رنج بی‌پایان کودکان یتیم غزه

10:14 - 16 دی 1402
کد خبر: ۴۷۵۳۱۴۶
دسته بندی: حقوق بشر ، عمومی
رنج بی‌پایان کودکان یتیم غزه
کودکان یتیم جنگی با نرخ مخاطره‌آمیزی در معرض بالایی از خطرات تهدیدکننده زندگی قرار دارند.

خبرگزاری میزان – جنگ، حادثه‌ای ویرانگر است که در پی خود دنباله‌ای از ویرانی بر جای می‌گذارد که فراتر از میدان جنگ است؛ از جمله دلخراش‌ترین پیامد‌ها این است که زندگی کودکان در مناطق جنگی زیرورو می‌شود؛ از دست دادن والدین و مختل شدن زندگی عادی، اغلب چنین کودکانی را در وضعیت آسیب‌پذیری و آسیب عمیق قرار می‌دهد.

روز جهانی کودکان یتیم جنگی

۶ ژانویه (۱۶ دی) به‌عنوان روز جهانی یتیمان جنگی معرفی شده تا وضعیت اسفبار کودکان یتیم جنگی در درگیری‌ها را برجسته کند؛ براساس تعریف یونیسف، کودک یتیم جنگی به هر فرد زیر ۱۸ سالی که یکی از والدین یا هر دوی آن‌ها را به‌دلیل جنگ از دست داده باشد، اطلاق می‌شود.

در حالی که سازمان فرانسوی SOS Enfants en Detresses روز جهانی یتیمان جنگی را تعیین کرد، سازمان‌هایی مانند یونیسف، صلیب سرخ و دیگر سازمان‌های فعال در زمینه حقوق کودکان و حقوق بشر در حمایت از یتیمان جنگی مشارکت داشته‌اند.

هدف از تعیین چنین روزی، افزایش آگاهی در مورد آسیب‌های روانی یتیمان و موانع اجتماعی، روانی و جسمی است که آن‌ها اغلب برای داشتن یک زندگی عادی باید بر آن‌ها غلبه کنند.

در حالی که هر کودکی سزاوار خانه‌ای است که در آن احساس امنیت و آرامش کند، کودکان یتیم جنگی نه تنها والدین خود را از دست می‌دهند، بلکه تمام حس زندگی عادی را از دست می‌دهند.

بسیاری از آن‌ها باید با رویداد‌های منجر به مرگ دیدن پدر و مادر، بستگان و همسایگان خود دست‌وپنجه نرم کنند و برخی دیگر جراحات جسمی را به‌عنوان یادآوری دائمی از درگیری که زندگی آن‌ها را بهم ریخته است، تحمل می‌کنند.

کودکان یتیم جنگی از زخم‌های روانی عمیق رنج می‌برند و اغلب به بردگی، استثمار، آزار و اذیت یا جابجایی اجباری از مکانی به مکان دیگر بدون دسترسی به مراقبت‌های بهداشتی یا آموزشی ناچار می‌شوند؛ آن‌ها در جریان غلبه بر این ناکامی‌هایی که در اوایل زندگی تجربه می‌کنند، با دشواری‌های زیادی مواجه می‌شوند.

شمار روبه‌افزایش کودکان یتیم جنگی

روز جهانی یتیمان جنگی در سال ۲۰۲۴ دو مضمون مهم دارد: «زندگی یتیمان مهم است» و «ایستادگی برای کودکان آسیب‌دیده از جنگ».

طی دهه‌های گذشته کودکان زیادی در جهان بر اثر جنگ‌ها و درگیری‌ها یتیم شدند؛ جنگ جهانی دوم، میلیون‌ها کودک را یتیم کرد؛ جنگ و درگیری‌های فعال جهان در مناطقی مانند افغانستان، فلسطین، سومالی، ... همچنان بر تعداد یتیمان جنگی می‌افزاید.

افزایش درگیری‌های مسلحانه و جنگ‌ها به افزایش شدید تعداد کودکان یتیم جنگی منجر شده است؛ کودکان یتیم جنگی به‌ویژه در برابر استثمار، بیماری و قاچاق انسان آسیب‌پذیر هستند.

براساس گزارش یونیسف، بیش از ۳۰ میلیون کودک به دلیل جنگ آواره شده‌اند؛ در بخشی از این گزارش آمده است: از افغانستان تا مالی، از سودان جنوبی تا یمن و فراتر از آن، طرف‌های متخاصم یکی از اساسی‌ترین قوانین جنگ را زیر پا می‌گذارند: حمایت از کودکان.

براساس گزارش صندوق نجات کودکان، از هر شش کودک در سراسر جهان یک نفر در مناطق درگیری زندگی می‌کند.

در عین حال، خطرناک‌ترین کشور‌ها برای کودکان گرفتار در مناطق جنگی و درگیری، افغانستان، جمهوری دموکراتیک کنگو، سوریه، سومالی، مالی، نیجریه، کامرون، سودان و جمهوری آفریقای مرکزی هستند.

به‌عنوان مثال حدود ۱۰ درصد کودکان یتیم جنگی سودانی در حال حاضر در شرایط بی‌خانمانی یا در یتیم‌خانه‌ها زندگی می‌کنند و تقریبا از هر هزار کودک یتیم جنگی سودانی ۱۰۳ نفر قبل از رسیدن به پنج سالگی جان خود را از دست می‌دهند.

براساس گزارش یونیسف تا سال ۲۰۱۵ نزدیک به ۱۴۰ میلیون کودک یتیم جنگی در سراسر جهان وجود داشت؛ ۶۱ میلیون در آسیا، ۵۲ میلیون در آفریقا، ۱۰ میلیون در آمریکای لاتین و کارائیب و ۷.۳ میلیون در اروپای شرقی و آسیای مرکزی.

شورای امنیت سازمان ملل شش تخلف بزرگ علیه کودکان را در زمان جنگ را شناسایی و محکوم کرده است: قتل و معلول کردن کودکان، استخدام یا استفاده از کودکان در نیرو‌ها و گروه‌های مسلح؛ حملات به مدارس یا بیمارستان‌ها، تجاوز جنسی یا دیگر خشونت‌های شدید جنسی، ربودن کودکان و محرومیت از کودکان از کمک‌های بشردوستانه.

کودکان یتیم جنگی با نرخ بالاتری در معرض مخاطرات مذکور هستند.

 

رنج بی‌پایان کودکان یتیم غزه

کودکان یتیم در غزه

در پی آغاز دور جدید جنگ رژیم صهیونیستی علیه غزه، نسل‌کشی هدفمندی به راه افتاد که کودکان را به شکل عمده هدف قرار داد.

کودکان غزه نه تنها از دسترسی به آموزش، آب آشامیدنی سالم و مواد غذایی محروم شده و با نرخ نامتناسبی قربانی حملات رژیم صهیونیستی شدند، بلکه با از دست دادن پدران و مادران خود به جمع یتیمان جنگی پیوستند.

«الجزیره» در گزارشی به موضوع کودکان یتیم غزه و رنج آن‌ها پرداخته و از دلتنگی کودکان برای خانواده‌های از دست‌رفته‌شان نوشته است.

بسیاری از این کودکان در حالی با غم از دست دادن پدر و مادر مواجه شده‌اند که خود به دلیل جراحت‌های خطرناک در بیمارستان‌های بدون امکانات غزه درد می‌کشند.

بزرگ‌ترین تراژدی کودکان یتیم جنگی غزه مربوط به نوزادان نارسی است که آخرین بازمانده‌های خانواده‌های خود بودند؛ پنج نفر از این نوزاد‌ها در پی حمله نظامیان صهیونیست به بیمارستان الشفا در این مرکز رها شدند.

تداوم نسل‌کشی رژیم صهیونیستی در غزه و سکوت جامعه جهانی در برابر این روند، سبب افزایش شمار کودکان یتیم جنگی در این بزرگ‌ترین گورستان دسته‌جمعی جهان می‌شود.

جیمز الدر، سخنگوی ارشد یونیسف، آژانس کودکان سازمان ملل، گفت: به دلیل تعداد زیاد افراد کشته شده و شرایط ناامیدکننده، تعیین تعداد کودکان یتیم غزه که کسی برای مراقبت از آن‌ها وجود ندارد دشوار است.

او گفت: بسیاری از کودکان هستند که هم پدر و هم مادر خود را از دست داده‌اند، اما بدتر از آن، آن‌ها کل خانواده‌ها را از دست دادند.

انتهای پیام/


برچسب ها: غزه

ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *