هوش مصنوعی کلید واژه ۲۰۲۳؛ نگرانی‎ها و خوش‎بینی‎ها

11:53 - 05 دی 1402
کد خبر: ۴۷۵۱۳۳۰
هوش مصنوعی کلید واژه ۲۰۲۳؛ نگرانی‎ها و خوش‎بینی‎ها
هوش مصنوعی حوزه‌ای از فناوری است که در سال ۲۰۲۳ بخش بزرگی از عناوین خبری را به خود اختصاص داد.

خبرگزاری میزان - هوش مصنوعی (AI) در سال ۲۰۲۳ به موضوعی پرطرفدار تبدیل شد. با این حال، این فناوری راهی طولانی برای برآورده کردن انتظارات آینده‌نگر مردم از ماشین‌های انسان‌نما دارد. 

نرم‌افزار چت جی‌پی‌تی مرکز توجه امسال در موضوع هوش مصنوعی بود. این چت‎بات پیشرفت‌های اخیر در علم کامپیوتر را به جهان نشان داد؛ اگرچه همه نمی‌دانستند که چگونه کار می‌کند یا با آن چه باید کرد. 

فی‌فی لی، کارشناس حوزه هوش مصنوعی، می‎گوید که سال ۲۰۲۳ به خاطر تغییرات بزرگ در فناوری هوش مصنوعی و همچنین بیداری عمومی در یاد‌ها خواهد ماند. 

به گفته وی، ۲۰۲۳ سالی بود که مردم متوجه شدند هوش مصنوعی چیست، چگونه باید از آن استفاده کنند و چه تأثیری دارد.

نگرانی‌ها درباره هوش مصنوعی

اولین نگرانی‌ها در موضوع هوش مصنوعی در سال ۲۰۲۳ بلافاصله پس از روز سال نو آغاز شد. این زمانی بود که کلاس‌های درس بازگشایی شدند و مدارس از سیاتل تا پاریس شروع به ممنوع کردن استفاده از چت جی‌پی‌تی کردند. 

پیش از این اخباری منتشر شده بود که دانش‌آموزان در اواخر سال ۲۰۲۲ از این چت‎بات می‌خواستند که مقاله بنویسد و در امتحان‌ها به آن‌ها کمک کند.

مدل‌های زبان بزرگ هوش مصنوعی در پشت فناوری مانند چت جی‌پی‌تی با پیش‌بینی کلمه بعدی در یک جمله کار می‌کنند. مدل‌ها پس از یادگیری ساختار تعداد زیادی از آثار نوشته شده از سوی انسان، چنین پیش‌بینی‌هایی را انجام می‌دهند. نتایج به قدری طبیعی به نظر می‌رسید که علاقه به پیشرفت‌های بعدی هوش مصنوعی و استفاده‌های احتمالی برای فریب را ایجاد کرد. 

نگرانی‌ها بیشتر شد، زیرا این گروه جدید از ابزار‌های مولد هوش مصنوعی نه‌تنها کلمات، بلکه تصاویر، موسیقی و صدا‌ها را نیز تولید کردند. به نظر می‌رسید که هوش مصنوعی شغل هر کسی را که می‌نویسد، طراحی می‌کند، و موسیقی و زبان‌های رایانه‎ای ایجاد می‌کند، تهدید می‌کند. نگرانی درباره ابزار‌های هوش مصنوعی به اعتصاب نویسندگان و بازیگران هالیوود هم دامن زد.

برخی از معتبرترین کارشناسان حوزه هوش مصنوعی هشدار دادند که پیشرفت این فناوری به سمت پیشی گرفتن از انسان‌ها و احتمالا تهدید کردن موجودیت آن‌ها پیش می‌رود. با این حال، دانشمندان دیگر این هشدار‌ها را بیش از حد خواندند و توجه را به خطرات فوری‌تر جلب کردند. 

تا بهار ۲۰۲۳، ویدیو‌های ساخته شده از سوی هوش مصنوعی که به‌عنوان «دیپ فیک» شناخته می‌شوند، در کمپین‌های انتخاباتی آمریکا ظاهر شدند. دیپ فیک‌ها ویدیو‌هایی هستند که حاوی تصاویر واقعی هستند، اما با تغییرات دیجیتالی در اعمال و گفتار افراد. 

این فناوری تشخیص تفاوت بین ویدیو‌های واقعی و جعلی را به‌طور فزاینده‌ای دشوار می‌کند.

تا پایان سال، بحران هوش مصنوعی بر سازنده چت جی‌پی‌تی، یعنی شرکت اوپن ای‌آی تأثیر گذاشت.

این شرکت مستقر در سانفرانسیسکو به مدیریت سام آلتمن، به دلیل اختلاف نظر بر سر ماموریتش تقریبا به سمت نابودی پیش می‌رفت. 

بحث‌ها درباره هوش مصنوعی همچنین به وضع قوانین جدیدی از سوی اتحادیه اروپا و بررسی از سوی سایرین، از جمله کنگره آمریکا منجر شد.

محصولات هوش مصنوعی منتشر شده در سال ۲۰۲۳ دستاورد‌های فناوری را به ارمغان آوردند که در زمان‌های گذشته امکان‌پذیر نبود. 

اما شرکت تحقیقات بازار گارتنر، می‌گوید که آن‌ها با ادعا‌های گسترده درباره توانایی‌های خود وارد بازار شدند.

انتهای پیام/


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *