«گامبی وزیر» روی صحنه تئاتر می‌رود/«روان‌شناسی و جامعه‌شناسی تئاتر» به بازار کتاب می‌رسد

15:25 - 23 اسفند 1399
کد خبر: ۷۰۹۲۰۸
سرانجام تئاتر کشور پس از نزدیک به یکسال تعطیلی در آستانه برگزاری سی و نهمین جشنواره تئاتر فجر بازگشایی شد، اتفاقی که در دو ماه پایانی سال شاید تفاوتی برای اهالی هنر نمایش نداشته باشد اما می توان به آینده این بازگشایی در سال آتی امیدوار بود.

 - سرانجام تئاتر کشور پس از نزدیک به یکسال تعطیلی در آستانه برگزاری سی و نهمین جشنواره تئاتر فجر بازگشایی شد، اتفاقی که در دو ماه پایانی سال شاید تفاوتی برای اهالی هنر نمایش نداشته باشد اما می توان به آینده این بازگشایی در سال آتی امیدوار بود. 

بازگشایی تئاتر در تابستان هم نتوانست بار سنگین شکست تولیدات تئاتری را جبران کند و این هنر همزمان با امیدواری تازه اهالی تئاتر بار دیگر به دلیل شیوع بیماری کرونا در موج سوم تعطیل شد، اتفاقی که بار دیگر مخاطبان را به تماشای آنلاین تئاتر سوق داد. 

اعلام برنامه افتتاحیه نخستین کنفرانس ملی نمایشنامه‌پژوهی ایران

اعلام برنامه افتتاحیه نخستین کنفرانس ملی نمایشنامه‌پژوهی ایران

نشست افتتاحیه نخستین کنفرانس ملی نمایشنامه‌پژوهی ایران ساعت ۱۴ روز شنبه ۲۳ اسفند ۱۳۹۹ در فضای اسکای‌روم برگزار می‌شود.

در این برنامه، نخست زهرا حیاتی رییس نخستین کنفرانس ملی نمایشنامه‌پژوهی ایران و عضو هیات علمی گروه مطالعات بین‌رشته‌ای پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی، گزارشی از برگزاری نخستین کنفرانس ارائه خواهد کرد.

در ادامه، محمد عارف رییس کانون نمایشنامه‌نویسان و مترجمان خانه تئاتر و دانشیار انسان‌شناسی هنر دانشگاه، به تشریح اهداف و اهمیت برگزاری کنفرانس نمایشنامه‌پژوهی ایران می‌پردازد.

سپس حسین جمالی دبیر اجرایی کنفرانس و عضو کانون نمایشنامه‏‌نویسان و مترجمان خانه تئاتر، پیام فرهاد ناظرزاده‌کرمانی دبیر علمی نخستین کنفرانس ملی نمایشنامه‌پژوهی ایران را قرائت می‏‌کند.

در ادامه شهرام گیل‌آبادی رییس شورای سیاستگذاری کنفرانس و مدیرعامل خانه تئاتر ایران، سخنان خود را ارائه می‏‌کند.

سپس قادر آشنا عضو شورای سیاستگذاری کنفرانس و مدیرکل هنرهای نمایشی به اولویت ادبیات نمایشی در سیاست‌های مرکز هنرهای نمایشی خواهد پرداخت.

پخش پیام تصویری فرهاد ناظرزاده‌کرمانی، دبیر علمی کنفرانس و چهره ماندگار هنرهای نمایشی کشور، پایان‌بخش افتتاحیه کنفرانس ملی نمایشنامه‌پژوهی خواهد بود.

https://theater.ir/cache/2/attach/202103/347277_1615764646_1080_720.jpeg

مراسم معارفه سرپرست جدید هماهنگی تئاتر استان‌ها برگزار شد

مراسم معارفه «حسن رونده» سرپرست هماهنگی تئاتر استان‌ها صبح امروز چهارشنبه ۲۰ اسفند با یادی از زنده‌یاد «محمدرضا الوند» و با حضور قادر آشنا مدیرکل هنرهای نمایشی، رضا بصیرت مدیرعامل انجمن هنرهای نمایشی و جمعی از مدیران و همکاران هماهنگی تئاتر استان‌های این اداره کل برگزار شد.

در این مراسم قادر آشنا ضمن اشاره به حضور مرحوم «محمدرضا الوند» در مسئولیت مدیریت هماهنگی تئاتر استان‌ها وداع با این هنرمند تئاتر را یکی از تلخ‌ترین اتفاق‌های زندگی خود دانست و افزود: مرحوم الوند تا آخرین لحظات حضور خود در اداره کل پیگیر درخواست هنرمندان تئاتر استان‌ها و همکاران خود بود و این نشان از تعهدی بود که ایشان در همه این سال ها نسبت به مسئولیت خود داشت.

مدیرکل هنرهای نمایشی با آرزوی توفیق برای حسن رونده در مسئولیت جدید گفت: انتظار این است که هماهنگی تئاتر استان‌ها همچون گذشته به عنوان محلی برای حضور تمامی هنرمندان استان‌ها و پایگاهی برای آنها باشد و این به معناست که هر هنرمندی حتی کسانی که مخالف مدیریت فعلی اداره کل هم هستند حضور پررنگی در این مکان داشته باشند.

در این مراسم مدیرعامل انجمن هنرهای نمایشی نیز یاد مرحوم الوند را گرامی داشت و بر هماهنگی فعالیت‌های انجمن هنرهای نمایشی در استان‌ها با واحد هماهنگی تئاتر استان‌های اداره کل هنرهای نمایشی تاکید کرد.
در پایان نیز حکم «حسن رونده» در مسئولیت جدید به ایشان اهدا شد.

«روان‌شناسی و جامعه‌شناسی تئاتر» به بازار کتاب می‌رسد

«روان‌شناسی و جامعه‌شناسی تئاتر» به بازار کتاب می‌رسد

حسن پورگلمحمدی نویسنده کتاب «هنرهای نمایشی؛ روان شناسی و جامعه شناسی تئاتر» گفت: این کتاب پس از یک سال نگارش، پژوهش و گردآوری فروردین ۱۴۰۰ برای علاقه‌مندان این حوزه وارد بازار کتاب می‌شود. بسیاری از تحقیقات و پژوهش‌های این کتاب در فرآیند یک پروژه اجرایی و آزمایشگاهی که از آذر ۱۳۹۶ تا خرداد ۱۳۹۹ رخ داد و به جشنواره تئاتر مجازی «تک» رسید، صورت گرفته است.

وی افزود: این کتاب در ۹ فصل مختلف با مقدمه و نوشتاری از رحمت امینی، شهرام خرازی‌ها، جلال افشار و علیرضا غفاری که همگی عضو کانون ملی منتقدان تئاتر هستند، توسط انتشارات طراحان تین منتشر خواهد شد.

این کارگردان و مدرس تئاتر در پایان عنوان کرد: امید که تک‌تک این ۹ فصل هر چه زودتر توسط خود دانشجویان به بحث و تبادل نظر گذاشته شود و باب مباحث جدیدی را باز کند.

https://teater.ir/uploads/files/1399/esfand-99/آلن-لکوک.jpg

پیام آلن لکوک به نخستین مسابقه مجازی تئاتر کاغذی

آلن لکوک مدرس و کارگردان فرانسوی و یکی از پایه گذاران تئاتر کاغذی معاصر در پیامی به دبیرخانه نخستین مسابقه مجازی تئاتر کاغذی حمایت و پشتیبانی خود را از این مسابقه اعلام کرد.

متن پیام آلن لکوک به شرح زیر است:

«با شوق فراوان پشتیبانی خود را از مسابقه مجازی تئاتر کاغذی کودکان و نوجوانان اعلام می کنم. نخستین بار در سال ۱۳۸۵ به ایران آمدم و از آن زمان تا امروز توانسته ام تئاتر کاغذی را به نمایشگران حرفه ای در تهران، آبادان و زرند آموزش دهم. خرسندم که امروز پردیس تئاتر تهران وابسته به سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران این رویداد را با همکاری یکی از هنرجویان پیشینم برگزار می کنند. در حالی که بیماری همه گیر، تک تکمان را در سراسر دنیا خانه نشین کرده است مسابقه شما می تواند امید پرداختن به تئاتر را زنده کند. برایتان موفقیت زیاد آرزو می کنم و بی صبرانه منتظر دیدن دست آوردهایتان می مانم.»

همچنین علاوه بر آلن لکوک نرگس مجد مدیر کمپانی پپیه تئاتر و مدرس و کارگردان ایرانی مقیم فرانسه نیز در پیامی جداگانه مسرت و شادی خود را از برگزاری این مسابقه اعلام کرد.

متن پیام نرگس مجد به این شرح است:

«سلام به برگزار کنندگان، دست اندرکاران، شرکت کنندگان و بینندگان مسابقه مجازی تئاتر کاغذی کودکان و نوجوانان. از شنیدن این خبر بسیار شاد شدم؛ چون فکر می کنم که این رویداد به کودکان و نوجوانان فرصت خواهد داد تا با فکر و نوآوری فراوان و هزینه اندک به تئاتر بپردازند و آن چه که می خواهند را آن گونه که دوست دارند برای اطرافیانشان و مخاطبان تعریف کنند. برای جشنواره سه آرزو دارم و امیدوارم که برآورده شوند؛

۱- آرزو می کنم شرکت کنندگان موفق شوند نمایش های خوبی آماده کنند.

۲- (این یکی مهم تر از آرزوی اول است) آرزو می کنم روند آماده کردن نمایش ها برای شرکت کنندگان و همراهانشان آموزنده باشد.

۳- (این سومی مهم ترین آرزویم است) آرزو می کنم که از لحظه نخست فکر تا ثانیه آخر تصویربرداری به آنها و اطرافیانشان خوش بگذرد.

بی صبرانه منتظر دیدن نمایش های کوتاهتانم.»

https://teater.ir/uploads/files/1399/esfand-99/گامبی-وزیر.jpg

«گامبی وزیر» روی صحنه تئاتر می رود

کمپانی «Level Forward» حق ساخت اقتباس نمایشی از رمان «گامبی وزیر» نوشته «والتر تویس» را به دست اورده است، رمانی که دستمایه ساخت سریال جدید و موفقی با همین نام از شبکه نتفلیکس نیز شده است.

«گامبی وزیر» روایتگر داستان دختری به نام «بث هارمون» است که متوجه می شود دارای توانایی فراطبیعی در بازی شطرنج و شکست حریفانش است. این رمان که در سال ۱۹۸۳ منتشر شد سفر شخصیت اصلی داستان را از آمریکا به پاریس و مسکو در تلاش برای غلبه بر اعتیاد و دنیای مرد محور دنبال می کند.

سریال «گامبی وزیر» که توسط کمپانی نتفلیکس ساخته شده هم اخیرا موفق به کسب جایزه گلدن گلوب بهترین مینی سریال و بهترین بازیگر بازیگر نقش اصلی زن (انا تیلور جوی) شده است. این سریال پربیننده ترین مینی سریال سامانه نمایش نتفلیکس در ماه نخست عرضه با ۶۲ میلیون بیننده است.



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *