

معترضان رژیم صهیونیستی را از نظر اخلاقی شکست‌خورده می‌دانند

رایش، می‌گوید که دانشجویان معترض کابینه فعلی رژیم صهیونیستی را از نظر اخلاقی شکست‌خورده می‌دانند.

برخی از معترضان خشم خود را بر رژیم صهیونیستی متمرکز می‌کنند، برخی بر کابینه بنیامین نتانیاهو، برخی بر جو بایدن به دلیل ناتوانی در ایستادگی در برابر نتانیاهو، به‌خاطر دادن تسلیحات اضافی به رژیم صهیونیستی، و برخی به دلیل واکنش دولت بایدن به اعتراضات. 

این مقام سابق دولت آمریکا، اظهار کرد: من چیزی را ندیده یا نشنیده‌ام که بتوان آن را یهودی‌ستیزانه تعبیر کرد. در واقع تعداد قابل توجهی از معترضان یهودی هستند. 

دانشجویان معترض این احساس عمیق و پایدار را دارند که آنچه در غزه اتفاق می‌افتد از نظر اخلاقی اشتباه بوده و آمریکا در این بی‌اخلاقی شریک است.

وی اضافه کرد: بسیاری به من می‌گویند که قصد دارند در انتخابات ریاست‌جمهوری نوامبر آینده (آبان ۱۴۰۳) شرکت نکنند؛ خطری آشکار برای کارزار انتخاب مجدد بایدن، که به نوبه خود شانس ریاست‌جمهوری ترامپ را افزایش می‌دهد.

شباهت اعتراضات کنونی و اعتراضات به جنگ ویتنام

رابرت رایش در ادامه با اشاره به تظاهرات‌های دانشگاهی در سال ۱۹۶۸ در اعتراض به جنگ ویتنام، گفت: من از تظاهرات ضد جنگ ویتنام خاطراتی دارم که حدود ۵۵ سال پیش در آن شرکت کردم.

به گفته وی، از اینکه جهان آمریکا مردم جهان سوم، عمدتا غیرسفید و فقیر را می‌کشت، خشمگین بودم. به‌عنوان یک آمریکایی، احساس می‌کردم از نظر اخلاقی شریک جرم هستم.

رایش، اضافه کرد: من از دست مدیران دانشگاه که پلیس را برای سرکوب معترضان با استفاده از گاز اشک‌آور، اسلحه‌های شوکر و بازداشت‌های دسته جمعی احضار کردند، عصبانی بودم.

وزیر سابق کار آمریکا و کارشناس سیاست عمومی در دانشگاه کالیفرنیا، تاکید کرد که به نظر می‌رسد که تاریخ در حال تکرار است.

استفاده از طیف وسیعی از تاکتیک‌ها علیه معترضان

سی‌ان‌ان هم در گزارشی نوشت که در پی بازداشت هزاران نفر از اواسط آوریل (اواخر فروردین)، واکنش افسران پلیس به معترضان مورد توجه قرار گرفته است.

ویدیو‌های منتشر شده از درگیری‌های فیزیکی و خشونت‌آمیز پلیس با معترضان طیف وسیعی از تاکتیک‌ها را نشان می‌دهد که برای متفرق کردن تظاهرکنندگان از ساختمان‌های دانشگاه‌ها و سرکوب اردوگاه‌های برپا شده داخل دانشگاه‌ها استفاده می‌شود.

گروه‌های حقوق بشری از برخورد پلیس با اعتراض‌ها انتقاد کرده‌اند و این در حالی است که افسران پلیس با پوشین لباس‌های ضد شورش به دانشگاه‌ها یورش می‌برند و در مواردی از گلوله‌های لاستیکی، محرک‌های شیمیایی و گاز‌های اشک‌آور برای سرکوب معترضان استفاده می‌کنند.

کارشناسان، می‌گویند که طیف وسیعی از تاکتیک‌های پلیس که در دانشگاه‌های سراسر کشور دیده می‌شود، تفاوت‌های بین ادارات پلیس را در آموزش و درک آن‌ها از بهترین شیوه‌های پذیرفته شده عمومی در برخورد با اعتراضات و مسائل مربوط به کنترل جمعیت نشان می‌دهد.

انتهای پیام/


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *