گزارش|

پرسپولیس ۱۴۰۲؛ بازگشت به عادت قهرمانی و یک خداحافظی ویژه

0:55 - 07 فروردين 1403
کد خبر: ۴۷۶۵۶۲۷
دسته بندی: ورزشی ، فوتبال
پرسپولیس ۱۴۰۲؛ بازگشت به عادت قهرمانی و یک خداحافظی ویژه
سال ۱۴۰۲ برای سرخپوشان سالی موفق، اما پرماجرا بود؛ از خداحافظی گل‌محمدی تا چالش‌های مدیریتی، موضوعی که در نهایت منجر به اتفاقات خوبی برای این تیم شد.

خبرگزاری میزان - تیم فوتبال پرسپولیس در سال ۱۴۰۲ روز‌های پر فراز و نشیب، اما همراه با موفقیتی را سپری کرد و هواداران در این سال مجدداً قهرمانی لیگ برتر و جام حذفی را جشن گرفتند.

پایان راه یحیی

یحیی گل‌محمدی که از دی ماه ۹۸ جایگزین گابریل کالدرون آرژانتینی شده بود، پس از ۴ سال و کسب ۶ قهرمانی (۳ لیگ، یک جام حذفی، ۲ سوپرجام) و رسیدن به یک فینال آسیا، سرانجام از سرخ‌پوشان جدا شد و جای خود را به یک مربی برزیلی داد. اوسمار ویه‌را برزیلی که دستیار گل‌محمدی بود حالا عملکرد خوبی در این تیم داشته و با ۳ امتیاز اختلاف در تعقیب استقلال است.

ثبات مدیریتی بر خلاف رقیب

برخلاف استقلال که در سال جاری ۳ مدیرعامل و سرپرست در رأس کار دیده، پرسپولیس با رضا درویش به ثبات رسیده و فعلاً خبری از تغییر او نیست. درویش از دی ماه ۱۴۰۰ مدیرعامل پرسپولیس است و سال جدید را هم در این سمت آغاز خواهد کرد؛ یعنی چیزی حدود ۳ سال.

قهرمان ایران نقل و انتقالات خوبی داشت

سال ۱۴۰۲ ترکیب پرسپولیس دستخوش تغییرات زیادی شد و بازیکنان زیادی جذب تیم شدند که بعضی از آن‌ها همراه با حرف و حدیث بود. شهاب زاهدی، محمدحسین کنعانی‌زادگان، مسعود ریگی، نبیل باهویی، محمد خدابنده‌لو، عبدالکریم حسن، اوستون اورونوف، و عیسی آل کثیر (یک نیم فصل به سپاهان رفت و برگشت) بازیکنانی بودند که در سال جاری سرخپوش شدند.

شیخ دیاباته، سیامک نعمتی، کمال کامیابی نیا، لئاندرو پریرا و احمد گوهری (قرضی) افرادی بودند که اردوی قهرمان ایران را ترک کردند. ضمنا میلاد سرلک و محمد عمری هم برای گذراندن خدمت سربازی به ملوان پیوستند.

 

پرسپولیس ۱۴۰۲؛ بازگشت به عادت قهرمانی و یک خداحافظی ویژه

سه پرسپولیسی در جام ملت‌های آسیا ۲۰۲۳

در فهرست تیم ملی برای حضور در جام ملت آسیا ۲۰۲۳ سه نام از باشگاه پرسپولیس به چشم می‌خورد: علیرضا بیرانوند، حسین کنعانی و مهدی ترابی. بیرانوند در تمام بازی‌ها شماره یک ایران در چارچوب بود، اما در ۶ بازی ۷ گل دریافت کرد و تنها مقابل هنگ‌کنگ دروازه‌اش را بسته نگه داشت، البته مهار پنالتی او در مرحله یک‌هشتم نهای مقابل سوریه، ایران را در جام نگه داشت تا فاجعه بدتری رخ ندهد.

کنعانی‌زادگان در تمام بازی‌ها به جز سوریه فیکس بود و ترابی بر خلاف این ۲ نفر هیچ فرصتی برای عرض اندام پیدا نکرد و تنها ۲ بار در لحظات پایانی به میدان آمد.

دربی‌های ۱۴۰۲ سرخ شدند

تیم فوتبال پرسپولیس ۴ بار در سال ۱۴۰۲ در مقابل استقلال قرار گرفت و برتری خود را به حریفش دیکته کرد. سرخپوشان اردیبهشت ماه در لیگ استقلال را شکست دادند تا مسیر قهرمانی‌شان هموار شود، سپس در خرداد آن‌ها را در فینال جام حذفی ۲ بر یک شکست دادند و دومین قهرمانی خود در این سال را جشن گرفتند تا دست رقیب سنتی از جام‌های ۱۴۰۲ کوتاه بماند.

لیگ قهرمانان آسیا؛ ماجرا‌های رونالدو و حذف طوفان سرخ

پرسپولیس در لیگ قهرمانان آسیا با تیم جذاب و پرمهره النصر عربستان همگروه شد. سفر کریستیانو رونالدو و یارانش به ایران و ماجرا‌های استقبال و حضور او در تهران برای مدت‌ها سوژه اخبار رسانه‌ها و فضای مجازی بود. پرسپولیس در ورزشگاه آزادی به النصر و الدحیل باخت و همین باعث شد تا با ۸ امتیاز جواز حضور در دور حذفی این تورنمنت را بدست نیاورد.

 

پرسپولیس ۱۴۰۲؛ بازگشت به عادت قهرمانی و یک خداحافظی ویژه

نقطه شروع و پایان ۱۴۰۲

اولین بازی پرسپولیس در ۱۴۰۲ پیروزی یک بر صفر مقابل مس رفسنجان (هفته ۲۴ لیگ بیست و دوم) بود.

پرسپولیس یک - مس رفسنجان صفر | ۱۱ فروردین ۱۴۰۲ | گلزن: گولسیانی

آخرین بازی پرسپولیس در ۱۴۰۲ پیروزی ۲ بر صفر مقابل پیکان بود. (هفته ۲۱ لیگ بیست و سوم)

پرسپولیس ۲ - پیکان صفر | ۲۷ اسفند ۱۴۰۲ | گلزن: کنعانی زادگان (۲ گل)

آمار کلی:

پرسپولیس در سال ۱۴۰۲ در ۳۸ بازی به میدان رفت: ۲۸ بازی لیگ، ۴ بازی جام حذفی و ۶ بازی لیگ قهرمانان آسیا که حاصل آن‌ها ۲۵ برد، ۹ تساوی و ۴ باخت بوده است. (حدود ۶۶ درصد پیروزی)

سرخ‌ها در این سال ۶۰ گل زدند و ۲۲ بار شاهد باز شدن دروازه خود بودند. (میانگین ۱.۶ گل زده در هر بازی)

گلزنان پرسپولیس در سال ۱۴۰۱:

۱۱ گل: مهدی ترابی
۹ گل: گئورگی گولسیانی
۷ گل: سعید صادقی - شهاب زاهدی
۶ گل: عیسی آل کثیر
۴ گل: حسین کنعانی زادگان
۳ گل: امید عالیشاه
۲ گل: علی نعمتی
۱ گل: مرتضی پورعلی گنجی، یاسین سلمانی، محمد عمری، دانیال اسماعیلی فر، سروش رفیعی، میلاد سرلک، وحید امیری، لئاندرو پریرا، نبیل باهویی، اوستون اورنوف، گل بخودی حریف (هوادار)

پرسپولیس در سال ۱۴۰۲ هر دو جام فوتبال ایران را کسب کرد و برتری خود را به رخ رقیب آبی‌پوش کشید. سرخپوشان اکنون در فرم خوبی به سر می‌برند و امید دارند در ادامه مسیر لیگ برتر، جایگاه استقلال را تصاحب کرده و از عنوان قهرمانی خود دفاع کنند. باید دید اوسمار ویه‌رای برزیلی می‌تواند در همین نیم فصل سرمربیگری کار یحیی گل‌محمدی را تکمیل کرده و سرمربی قهرمان لیگ ایران لقب بگیرد یا خیر.

 

پرسپولیس ۱۴۰۲؛ بازگشت به عادت قهرمانی و یک خداحافظی ویژه

انتهای پیام/



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *