جنگ غزه و لزوم مقابله با استانداردهای دوگانه غرب

10:07 - 01 ارديبهشت 1403
کد خبر: ۴۷۶۸۹۴۳
دسته بندی: حقوق بشر ، عمومی
جنگ غزه و لزوم مقابله با استانداردهای دوگانه غرب
جنگ‌های غزه و اوکراین بحث‌های دیرینه درباره ریاکاری غرب و از جمله آمریکا را بار دیگر تجدید کرده است.

خبرگزاری میزان - بسیاری استدلال کرده‌اند که حمایت غرب از اوکراین، که اغلب با ادعای احترام به قوانین بین‌المللی بیان می‌شود، با حمایت کم‌رنگ همان کشور‌ها از غزه زیر سوال رفته است.

 این موضوع باعث ایجاد یک بحث بزرگ‌تر در سیاست خارجی در مورد استاندارد‌های دوگانه غربی شده است؛ اکنون استدلال مطرح شده این است که کشور‌های غربی تنها زمانی نگران نقض قوانین بین‌المللی هستند که منافع خودشان را تامین کند.

اینگونه القا شده که کشور‌ها باید مراقب باشند در صورت نقض قوانین بین‌المللی، از متحدان و شرکا انتقاد نکنند؛ بحث این است که جهان مملو از خطر است و رویکرد غرب این است که همه دولت‌ها، باید مراقب باشند که متحدان و شرکای خود را حتی زمانی که با قوانین بین‌المللی مغایرت دارند، از خود دور نکنند.

با این حال، این یک رویکرد اشتباه است؛ امنیت واقعی در نهایت به یک جامعه بین‌المللی صلح‌آمیز برای حل چالش‌های جهانی بستگی دارد.

این به نوبه خود مستلزم آن است که برای اطمینان از رعایت قوانین بین‌المللی باید تلاش شود؛ تا زمانی که همه کشور‌ها به قوانین بین‌المللی متعهد نباشند، نظام جهانی در نهایت فرو خواهد ریخت و این امر همواره منجر به امنیت و اطمینان کمتر برای همه خواهد شد.

کشور‌های غربی همواره قوانین بین‌المللی را نقض کرده‌اند؛ حمله آمریکا و انگلیس به عراق در سال ۲۰۰۳ یک نمونه است. در مواجهه با چنین سیاست زور، کشور‌های کوچک اروپایی باید شهامت بیان اعتقادات خود را داشته باشند؛ تنها در این صورت است که می‌توان با بهره‌مندی از اعتبار واقعی، از دولت‌هایی انتقاد کرد که به‌طور واقعی و نظام‌مند خود و سیاست خارجی‌شان را براساس استاندارد‌های دوگانه قرار می‌دهند.

تنها در صورتی می‌توان با استاندارد دوگانه بدبینانه مقابله کرد که همه، اصول بین‌المللی را رعایت کنند؛ موضع ثابت در مورد جنگ اوکراین و غزه این امکان را می‌دهد که درباره اصول بین‌المللی و حقوق بین‌الملل صحبت کرد.

برخی استدلال کرده‌اند که این غیرواقعی است که همیشه به‌طور یکسان در مورد نقض قوانین بین‌المللی نگران بود؛ با این حال، تعهد برخی کشور‌ها برای مقابله با درگیری‌ها و بحران‌ها، جامعه بین‌الملل را از اجرای سیاست خارجی مبتنی بر اولویت‌های واقع‌بینانه بازنمی‌دارد.

با این وجود برخی کشور‌های اروپایی مانند نروژ از انتقاد از سیاست رژیم صهیونیستی در زمینه الحاق سرزمین‌های اشغالی فلسطین ابایی نداشته‌اند؛ نروژ این موضوع را در ارسال‌های خود در فوریه ۲۰۲۴ (بهمن ماه ۱۴۰۲) در برابر دیوان بین‌المللی دادگستری در جریان رسیدگی به نظر مشورتی در مورد سیاست‌های رژیم صهیونیستی در اراضی اشغالی فلسطین تصریح کرد.

این کشور در اظهارات شفاهی خود در مقابل دادگاه، تصریح کرد که اقدامات رژیم صهیونیستی در غزه به معنای استفاده بی‌رویه و نامتناسب از زور است.

این موضعی است که باید الهام‌بخش همه دولت‌ها باشد؛ هر دولتی در حفظ قوانین مورد توافق جهانی در مورد استفاده از زور، تجارت آزاد و منصفانه، حقوق بشر و استفاده از اقیانوس‌ها و منابع آن‌ها سهم دارد.

آینده مشترک به احترام به قوانین بین‎المللی بستگی دارد؛ این امر مستلزم آن است که کشور‌های شمال و جنوب جهانی بتوانند حقوق بین‌الملل را مجموعه‌ای از قوانین منصفانه ببینند.

به نوبه خود، این بدان معنی است که قوانین باید به‌طور مداوم اعمال شوند، همه دولت‌ها باید براساس منافع ملی کوتاه‌مدت، در برابر وسوسه نقض اصول نظم حقوقی بین‌المللی مقاومت کنند.

مهم‌ترین کمک به نظم جهانی صلح‌آمیز و عادلانه و امنیت جهانی این است که از استاندارد‌های دوگانه در سیاست خارجی خودداری شود و با رویکرد دوگانه کشور‌هایی مانند آمریکا مقابله شود.

انتهای پیام/



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *