غزه گورستان جمعی کودکان و نوزادان

8:59 - 19 آذر 1402
کد خبر: ۴۷۴۸۵۲۰
دسته بندی: حقوق بشر ، عمومی
غزه گورستان جمعی کودکان و نوزادان
رژیم صهیونیستی در طول بیش از ۲ ماه اخیر حدود ۱۰ هزار کودک و نوزاد فلسطینی را در نوار غزه به شهادت رسانده که بسیاری از آن‌ها در زیر آوار مدفون هستند.

خبرگزاری میزان – ناظر حقوق بشر اروپا-مدیترانه در گزارشی می‎گوید که رژیم صهیونیستی از زمان شروع حمله به نوار غزه در ۷ اکتبر (۱۵ مهر)، بیش از ۱۰ هزار نوزاد و کودک را به شهادت رسانده است.

 براساس این گزارش، تاکنون بیش از ۲۳ هزار فلسطینی در حملات شدید هوایی و توپخانه‌ای رژیم صهیونیستی به نوار غزه به شهادت رسیده‌اند که ۹ هزار و ۷۷ نفر از آن‌ها کودک هستند.

از آنجایی که صد‌ها کودک دیگر در زیر آوار ساختمان‌های ویران شده با شانس کمی برای زنده ماندن محبوس شده‌اند، تعداد کل قربانیان کودک احتمالا از ۱۰ هزار نفر فراتر خواهد رفت.

 

 

گزارش مذکور می‎گوید: ۷۰۰ هزار کودک تحت تأثیر نسل‌کشی رژیم صهیونیسی در نوار غزه قرار گرفته‌اند که این تعداد شامل شهدا، مجروحان و آواره‌های داخلی می‌شود.

این گروه حقوق بشری گفت که آژانس‌های سازمان ملل مانند یونیسف از افشای تعداد واقعی تلفات خودداری کرده‌اند، زیرا این امر مستلزم مقابله با ناتوانی در انجام وظایف خود است که شامل نجات قربانیان یا مجروحان و جلوگیری از مرگ کودکان بی‌شماری در غزه است.

حملات مداوم رژیم صهیونیستی بیش از ۱۸ هزار کودک فلسطینی را مجروح کرده که حال بسیاری از آن‌ها وخیم است و بسیاری دیگر نیز قطع عضو و صد‌ها تن دیگر نیز دچار سوختگی شدید در قسمت‌های مختلف بدن خود شده‌اند.

یورو-مد مانیتور برآورد می‌کند که بین ۲۴ تا ۲۵ هزار کودک در نوار غزه یک یا هر دو والدین خود را از دست داده‌اند و حدود ۶۴۰ هزار خانه متعلق به آن‌ها ویران شده یا آسیب دیده‌اند و آن‌ها بدون جایی برای زندگی رها شده‌اند.

علاوه بر این، آینده صد‌ها هزار کودک هنوز نامعلوم است، زیرا ۲۱۷ مدرسه در نوار غزه در جریان حملات رژیم صهیونیستی آسیب دیده یا ویران شده‌اند که به شدت روند آموزش در نوار غزه را تحت تأثیر قرار داده است.

این نهاد حقوق بشری، می‌افزاید: کودکان غزه در بحبوحه نسل‌کشی که بیش از ۲ ماه ادامه دارد، هدف حملات بی‌رویه رژیم صهیونیستی قرار می‌گیرند، در حالی که تعداد زیادی از آن‌ها از دسترسی به غذا و آب آشامیدنی سالم محروم هستند.

همچنین بسیاری از این کودکان مجبور به فرار از زیر آتش شده‌اند که وضعیت روانی آن‌ها را بدتر کرده است.

یورو-مد مانیتور اعلام کرد که بیش از یک میلیون و ۸۴۰ هزار نفر در داخل نوار غزه آواره شده و بسیاری از خانواده‌ها با کودکان در مراکز بسیار شلوغ زندگی می‌کنند که نه برای سرپناه در نظر گرفته شده و نه مناسب هستند.

 

 

کودکان در نوار غزه در معرض خطر گرسنگی و مرگ قرار دارند، به‌ویژه در شهر غزه و مناطق شمالی نوار غزه، جایی که کودکان تنها یک وعده غذایی در روز می‌خورند.

ناظر حقوق بشر اروپا-مدیترانه همچنین به افزایش مکانیسم‌های مقابله‌ای خطرناک اشاره کرد، مانند استفاده کودکان از روش‌های خطرناک و ناسالم برای روشن کردن آتش برای پخت‌وپز.

علاوه بر این، کودکان در غزه با خطر قرار گرفتن در معرض بیماری‌های همه‌گیر مواجه هستند که نتیجه بحران‌های متعدد مانند کمبود آب آشامیدنی سالم، توقف پمپ‌های فاضلاب، کمبود مراقبت‌های بهداشتی و رعایت نشدن بهداشت فردی در مراکز سرپناه بسیار شلوغ است.

کودکان زیر ۱۸ سال که ۴۷ درصد از ۲.۳ میلیون جمعیت غزه را تشکیل می‌دهند، مدت‌هاست که به نوعی با مشکلات روانی دست و پنجه نرم می‌کنند.

قبل از تجاوز فعلی، از هر ۵ کودک، ۴ کودک گزارش می‌دادند که افسردگی، غمگینی یا ترس را تجربه کرده‌اند و مطالعات قبلی تعداد بیشتری از مشکلات سلامت روان را نشان می‌داد.

 

 

ناظر حقوق بشر یورو-مد درخواست فوری خود را از جامعه بین‌الملل برای توقف تلاش‌های رژیم صهیونیستی در تبدیل نوار غزه به گورستان واقعی کودکان و حمایت از کودکان و پایان دادن به سیاست آشکار دوگانه که اجازه معافیت رژیم صهیونیستی از مجازات را فراهم می‌کند، اقدام کند.

این سازمان مستقر در ژنو تاکید کرد که رژیم صهیونیستی باید به خاطر نقض آشکار قوانین بشردوستانه بین‌المللی پاسخگو باشد، که گواه آن کشتار و هدف قرار دادن کودکان فلسطینی و نفی نیاز‌های ویژه آن‌ها به واکسن، غذا، پوشاک و سرپناه که به وضوح در کنوانسیون‌های ژنو و پروتکل‌های ۱۹۷۷ به رسمیت شناخته شده، است.

انتهای پیام/



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *