قاچاق انسان در کانادا؛ بحران ملی در مسیر وخامت روزافزون

12:50 - 14 آذر 1402
کد خبر: ۴۷۴۷۸۱۱
دسته بندی: حقوق بشر ، عمومی
قاچاق انسان در کانادا؛ بحران ملی در مسیر وخامت روزافزون
گزارش مربوط به قاچاق انسان در کانادا در سال ۲۰۲۲ به‌تازگی منتشر شد و ابعاد گسترده این بحران را آشکار کرد.

خبرگزاری میزان – قاچاق انسان، یک نوع نقض جدی حقوق بشر است که می‌تواند در درون یا خارج از یک کشور با عبور از مرز‌های بین‌المللی رخ دهد؛ قاچاق انسان یک عملیات جنایت‌کارانه پیچیده و مخفیانه‌ای است.
اگرچه قاچاق انسان در کانادا در قانون کیفری و قانون حفاظت از مهاجران و پناهجویان این کشور یک جرم کیفری محسوب می‌شود و استراتژی ملی مبارزه با قاچاق انسان در کانادا در سال ۲۰۱۹ اعلام شد، این کشور همچنان از بحران قاچاق انسان رنج می‌برد.

بحران ملی قاچاق انسان در کانادا

کانادا به‌عنوان کشور مبدا، مقصد و ترانزیت قربانیان قاچاق انسان به منظور استثمار جنسی و کار اجباری شناخته شده است؛ قاچاق انسان یکی از جنایت‌هایی است که سریع‌ترین رشد را در کانادا دارد و می‌تواند همه افراد را هدف قرار دهد.

قربانیان این جنایت نوجوانان و جوانان تا سن ۲۴ سالگی عمدتا از اقشار فقیر و به حاشیه رانده شده اجتماعی و اقتصادی هستند؛ از این رو، مهاجران و پناهجویان از آسیب‌پذیرترین افراد در موضوع بحران قاچاق انسان در کانادا هستند.

قاچاق انسان در کانادا که در سطحی بحرانی رخ می‌دهد، تجارتی پر سود برای قاچاقچیان است؛ در عین حال قربانیان این بحران از جمله افرادی که موفق به فرار می‌شوند، در گردابی از تروما یا سوءاستفاده عمیق گرفتار می‌شوند.

اگرچه اکثر قربانیان قاچاق انسان در کانادا زنان و دختران هستند، اما مهم‌ترین افراد در معرض خطر قاچاق انسان در این کشور زنان و دختران بومی، مهاجران و مهاجران تازه وارد، افراد دارای معلولیت، کودکان تحت پوشش سیستم رفاه اجتماعی، جوانان آسیب‌پذیر، افراد آسیب‌دیده از جهات اقتصادی یا اجتماعی و البته کارگران مهاجر شاغل در مناطق دور افتاده و دارای مشکل مهارت زبانی محسوب می‌شوند.

 

قاچاق انسان؛ بحران ملی در مسیر وخامت روزافزون در کانادا

قاچاق انسان در کانادا اشکال و اهداف مختلفی دارد؛ با وجود این، قاچاق انسان برای بهره‌کشی جنسی کشف شده‌ترین و رایج‌ترین شکل قاچاق انسان از سوی مجریان قانون در کانادا است.

با وجود گستردگی بحران قاچاق انسان برای استثمار کاری در صنایع کم دستمزد و کشاورزی در کانادا، مقام‌های این کشور توجه چندانی به این نوع قاچاق انسان ندارند؛ براساس گزارش مرکز پناهجویان FCJ کانادا در سال ۲۰۲۳ شمار قابل توجهی از مهاجران و پناهجویان اعم از زنان، مردان و کودکان قربانی قاچاق نیروی کار شدند.

این مرکز تاکید دارد که کارگران مهاجر نقش مهمی در اقتصاد کانادا و رفع کمبود حیاتی نیروی کار دارند؛ با وجود این، وضعیت نامطمئن مهاجرتی کارگران مهاجر آن‌ها را در سال ۲۰۲۲ و ۲۰۲۳ به شدت در برابر استثمار آسیب‌پذیر کرد.

قاچاق انسان با هدف اصلی استثمار جنسی در کانادا سبب شده تا برده‌داری در این کشور همچنان زنده باشد؛ رسانه‌های اجتماعی مهم‌ترین ابزار قاچاقچیان انسان در کانادا هستند.

اگرچه اندازه گیری و ارزیابی دقیق انواع قاچاق انسان و قربانیان آن در کانادا به دلایل متعددی دشوار است، اما گستردگی این جنایت در کانادا سبب شده تا از آن به‌عنوان یک بحران ملی یاد شود.

گذشته از موانع سیستمی ارزیابی دقیق بحران قاچاق انسان در کانادا مانند ناتوانی پلیس این کشور در مقابله با باند‌ها و شبکه‌های قاچاق انسان، بی‌اعتمادی عمومی به مقام‌های کانادایی، ترس از پیامدها، موانع زبانی، احساس شرم و دیگر موانع سبب می‌شوند تا قربانیان قاچاق انسان تمایلی به گزارش جنایتی که متحمل شده‌اند، نداشته باشند.

 

قاچاق انسان؛ بحران ملی در مسیر وخامت روزافزون در کانادا

قاچاق انسان در کانادا در سال ۲۰۲۲

به گزارش «statcan.gc.ca»، در سال ۲۰۲۲ حدود ۲۳۰ حادثه قاچاق انسان معادل ۱.۴ نفر به ازای هر ۱۰۰ هزار نفر به پلیس کانادا گزارش شد؛ عمده قربانیان (۹۴ درصد) زنان و دختران بودند.

از هر چهار قربانی قاچاق انسان در کانادا در سال ۲۰۲۲ یک نفر کودک بوده است.

با نگاهی به روند‌های بلندمدت، مشخص می‌شود که بین سال‌های ۲۰۱۲ تا ۲۰۲۱، تعداد حوادث قاچاق انسان گزارش شده توسط پلیس در سال ۲۰۲۲ افزایش یافته است.

بیشتر حوادث قاچاق انسان گزارش شده در کانادا در سال ۲۰۲۲ مربوط به کلانشهر‌های این کشور بوده است.

نکته قابل تامل در بحران ملی قاچاق انسان در کانادا در سال ۲۰۲۲ مرز مبهم میان قربانیان و مجرمان بود؛ چراکه بسیاری از قاچاقچیان از قربانیان زن قاچاق انسان برای فریب یا استخدام زنان دیگر استفاده کنند و در نتیجه وضعیتی ایجاد می‌شود که زنان و دختران متهم به قاچاق انسان ممکن است خود قربانی فعلی یا سابق باشند.

در عین حال، بررسی‌ها نشان می‌دهند که بیش از یک سوم قربانیان مذکور از سوی شریک فعلی یا سابق زندگی خود قاچاق شده‌اند.

 

قاچاق انسان؛ بحران ملی در مسیر وخامت روزافزون در کانادا

تورنتو؛ مرکز قاچاق کارگران مکزیکی

از جمله شهر‌های مواجه با بحران گسترده قاچاق انسان در سال ۲۰۲۳ می‌توان به تورنتو اشاره کرد؛ این شهر که همیشه مرکز قاچاق مهاجران مکزیکی بود، در سال ۲۰۲۲ به کانون قاچاق کارگران مهاجر مکزیکی تبدیل شد.

کارگران مهاجر مکزیکی در تورنتو عمدتا در شرایط حبس ناچار به کار با دستمزد کم شده و رفت‌وآمدهایشان محدود می‌شود.

اتاوا؛ کانون قاچاق انسان در کانادا

در حالی که دولت کانادا برای مقابله با بحران قاچاق انسان تحت فشار است، بررسی‌ها نشان می‌دهند که اتاوا، پایتخت این کشور، کانون بحران قاچاق انسان در کانادا در سال جاری میلادی بوده است.

به گزارش «سی‌تی‌وی نیوز»، عمده قربانیان قاچاق انسان در اتاوا، دختران خردسال هستند که برای اهداف جنسی در مناطق دیگر کانادا قاچاق می‌شوند.

دلیل نامیدن اتاوا به‌عنوان کانون قاچاق انسان در کانادا، نرخ بالای وقوع این بحران نیست؛ بلکه گستردگی منطقه تحت پوشش شبکه‌های قاچاق انسان فعال در این شهر است.

 

قاچاق انسان؛ بحران ملی در مسیر وخامت روزافزون در کانادا

نرخ قاچاق انسان در نوا اسکوشیا و انتاریو بالاتر از میانگین ملی

نرخ قاچاق انسان در سال ۲۰۲۲ در میان استان‌های کانادا، در ۲ استان نوا اسکوشیا (۳.۱ مورد به ازای هر ۱۰۰ هزار نفر) و انتاریو (۱.۶ مورد به ازای هر ۱۰۰ هزار نفر) بالاتر از میانگین ملی بود.

دلیل این امر موقعیت جغرافیایی آن‌ها است که آن‌ها را به مراکز قاچاق انسان تبدیل کرده است، زیرا قربانیان قاچاق انسان عمدتا از اقیانوس اطلس کانادا به سراسر این کشور منتقل می‌شوند.

انتهای پیام/


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *