تلاش کانادا برای عضویت در شورای حقوق بشر سازمان ملل پشت سد اعتراض بومیان آمریکایی

8:46 - 10 دی 1402
کد خبر: ۴۷۵۲۰۷۴
دسته بندی: حقوق بشر ، عمومی
تلاش کانادا برای عضویت در شورای حقوق بشر سازمان ملل پشت سد اعتراض بومیان آمریکایی
نقض حقوق بشر از سوی کانادا به‌عنوان یکی از مدعیان حقوق بشر از مرزهای این کشور فراتر رفته و اعتراض بومیان منطقه آمریکا را سبب شده است.

خبرگزاری میزان – تلاش کانادا برای کسب کرسی شورای حقوق بشر سازمان ملل در سال ۲۰۲۷ با اعتراض سران بومی این کشور و کشور‌های منطقه مواجه شده است.

کانادا تلاش دارد تا در سال ۲۰۲۷ یکی از ۴۷ کرسی شورای حقوق بشر سازمان ملل را از آن خود کند و همین امر، تلاش‌های بومیان منطقه را برای به چالش کشیدن این تلاش هماهنگ‌تر کرده است.

سران بومی در کانادا می‌گویند که فعالیت شرکت‌های معدنی کانادایی در مناطق آن‌ها سبب تخریب محیط زیست شده و زنگ هشدار نقض حقوق بشر را به صدا درآورده است.

بومیان کانادایی و دیگر کشور‌های منطقه در همین چارچوب کارزاری را راه‌اندازی کرده و طی آن خواستار نظارت شدیدتر دولت کانادا بر این شرکت‌ها شدند.

در عین حال، هیئتی متشکل از سران بومی، وکلا، نمایندگان جوامع بومی و مدافعان زیست محیطی از برزیل، اکوادور، کلمبیا و پرو با طرح اعتراض و شکایت خود به ژنو از دولت کانادا خواستند تا به وعده خود درباره حمایت از حقوق بومیان و حفاظت از محیط زیست عمل کند.

این هیئت همچنین بر احترام به حقوق جوامع بومی در جریان اجرای عملیات معادن تاکید کرد؛ این اعتراض ۱۱ پروژه تحت تحت هدایت دولت کانادا را در کشور‌هایی مانند اکوادور، کلمبیا و پرو هدف قرار می‌دهد.

فقط یک شرکت نفتی کانادایی در پرو تاکنون ۳۳ بار به دلیل نشت نفت مشمول جریمه زیست محیطی شده است؛ برخی از شرکت‌های کانادایی نیز به ارعاب ساکنان بومی برای پیشرفت پروژه‌های خود متهم شده‌اند.

شرکت معدن روباز طلای یک شرکت کانادایی در برزیل در سال ۲۰۱۳ در پی نقض حقوق بومیان برزیلی به حالت تعلیق درآمد؛ این تعلیق در ستال‌های ۲۰۱۷ و ۲۰۲۲ نیز از سوی دادگاه‌های برزیلی تمدید شد.

یک فعال برزیلی تاکید کرد: کانادا به تعهدات خود برای اطمینان از رعایت حقوق بومیان و حفاظت از محیط زیست در هنگام نظارت بر شرکت‌های کانادایی در خارج از کشور عمل نمی‌کند.

اتهام‌های وارد شده به شرکت‌های معدنی کانادایی، این شرکت‌ها را در کانون توجهات قرار داده و شهرت کانادا به‌عنوان مدعی حقوق بشر را تضعیف کرده است.

با وجود این، نمایندگان صنعت معدن کانادا ضمن رد این اتهام‌ها مدعی هستند که به استخرج مسئولانه و پایبندی به قوانین و اصول متعهد هستند.

۳۳ سازمان و گروه‌های مدافع حقوق بشر نیز در نامه‌ای به سازمان ملل تاکید کردند که ناکامی کانادا در اتخاذ تدابیر کافی برای تنظیم رفتار شرکت‌های کانادایی در خارج از کشور به نقص سیستماتیک انسان و محیط زیست کمک کرده است.

طبق مطالعه سال ۲۰۲۱ درباره شرکت‌های معدنی و نفتی کانادایی از سوی یک شرکت آمریکایی، شرکت‌های کانادایی بیش از هر کشور دیگری از مالکیت بر جنگل‌های بارانی برخوردار هستند.

جنگل‌های بارانی آمازون در آمریکای جنوبی از بزرگ‌ترین گنجینه‌هایی زیستی زمین هستند؛ این جنگل‌ها از متنوع‌ترین مناطق از نظر بیولوژیکی در کره زمین هستند که میزبان بیش از یک‌دهم گونه‌های زیستی شناخته شده در جهان هستند؛ اهمیت این جنگل‌ها به حدی است که از آن‌ها به‌عنوان ریه‌های سیاره زمین نیز یاد می‌شود.

در عین حال، حدود ۱.۵ میلیون نفر از بومیان در هشت کشور منطقه در قالب ۳۵۰ گروه قومی در این منطقه زندگی می‌کنند.

تلاش بومیان کشور‌های آمریکایی برای به چالش کشیدن اقدام کانادا جهت عضویت در شورای حقوق بشر سازمان ملل در حالی رخ می‌دهد که تاکنون گزارش‌های متعددی از نقض حقوق بشر در سراسر این کشور منتشر شده است.

براساس گزارش‌های دیده‌بان حقوق بشر، سازمان عفو بین‌الملل و گزارشگران سازمان ملل، بومیان در کانادا به‌ویژه زنان و دختران بومی، به شکل گسترده تحت فشار نقض حقوق خود قرار دارند؛ ضمن اینکه آسیب‌پذیرترین اقشار در کانادا نیز از عمده‌ترین افرادی هستند که از نقض حقوق بشری خود رنج می‌برند.

زندان‌های کانادا و بازداشتگاه‌های مهاجرتی این کشور نیز از کانون‌های اصلی نقض حقوق بشر در این کشور هستند.

انتهای پیام/



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *