روایت‌هایی خاص از فعالیت سخت اورژانس/ آن چه باید بدانیم!

12:58 - 09 ارديبهشت 1403
کد خبر: ۴۷۷۰۴۰۸
روایت‌هایی خاص از فعالیت سخت اورژانس/ آن چه باید بدانیم!
سومین قسمت برنامه «بی‌واسطه» چالش‌ها، فعالیت‌ها، اقدامات و انواع خدماتی که در سازمان اورژانس کشور ارائه می‌شود، اختصاص داشت. 

خبرگزاری میزان - محمد دلاوری، مجری برنامه «بی‌واسطه» در سومین قسمت، به سازمان اورژانس کشور رفت تا درباره چالش‌ها، فعالیت‌ها، اقدامات و انواع خدماتی که در این سازمان ارائه می‌شود با مسئولان این سازمان به گفت‌و‌گو بپردازد و درباره برخی سوالاتی که در میان افکار عمومی رایج است پاسخ درست بگیرد. 

او در ابتدای این برنامه با مراجعه به بخش کابینه اورژانس که در آنجا کارشناسان پرستاری پاسخگوی تماس مردم هستند بر این نکته تاکید کرد که بر خلاف تصور عموم مردم که فکر می‌کنند وقتی به شماره ۱۱۵ تماس می‌گیرند کسانی پاسخ می‌دهند که اپراتور هستند و تنها باید درخواست آمبولانس کنند، گفت: کسانی که در کابینه اورژانس پاسخگوی مردم هستند کارشناسان پرستاری‌اند و دانستن این موضوع بسیار مهم است.

روایت‌هایی خاص از فعالیت سخت اورژانس/ آن چه باید بدانیم!

فرشته ابراهیمی، کارشناس پرستاری درباره نحوه پاسخگویی به مردم تماس‌گیرنده اورژانس گفت: همکاران ما بر اساس دستورالعملی که دارند سعی می‌کنند علائم را بررسی کرده و در صورت نیاز آمبولانس را به محل مورد نظر اعزام کنند. در غیر این صورت راهنمایی‌های لازم انجام می‌شود تا به صورت تلفنی مشکل برطرف شود. از این رو تماس‌ها صددرصد به اعزام آمبولانس ختم نمی‌شود و در بیشتر موارد با تلفن قابل حل است.

ابراهیمی در پاسخ به این پرسش دلاوری که وقتی این نتیجه به دست آمد که باید آمبولانس اعزام شود باز هم همه سوالات پرسیده می‌شود، گفت: در زمان صحبت با تماس گیرنده اگر هر کجای صحبت این نیاز احساس شود که باید آمبولانس را به محل حادثه اعزام کرد، این اتفاق خواهد افتاد و اصلا جای نگرانی وجود ندارد که به دلیل مکالمه آمبولانس با تاخیر اعزام شود. ادامه صحبت ممکن است به این دلیل باشد که شرح حال بیشتری از بیمار گرفته شود و به تکنسینی که قرار است به آن محل اعزام شود، اطلاعات بیشتری داشته باشد تا بتواند در آن زمان بهتر عمل کند. چون یک سری مشاوره‌ها تا رسیدن آمبولانس می‌تواند کمک‌کننده نیز باشد.

در ادامه برنامه، محمد دلاوری به همراه دکتر جعفر میعادفر، رئیس سازمان اورژانس کشور کنار نقشه آنلاین شهر تهران به گفت‌وگو پرداختند.

میعادفر درباره چگونگی مدیریت آمبولانس‌های اعزامی به محل حادثه، اجازه حرکت به آن‌ها در زمان ترافیک و کمبود تعداد آمبولانس برای شهری مانند تهران گفت: در این زمینه چند چالش وجود دارد. چالش اول نیروی انسانی است. اورژانس کشور به نیروی انسانی تحصیل کرده نیاز دارد و از این رو به تعداد رشته‌های فوریت پزشکی در دانشگاه‌ها افزوده شده است. در حال حاضر برای ماموریت یک آقا و دو خانم با هم همراه می‌شوند که لازم است فضای فیزیکی مناسب برای آن‌ها وجود داشته باشد، اما در شهرهای بزرگ و کلانشهرها در این زمینه مشکل وجود دارد.

او در ادامه افزود: تعداد پایگاه‌هایی که برای اورژانس باشند محدود هستند و بخش عمده‌ای از آن‌ها را کانکس‌ها یا ساختمان‌های مدیریت بحران تشکیل می‌دهد. البته در شورای عالی سلامت، مصوبه‌ای گذرانده شد که شهرداری‌ها مکلف‌اند فضا یا حداقل زمین در اختیار اورژانس بگذارند تا هم از ظرفیت‌های داخلی وزارت بهداشت و هم ظرفیت خیرین که ظرفیت بسیار خوبی است استفاده شود و پایگاه‌های جدید ایجاد شود.

رئیس اورژانس کشور در پاسخ سوال دلاوری که آیا دولت و شهرداری‌ها توان ایجاد این ظرفیت را ندارند، گفت: پایگاه‌های اورژانس، جزو مبلمان شهری و مسئولیت‌های اجتماعی محسوب می‌شود. شهرداری‌ها نیز اعلام می‌کنند ۲۵ درصد هزینه‌هایشان را برای سلامت هزینه می‌کنند که یک بخشی از سلامت همین احداث و سامان‌دهی پایگاه‌های اورژانس است. مردم در اضطراری‌ترین زمان از ما درخواست کمک می‌کنند و توجه به این موضوع بسیار مهم است.

میعادفر درباره میانگین مدت زمان رسیدن آمبولانس گفت: ما یک استاندارد را برای زمان تعریف کرده‌ایم. در شهرهای کوچک ۸ دقیقه، در شهرهای بزرگ ۱۰ دقیقه، در کلان شهرها ۱۲ دقیقه و برای تهران میانگین ۱۴ دقیقه در نظر گرفته شده که حالت مطلوب است. در خیلی از شهرها، شاید بالای ۹۰ درصد آن‌ها از این نظر وضعیت خوب باشد، اما در کلان شهرها به خصوص درتهران وضعیت خوب نیست.

او درباره توجه حاکمیتی به اورژانس و پشتیبانی مالی از آن تا جایی که باید دغدغه مالی در این زمینه وجود نداشته باشد، گفت: اورژانس، یک وظیفه حاکمیتی است و حاکمیت باید برایش هزینه کند. زمانی که از چند کشور بازدید کردم چون بیشتر در قسمت پشتیبانی و مالی بودم برایم مهم بود و می‌پرسیدم بودجه اورژانس آن کشورها چطور تامین می‌شود. آن‌ها می‌گفتند اصلا این سوال، سوال غطلی است. مگر شما می‌دانید چقدر مراجعه کننده در طول سال خواهید داشت یا چه میزان از شما کمک خواسته خواهد شد که بگویید امروز این میزان بودجه نیاز است و فردا این میزان. شما هر چقدر هزینه کنی آن نظام یا دولت باید آن بودجه را تامین کند، لذا باید این شرایط فراهم شود که اورژانس دغدغه بودجه و ناوگان آمبولانسی نداشته باشد. این در حالی است که در کشور ما ۳هزار آمبولانس بالای ۱۵ سال عمر وجود دارد در صورتی که سن نرمال آمبولانس‌ها بین ۵ تا ۱۰ سال است.

روایت‌هایی خاص از فعالیت سخت اورژانس/ آن چه باید بدانیم!

در بخش دیگری از برنامه، دکتر محمد قادری، رئیس اورژانس هوایی تهران درباره انتقال اعضا از طریق هلیکوپتر گفت: تقریبا در این دو سال اخیر نزدیک به ۱۰۰ قلب انتقال داده شده است. خوشبختانه از این ۱۰۰ قلب شاید سه قلب جواب نداده باشد. قلب با هواپیما به فرودگاه می‌آید و از فرودگاه تا بیمارستان‌های پیوند با هلیکوپتر اعزام می‌شود.

همچنین دکتر بابک یکتاپرست، مدیر روابط عمومی سازمان اورژانس کشور درباره میزان پدیده مزاحمت و چالش‌های آن گفت: ۱۰درصد از تماس‌هایی که با اورژانس گرفته می‌شود، مزاحمت‌های تلفنی هستند. البته میزان آن کمتر شده و در بخش قضایی نیز پیگیری‌هایی صورت گرفته شده است. به طوری که در استان تهران موفق به دریافت حکم قطع خط ۱۸ نفر از مزاحمانی شده‌ایم که به طور مکرر مزاحمت ایجاد می‌کردند یا رفتار رکیک داشتند.

یکتاپرست درباره کسانی که این مزاحمت‌ها را برای اورژانس ایجاد می‌کنند گفت: اکثرا کسانی که مزاحمت ایجاد می‌کنند، سنین پایین دارند. ضروری است که خانواده‌ها در این زمینه آموزش درست بدهند، اما در کنار این مزاحم‌های کم سن و سال، کسانی هستند که اورژانس را می‌شناسند. زمانی که تماس می‌گیرند علائم یک بیماری خاص مانند سکته قلبی را کاملا درست پشت تلفن بازسازی می‌کنند و این قسمت دردناک قضیه است که یک آمبولانس در این کمبود ماشین و ترافیک اعزام می‌شود و متوجه می‌شوند خبری از حادثه نیست. 

برنامه تلویزیونی «بی‌واسطه» محصول سازمان هنری رسانه‌ای اوج است که با اجرای محمد دلاوری و کارگردانی و تهیه‌کنندگی سید محمدعلی صدری‌نیا روزهای زوج از شبکه یک سیما پخش می‌شود. این برنامه در هر قسمت اختصاص به یک موضوع و پرونده مهم دارد.

روایت‌هایی خاص از فعالیت سخت اورژانس/ آن چه باید بدانیم!

روایت‌هایی خاص از فعالیت سخت اورژانس/ آن چه باید بدانیم!

روایت‌هایی خاص از فعالیت سخت اورژانس/ آن چه باید بدانیم!

روایت‌هایی خاص از فعالیت سخت اورژانس/ آن چه باید بدانیم!

انتهای پیام/


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *