صندوق بین‌المللی پول: هوش مصنوعی ۴۰ درصد مشاغل را از بین می‌برد

14:57 - 25 دی 1402
کد خبر: ۴۷۵۴۷۴۱
صندوق بین‌المللی پول: هوش مصنوعی ۴۰ درصد مشاغل را از بین می‌برد
کارشناسان هم‌زمان با توسعه هوش مصنوعی، هشدار‌هایی را درباره تاثیر این فناوری بر مشاغل مطرح کرده‌اند.

خبرگزاری میزان - توسعه پرسرعت هوش مصنوعی و فناوری‌های مرتبط با آن طی سال‌های گذشته هشدار‌های کارشناسان در زمینه‌های مختلف را در پی داشته است.

یکی از هشدار‌های کارشناسان، تاثیر توسعه این فناوری بر مشاعل در آینده است. 

تاثیر هوش مصنوعی بر بازار کار

حال، صندوق بین‌المللی پول هم هشدار داده که ممکن است حدود ۴۰ درصد از مشاغل در سراسر جهان تحت تاثیر افزایش استفاده از هوش مصنوعی قرار گیرند و با این اتفاق، نابرابری عمیق‌تر از گذشته شود.

کریستالینا جورجیوا، رئیس صندوق بین‌المللی پول با انتشار یک پیام از دولت‌ها خواست شبکه‌های اجتماعی ایمنی ایجاد کرده و برای مقابله با تاثیر هوش مصنوعی برنامه‌هایی ارائه کنند.

او هم‌زمان با برگزاری مجمع جهانی اقتصاد در داووس، نوشت: در بیشتر پیش‌بینی‌ها درباره آینده، احتمال داده می‌شود که هوش مصنوعی نابرابری‌ها را افزایش دهد. این موضوع یک روند نگران‌کننده است که سیاست‌گذاران باید به آن بپردازند تا از دامن زدن بیشتر این فناوری به تنش‌های اجتماعی جلوگیری کنند.

جورجیوا تاکید کرد: از آنجا که هوش مصنوعی ممکن است جای کارگران را بگیرد، پیش‌بینی می‌شود با وجود کمک‌رسانی به حوزه منابع انسانی، با از بین بردن مشاغل، آسیب زیادی هم در حوزه مشاغل ایجاد کند. 

رئیس صندوق بین‌المللی پول با تکرار هشدار‌های قبلی سایر کارشناسان، اضافه کرد که این تاثیر احتمالا در اقتصاد‌های پیشرفته عمیق‌تر از بازار‌های نوظهور احساس خواهد شد؛ به این دلیل که نیرو‌های تخصصی بیشتر از کارگران ساده در معرض خطر قرار دارند. به‌عنوان مثال، در اقتصاد‌های توسعه‌یافته‌تر، ۶۰ درصد از مشاغل ممکن است تحت تاثیر هوش مصنوعی قرار بگیرند. 

جورجیوا با استناد به تحلیل صندوق بین‌المللی پول نوشت: برنامه‌های هوش مصنوعی ممکن است وظایف کلیدی را که در حال حاضر انسان‌ها انجام می‌دهند، اجرا کنند؛ اتفاقی که می‌تواند تقاضا برای نیروی کار را کم و به کاهش دستمزد‌ها و کاهش استخدام منجر شود. در شدیدترین موارد نیز، برخی از این مشاغل ممکن است کلا از بین رفته و ناپدید شوند.

پیش‌بینی می‌شود که در بازار‌های نوظهور و کشور‌های کم‌درآمد به ترتیب ۴۰ و ۲۶ درصد مشاغل تحت تاثیر هوش مصنوعی قرار بگیرند. منظور از بازار‌های نوظهور کشور‌هایی مانند هند و برزیل با رشد اقتصادی پایدار است، در حالی که کشور‌های کم‌درآمد به اقتصاد‌های در حال توسعه با درآمد سرانه در سطح معین مانند بوروندی و سیرالئون اشاره دارد.

جورجیوا خاطرنشان کرد: بسیاری از این کشور‌ها زیرساخت یا نیروی کار ماهر برای استفاده از مزایای هوش مصنوعی را ندارند که باعث می‌شود خطر اینکه فناوری یادشده با گذشت زمان نابرابری‌ها را بیشتر کند، افزایش می‌دهد.

او همچنین هشدار داد که استفاده از هوش مصنوعی می‌تواند احتمال ناآرامی‌های اجتماعی را افزایش دهد؛ به‌ویژه اگر کارگران جوان‌تر و کم‌تجربه‌تر از این فناوری به‌عنوان راهی برای کمک به افزایش بازدهی‌شان استفاده کنند، در حالی که کارگران ارشد نتوانند خود را با این فناوری‌ها سازگار کنند.

جورجیوا در همین حال به فرصت‌هایی برای افزایش تولید و درآمد در سراسر جهان با استفاده از هوش مصنوعی هم اشاره کرد و نوشت: هوش مصنوعی اقتصاد جهانی را متحول خواهد کرد. پس بیایید مطمئن شویم که این اتفاق به نفع بشریت است.

اقدامات جهانی برای جلوگیری از آسیب‌های هوش مصنوعی

ارزیابی صندوق بین‌المللی پول همزمان با گردهمایی سران سیاسی و اقتصادی جهان در مجمع جهانی داووس در سوئیس منتشر شده است.

هوش مصنوعی از موضو‌عات مورد بحث در این اجلاس خواهد بود که در پی به کارگیری آن در اپلیکیشن‌هایی مانند چت جی‌پی‌تی پرطرفدار شده است.

موضوع وضع مقررات بیشتر برای استفاده از هوش مصنوعی در کشور‌های مختلف جدی است.

ماه گذشته مقام‌های اتحادیه اروپا بر سر اولین مجموعه جامع قوانین برای نظام‌مند کردن استفاده از هوش مصنوعی در جهان توافق کردند.

پارلمان اروپایی قرار است اوایل سال جاری این توافق را به رای بگذارد، اما هرگونه قانون در رابطه با این توافق زودتر از سال ۲۰۲۵ اجرایی نخواهد شد.

این در حالی است که آمریکا، انگلیس و چین هنوز قوانین خود را برای استفاده از هوش مصنوعی منتشر نکرده‌اند.

انتهای پیام/


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *