رؤسای قوه قضائیه وکیل آنلاین مجله حقوقی

اخراج نخستین پناهجو از انگلیس با طرح موازی روآندا؛ آوار پیامد‌های طرح جنجالی بر زندگی مهاجران

12:48 - 12 ارديبهشت 1403
کد خبر: ۴۷۷۱۰۰۴
دسته بندی: حقوق بشر ، عمومی
اخراج نخستین پناهجو از انگلیس با طرح موازی روآندا؛ آوار پیامد‌های طرح جنجالی بر زندگی مهاجران
دولت انگلیس در آستانه برگزاری انتخابات محلی، روند اجرای طرح روآندا و طرح موازی با آن را با نادیده گرفتن احکام دادگاه تجدیدنظر و دیوان عالی درباره غیرقانونی بودن طرح یاد شده، اجرا می‌کند.

خبرگزاری میزان – گروه‌های حقوق بشری طرح روآندای مورد حمایت ریشی سوناک، نخست‌وزیر انگلیس را مورد انتقاد شدید قرار دادند؛ در عین حال، نهادهای حقوق بشری و دادگاه‌های داخلی انگلیس نیز به دلایل حقوق بشری مخالف اجرای این طرح هستند.

با وجود این، سوناک مدعی شد که طرح اخیرا تصویب شده روآندا را تا ماه جولای سال جاری (تیر ۱۴۰۳) اجرا می‌کند.

نخست‌وزیر انگلیس در حالی خود را در آستانه شکست در انتخابات محلی و شهرداری روز پنجشنبه می‌بیند که در طول سال گذشته از طریق تاکید بر سیاست سختگیرانه مهاجرتی درصدد جلب نظر رای‌دهندگان محافظه‌کار ناراضی بوده است.

بررسی‌ها نشان می‌دهد سیاست جنجالی روآندا از سوی سوناک ریسمانی برای نجات از سقوط به بهای تحمیل پیامدهای مخاطره‌آمیز به زندگی مهاجران و پناهجویان دیده می‌شود.

برنامه سوناک برای انتقال پناهجویان به روآندا چیست؟

بررسی‌ها نشان می‌دهند که انگلیس در این هفته به نحوی طرح انتقال پناهجویان از این کشور به روآندا را اجرا کرد.

وزارت کشور انگلیس اعلام کرد که طی ۱۰ تا ۱۲ هفته آینده پرواز‌ها به روآندا انجام می‌شود تا سیاست اخراج اجباری پناهجویان به روآندا اجرایی شود.

لایحه روآندا برای انتقال پناهجویان از انگلیس به کشوری در شرق آفریقا، پس از ماه‌ها کشمکش میان مجالس عوام و اعیان این کشور به قانون تبدیل شد؛ این قانون به‌صورت یک‌جانبه اعلام کرد که روآندا کشوری امن است؛ این در حالی است که نگرانی‌هایی درباره سابقه حقوق بشری سیاه این کشور وجود دارد.

این قانون بحث‌برانگیز که مورد انتقاد سازمان ملل و گروه‌های حقوق بشری قرار گرفته است، در حالی تصویب شد که دادگاه تجدیدنظر و دیوان عالی انگلیس آن را ناقض حقوق بشر خوانده و خواستار لغو آن شده بودند.

قرار است براساس قانون روآندا ۵ هزار و ۷۰۰ پناهجو از انگلیس به روآندا منتقل شوند.

روآندا در شرق آفریقا کشوری با ۱۳ میلیون نفر جمعیت است؛ این کشور واقع در منطقه دریاچه‌های بزرگ آفریقا از سوی گروه‌های حقوق بشری متهم به نقض گسترده حقوق بشر است.

نخستین پناهجو از انگلیس به روآندا اخراج شد

نخستین پناهجو در قالب طرح اخراج داوطلبانه پناهجویان از انگلیس به روآندا به این کشور فرستاده شد.

این پناهجوی مرد که هویتش فاش نشد، در قالب انتقال داوطلبانه با دریافت ۳ هزار پوند دوشنبه گذشته به کیگالی، پایتخت روآندا منتقل شد.

انتقال وی در چارچوب طرح جانبی و موازی روآندا برای کسانی که روند پناهندگی آن‌ها در انگلیس شکست خورده، انجام شد؛ این طرح جدا از سیاست اخراج اجباری پناهجویان از انگلیس به روآندا است.

طرح یاد شده در آغاز ماه مارس (نیمه اسفند ۱۴۰۲) رونمایی شد؛ براساس این طرح، پناهجویانی که روند پذیرششان در انگلیس شکست خورده است، به ازای دریافت مبالغی این کشور را به‌صورت داوطلبانه ترک می‌کنند.

منتقدان سوناک می‌گویند که این یک اقدام فریب‌کارانه از سوی وی برای جلب نظر‌ رای‌دهندگان پیش از برگزاری انتخابات بوده است؛ وزیر کشور در سایه انگلیس در این باره گفت: محافظه‌کاران به حدی از پیروزی در انتخابات ناامید هستند که به فردی آفریقایی‌الاصل پول داده‌اند تا با رفتن به روآندا نشان دهند که این طرح اجرا می‌شود.

آن‌ها می‌گویند که پرداخت پول به مهاجران برای اخراج داوطلبانه آنگونه که سوناک مدعی بود، مانع ورود قایق‌های مهاجران نمی‌شود.

ناپدید شدن هزار پناهجویی که قرار است به روآندا فرستاده شوند

یک سند دولتی در کشور انگلیس نشان می‌دهد که هزاران نفر از پناهجویانی که قرار است به روآندا در شرق آفریقا اخراج شوند، ناپدید شده‌اند.

این سند که نخستین بار توسط تایمز گزارش شد، نشان می‌دهد که ممکن است اخراج مهاجران به روآندا در لحظات آخر با تاخیر‌هایی مواجه شود.

به گزارش تلگراف، از ۵ هزار و ۷۰۰ پناهجویی که برای اخراج از انگلیس به روآندا شناسایی و معرفی شدند، فقط ۲ هزار و ۱۴۵ نفر همچنان با وزارت کشور ارتباط دارند.

در حالی که مقام‌های اجرای قانون در انگلیس وعده پیدا کردن مهاجران ناپدید شده را می‌دهند، وزیر مهاجرت در سایه انگلیس، گفت که این موضوع وجود هرج‌ومرج گسترده در قلب سیاست روآندا را نشان می‌دهد.

وی گفت: سوناک وعده داده که همه مهاجرانی را که از کانال مانش عبور می‌کنند، بازداشت و اخراج کند؛ او اکنون حتی نمی‌داند این افراد را چگونه پیدا کند.

حزب کارگر انگلیس برخلاف حزب محافظه‌کار به‌عنوان حزب متبوع سوناک بر این باور است که برای حل مشکل مهاجرت باید با باند‌های جنایت‌کار مسئول تجارت قاچاق انسان مقابله کرد، زیرا آن‌ها عامل رقم خوردن بحران مهاجرت هستند.

مدیر اجرایی شورای پناهندگان، با اشاره به اینکه ناپدید شدن پناهجویان در انگلیس موضوع تعجب‌برانگیزی نیست، گفت: آن‌ها، افرادی هستند که از شرایط دشوار فرار کرده‌اند و اکنون به شدت درباره طرح روآندا مضطرب هستند؛ آن‌ها به ناچار با مخاطراتی مانند استثمار و سوءاستفاده روبرو می‌شوند.

افزایش شمار پناهجویان و مهاجران بی‌خانمان

در حالی که اسناد رسمی دولت انگلیس نشان می‌دهند که نیمی از پناهجویانی که اخراج آن‌ها به روآندا برنامه‌ریزی شده، ناپدید شده و به راحتی قابل یافتن نیستند، شمار مهاجران و پناهجویان بی‌خانمان در انگلیس در حال افزایش است.

آمار‌های دولتی نشان می‌دهند که تعداد خانوار‌های مهاجر بی‌خانمان یا در آستانه و معرض بی‌خانمانی پس از ترک مراکز پناهجویی وزارت کشور در سه ماهه پایانی سال ۲۰۲۳ در مقایسه با سال قبل ۳۰۰ درصد افزایش یافته است.

در عین حال، میزان مهاجران خیابان‌خواب در انگلیس به بالاترین سطح خود از زمان ثبت رکورد‌ها در سال ۲۰۱۸ رسید؛ در سه ماهه آخر سال ۲۰۲۳ تعداد کل خانوار‌های مهاجر خیابان‌خواب در انگلیس به ۴ هزار و ۵۰۰ خانوار رسید.

گروه‌های حقوق بشر و خیریه‌های انگلیسی فعال در زمینه بی‌خانمانی گفته‌اند که سیاست‌های ضد مهاجرتی انگلیس سبب افزایش بی‌خانمانی در میان مهاجران شده است.

حدود ۴۰ هزار مهاجری که پس از ۷ مارس ۲۰۲۳ (۱۶ اسفند ۱۴۰۲) وارد انگلیس شدند، اجازه درخواست پناهجویی را ندارند؛ سازمان‌های حقوق بشری هشدار دادند که این افراد با نرخ بالایی در معرض خطر گرفتار شدن در دست باند‌های جنایت‌کار یا بی‌خانمانی قرار دارند.

براساس گزارش اخیر شورای پناهندگان، تا پایان سال ۲۰۲۴ احتمالا ۱۲۰ هزار پناهجو در انگلیس بدون حق درخواست پناهندگی سرگردان می‌شوند.

انتهای پیام/



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *