نقض قوانین بین‌المللی از سوی شرکت‌های فناوری در نسل‌کشی غزه

8:51 - 03 ارديبهشت 1403
کد خبر: ۴۷۶۹۳۰۱
دسته بندی: حقوق بشر ، عمومی
نقض قوانین بین‌المللی از سوی شرکت‌های فناوری در نسل‌کشی غزه
شرکت‌های فناوری بزرگ غربی و رسانه‌های اجتماعی، نقش عمده‌ای در نسل‌کشی رژیم صهیونیستی در نوار غزه دارند و باید پاسخگو باشند.

خبرگزاری میزان - نقش شرکت‌های فناوری بزرگ و پلتفرم‌های رسانه‌های اجتماعی بین‌المللی در کشتار غیرنظامیان فلسطینی در جریان جنگ نسل‌کشی رژیم صهیونیستی در نوار غزه، باید بررسی شود.

این شرکت‌ها باید پاسخگو باشند و اگر مشخص شود که همدست هستند یا اقدامات احتیاطی کافی برای جلوگیری از دسترسی و بهره‌برداری از اطلاعات کاربران انجام نداده‌اند، باید پاسخگو باشند.

آن‌ها باید اطمینان حاصل کنند که از خدمات آن‌ها در مناطق درگیری استفاده نمی‌شود و حریم خصوصی کاربرانشان رعایت می‌شود.

نظارت غیرقانونی بر شهروندان فلسطینی

گزارش‌های مکرری وجود دارد درباره اینکه رژیم صهیونیستی از تعدادی از سیستم‌های فناوری پشتیبانی شده از هوش مصنوعی، برای ردیابی و نظارت غیرقانونی بر فلسطینیان استفاده می‌کند.

این سیستم‌ها قادرند مظنونان ادعایی را شناسایی کرده و آن‌ها را به عنوان اهداف قانونی براساس اطلاعات بالقوه مرتبط که معمولا به مکان یا فرد مورد نظر نامرتبط هستند، با جست‌وجوی شباهت‌ها و الگو‌ها در میان تمام ساکنان نوار غزه، به‌ویژه مردان، آن‌ها را طبقه‌بندی کند.

مطالعات نشان داده که ارتش رژیم صهیونیستی، به دلیل ماهیت این سیستم‌های عامل و ناتوانی آن‌ها در ارائه اطلاعات دقیق، به‌ویژه در مورد محل اختفای افرادی که در فهرست هدف قرار می‌گیرند، از حاشیه خطای قابل توجهی آگاه است.

به عنوان مثال، ارتش رژیم صهیونیستی به‌طور گسترده از سیستم لاوندر برای شناسایی مظنونان در نوار غزه پیش از هدف قرار دادن آن‌ها استفاده می‌کند و این سیستم عمدا منجر به کشتار غیرنظامی گسترده می‌شود.

سیستم لاوندر از منطق احتمالات استفاده می‌کند که مشخصه متمایز کننده الگوریتم‌های یادگیری ماشین است؛ این الگوریتم از طریق مجموعه داده‌های بزرگ الگو‌هایی را جست‌وجو می‌کند که با رفتار فرد مطابقت دارند و میزان و کیفیت داده‌ها تعیین می‌کند که الگوریتم تا چه حد در یافتن این الگو‌ها موفق است، سپس اهداف را براساس احتمالات توصیه می‌کند.

نقش گوگل در نسل‌کشی رژیم صهیونیستی

علاوه بر این، به‌تازگی فاش شده که گوگل و رژیم صهیونیستی در چندین ابتکار فناوری، از جمله پروژه نیمباس که ابزار‌هایی را برای نظارت بیشتر و جمع‌آوری اطلاعات غیرقانونی از فلسطینیان در اختیار ارتش این رژیم قرار می‌دهد و در نتیجه سیاست‌های انکار و آزار و اذیت رژیم صهیونیستی را گسترش می‌دهد، همکاری می‌کنند.

جنایات دیگر علیه مردم فلسطین در این پروژه به‌ویژه انتقادات حقوق بشری قابل توجهی را برانگیخته و ده‌ها کارمند این شرکت را به اعتراض و استعفا واداشت و برخی دیگر به دلیل اعتراضاتشان اخراج شدند.

ارتش رژیم صهیونیستی همچنین از ویژگی تشخیص چهره گوگل برای زیر نظر گرفتن غیرنظامیان فلسطینی در نوار غزه و ایجاد «فهرست ضربه» استفاده می‌کند.

این تصاویر تا حد امکان از رویداد‌های مرتبط با طوفان الاقصی جمع‌آوری می‌شود، سپس از این فناوری برای مرتب‌سازی عکس‌ها و ذخیره تصاویر چهره‌ها استفاده می‌شود، که منجر به دستگیری اخیر هزاران فلسطینی از نوار غزه شد که نقض قوانین صریح این شرکت و اصول راهنمای سازمان ملل در زمینه تجارت و حقوق بشر است.

نهاد‌های حقوق بشری گزارش‌های غیرنظامیان فلسطینی را مستند کرده اند که به دلیل فعالیت رسانه‌های اجتماعی آنها، با وجود اینکه هیچ اقدام نظامی انجام نداده‌اند، از سوی رژیم صهیونیستی به عنوان مظنون معرفی شده‌اند.

استراتژی مخفی ارتش رژیم صهیونیستی برای راه‌اندازی حملات هوایی و توپخانه‌ای بسیار مخرب براساس داده‌هایی که کمتر از حداقل استاندارد ارزیابی دقیق هدف است، از سوابق و عکس‌های تلفن همراه گرفته تا تماس‌ها و الگو‌های ارتباطی با رسانه‌های اجتماعی، همه در چارچوب بزرگ‌تر یک برنامه کشتار باورنکردنی، عمیقا نگران کننده است.

شواهد ارائه شده از سوی کارشناسان فناوری جهانی به ارتباط احتمالی بین استفاده ارتش رژیم صهیونیستی از سیستم لاوندر -که برای شناسایی اهداف در حملات نظامی به نوار غزه استفاده شده است- و شرکت متا اشاره دارد.

این بدان معناست که ارتش رژیم صهیونیستی به‌طور بالقوه افراد را تنها به دلیل حضور در گروه‌های واتس‌اپ با سایر افراد در فهرست مظنونان هدف قرار داده است.

علاوه بر این، کارشناسان این سوال را مطرح می‌کنند که چگونه رژیم صهیونیستی می‌تواند این داده‌ها را بدون افشا از سوی متا به دست آورد.

نقض قوانین بین‌المللی از سوی رسانه‌های اجتماعی

گوگل، متا و سایر شرکت‌های فناوری و رسانه‌های اجتماعی برخلاف قوانین بین‌المللی و تعهدات حقوق بشر اعلام‌شده این شرکت‌ها، در جنایات و تخلفات علیه مردم فلسطین، از جمله قتل‌های غیرقانونی، با رژیم صهیونیستی تبانی کرده‌اند.

شبکه‌های اجتماعی نباید این نوع داده‌های شخصی کاربران خود را منتشر کنند یا در نسل‌کشی رژیم صهیونیستی علیه غیرنظامیان فلسطینی در نوار غزه شرکت کنند.

تحقیقات بین‌المللی به منظور ارائه ضمانت‌های پاسخگویی برای مسئولین و عدالت برای قربانیان مورد نیاز است.

سوگیری آشکار متا نسبت به رژیم صهیونیستی، سرکوب قابل توجه محتوایی که از آرمان فلسطین حمایت می‌کند و سیاست سرکوب کردن انتقاد از جنایات رژیم صهیونیستی، از جمله شایعات مربوط به روابط نزدیک بین مقامات ارشد متا و این رژیم، نشان دهنده دخالت محتمل این شرکت در کشتار غیرنظامیان فلسطینی است.

این شرکت‌ها باید فورا به هرگونه اطلاعاتی که در مورد دست داشتن آن‌ها در جنایات رژیم صهیونیستی علیه مردم فلسطین منتشر شده است رسیدگی کنند.

در صورت لزوم، تحقیقات جدی در رابطه با سیاست‌ها و اقدامات آن‌ها در رابطه با جنایات رژیم صهیونیستی و نقض حقوق بشر باید آغاز شود و شرکت‌ها در صورت همدستی یا انجام ندادن اقدامات احتیاطی معقول برای جلوگیری از بهره‌برداری از اطلاعات کاربر برای فعالیت‌های مجرمانه پاسخگو باشند.

انتهای پیام/



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *