افزایش خشونت عمومی در کانادا؛ شلیک پلیس ده‎ها نفر را به کام مرگ کشاند

13:10 - 13 دی 1402
کد خبر: ۴۷۵۲۷۴۸
دسته بندی: حقوق بشر ، عمومی
افزایش خشونت عمومی در کانادا؛ شلیک پلیس ده‎ها نفر را به کام مرگ کشاند
خشونت و تیراندازی پلیس کانادا در ۴ سال گذشته هیچ نشانه‌ای از کاهش را از خود نشان نداده است.

خبرگزاری میزان - تعداد تیراندازی‌های پلیس در سراسر کانادا در ۴ سال گذشته نشانه‌ای از کاهش ندارد.

گزارشی که از سوی «کانادین‎پرس» جمع‌آوری شده نشان می‌دهد که پلیس بین یکم ژانویه تا ۱۵ دسامبر ۲۰۲۳ به ۸۵ نفر در سراسر این کشور شلیک کرده است و ۴۱ نفر از آن‌ها کشته شده‌اند.

این آمار براساس اطلاعات موجود از پلیس، واحد‌های تحقیقاتی مستقل و گزارش‌های روزنامه کانادایی است.

تمیتوپ اوریولا، استاد جرم‌شناسی در دانشگاه آلبرتا و رئیس انجمن جامعه‌شناسی کانادا، می‌گوید: این یک پدیده بی‌امان است.

در سال ۲۰۲۳، تعداد تیراندازی‌های پلیس با مجموع تیراندازی‌های سال ۲۰۲۲ برابری می‌کند که در آن ۹۴ نفر هدف تیراندازی قرار گرفتند که ۵۰ مورد منجر به مرگ شدند.

این رقم نسبت به چهار سال قبل که ۶۱ تیراندازی رخ داد و ۳۸ مورد آن مرگبار بود، افزایش قابل توجهی داشته است.

این تصویر از تیراندازی‌ها نشان می‌دهد که افسران بیشتری از سال ۲۰۲۰، زمانی که قتل جورج فلوید در آمریکا، جنبش‌های جهانی را به راه انداخت تا پلیس را به پاسخگویی و شفافیت دعوت کند، اقدام به تیراندازی می‌کنند.

جرم‌شناسان، می‌گویند که افسران به آموزش و خویشتن‌داری بیشتری نیاز دارند، در حالی که اتحادیه پلیس کانادا می‌گوید که مجبور شده در خط مقدم بحران سلامت روان کانادا قرار گیرد و با موقعیت‌های خطرناکی روبه‌رو شود.

برایان ساو، رئیس فدراسیون ملی پلیس کانادا که نماینده حدود ۲۰ هزار مرکز در سراسر کانادا است، می‌گوید: هیچ پلیسی که تا به حال با او برخورد کرده‌ام، نمی‌خواهد این راه را طی کند و هر یک از آن‌ها به شدت تحت تأثیر این واقعیت است که مجبور شده‌اند سلاح خود را خالی کنند.

اگرچه افسران حق امنیت دارند، اما تیراندازی‌های پلیس در کانادا سال‌هاست که روند صعودی داشته است و این روند در شهر‌هایی مانند آلبرتا نگران‌کننده است.

بیشترین تیراندازی پلیس در آلبرتا

در سال ۲۰۲۳، آلبرتا شاهد ۲۱ تیراندازی پلیس بود که نسبت به سال ۲۰۲۰ که ۱۱ مورد بود ۹۰ درصد افزایش داشت؛ تمام آتلانتیک کانادا شاهد تیراندازی پلیس بود که در سال گذشته افزایش داشت و ۱۷ تیراندازی در بریتیش کلمبیا رخ داده است.

جوانان قربانیان عمده خشونت پلیس

جوانان همچنان اکثریت افرادی را تشکیل می‌دهند که از سوی پلیس کانادا هدف تیراندازی قرار گرفته‌اند.

علاوه بر این، انگیزه نژادی در ۱۸ مورد از تیراندازی‌های پلیس شناسایی شده و بیش از ۶۰ درصد از این افراد بومی، سیاه‌پوست یا رنگین‌پوستان دیگر بودند.

تماس‌های اولیه پلیس عمدتا شامل یک سلاح، وسیله نقلیه سرقتی یا رانندگی نامنظم بود و ۶ مورد شامل تیراندازی فعال بودند

در نزدیک به ۷۰ درصد از تیراندازی‌های پلیس کانادا، فرد دارای سلاح بوده و در ۳۰ مورد، این سلاح گرم بود، در ۲۰ مورد، فرد دارای چاقو یا اسلحه تیغه‌دار دیگر بود.

علاوه بر این تعاملات پلیس نیز تضاد‌آمیزتر شده است، زیرا «خشونت عمومی» افزایش یافته است.

چند مورد تیراندازی به‎عنوان تماس در مورد ناآرامی عمومی شروع شد، ۵ مورد برای یک فرد ناخواسته و ۶ مورد دیگر بررسی سلامتی روان بوده است.

دفتر تحقیقات مستقل بریتیش کلمبیا در گزارشی می‎گوید که یک افسر فردی را صدا زد و رفتار او تغییر کرد؛ در این گزارش آمده که فردی اقدام به حمله با سلاح سرد کرده و پلیس مجبور به شلیک شده است.

انتهای پیام/



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *