مانع‌تراشی‌های آمریکا در مسیر تصویب قطعنامه آتش‌بس غزه در شورای امنیت

14:03 - 30 آذر 1402
کد خبر: ۴۷۵۰۴۵۲
مانع‌تراشی‌های آمریکا در مسیر تصویب قطعنامه آتش‌بس غزه در شورای امنیت
دیپلمات‌ها می‌گویند که از مانع‌تراشی‌های مکرر آمریکا در مسیر رای‌گیری قطعنامه آتش‌بس غزه در شورای امنیت ناامید شده‌اند.

خبرگزاری میزان – شورای امنیت سازمان ملل که طی بیش از ۷۰ روز گذشته از آغاز حملات رژیم صهیونیستی به نوار غزه تاکنون نتوانسته است به ماموریت ذاتی خود در جهت برقراری صلح و امنیت کمکی کند، رای‌گیری درباره قطعنامه پیشنهادی امارات را برای سومین بار به تعویق انداخت.

دلیل سومین تعویق قطعنامه آتش‌بس غزه در شورای امنیت چه بود؟

شورای امنیت حوالی ظهر روز چهارشنبه، برای رای‌گیری از پیش برنامه‌ریزی شده، وارد رایزنی‌های پشت در‌های بسته شد و ساعاتی بعد رای‌گیری تا ساعت ۱۰ صبح به وقت محلی روز پنجشنبه به تعویق افتاد.

این سومین بار در هفته اخیر بود که رای‌گیری درباره قطعنامه آتش‌بس غزه به تعویق افتاد؛ این شورا ابتدا قرار بود در روز‌های دوشنبه، سه‌شنبه و سپس چهارشنبه رای‌گیری کند.

به گفته دیپلمات‌ها، این تاخیر به درخواست آمریکا بود تا به ادعای واشنگتن زمان بیشتری برای مذاکرات وجود داشته باشد.

برخی از دیپلمات‌های حاضر در شورای امنیت گفتند که از درخواست‌های مکرر آمریکا برای تاخیر ناامید شده‌اند و بعید است که واشنگتن در نهایت اجازه تصویب این قطعنامه را بدهد.

این تعویق پس از آن صورت گرفت که رایزنی‌های شدید پشت در‌های بسته نتوانست آمریکا و دیگر اعضای شورای امنیت را به اجماع نزدیک کند.

دیپلمات‌ها می‌گویند که یک نقطه اختلاف مهم این است که آیا سازمان ملل باید بازرسی از محموله‌های غذا، آب، سوخت و دیگر کمک‌های ارسالی به غزه را از رژیم صهیونیستی تحویل بگیرد.

یکی از مقام‌های آمریکایی درباره مذاکرات صورت گرفته در شورای امنیت گفت که بدون همکاری رژیم صهیونیستی، اجرای هرگونه قطعنامه شورای امنیت دشوار خواهد بود و واشنگتن با حذف رژیم صهیونیستی از روند بازرسی موافقت نخواهد کرد.

قطعنامه‌های شورای امنیت از نظر قانونی برای اعضای سازمان ملل الزام‌آور است، اما رژیم صهیونیستی عملا می‌تواند تصمیم بگیرد که این اقدام را نادیده بگیرد؛ البته پس از آن شورای امنیت می‌تواند تحریم‌هایی را علیه رژیم صهیونیستی اعمال کند، هرچند این تحریم‌ها نیز مستلزم حمایت آمریکا است.

در عین حال، آنتونی بلینکن، وزیر خارجه آمریکا، در یک کنفرانس مطبوعاتی در واشنگتن ادعا کرد که هدف کاخ سفید مذاکره درباره قطعنامه‌ای است که در واقع تلاش‌ها برای ارسال کمک‌ها را تسهیل می‌کند و کاری انجام نمی‌دهد که واقعا به ارسال کمک‌ها آسیب بزند یا پیچیده‌تر کند.

مفاد قطعنامه پیشنهادی امارات چیست؟

قطعنامه پیشنهادی امارات برای برقراری آتش‌بس در غزه، خواستار ارسال کمک‌ها به این منطقه جنگ‌زده از طریق کامیون‌هایی است که از طریق زمین، بلکه با کشتی‌ها و هواپیما‌ها سفر می‌کنند؛ امارات و مصر که عضو شورای امنیت نیستند، اما از مرز‌های آن‌ها برای اکثر کاروان‌های کمک استفاده می‌شود، استدلال کرده‌اند که افزایش دادن کمک‌ها به سطوح مورد نیاز با سیستم فعلی غیرممکن است.

در حال حاضر، کامیون‌های کمک‌رسانی که قصد ورود از مصر به غزه را دارند، باید ابتدا به کرم شالوم در اراضی اشغالی بروند تا مورد بازرسی قرار گیرند، سپس به مصر بازگردند و از مرز رفح در جنوب غزه عبور کنند.

لانا نصیبه، سفیر امارات در سازمان ملل که مذاکرات را هدایت می‌کرد، گفت: هدف قطعنامه این است که اطمینان حاصل شود که کمک‌های بشردوستانه به‌طور ایمن و در مقیاس کافی به غزه می‌رسد.

حامیان این قطعنامه می‌گویند که این امر به آژانس‌های سازمان ملل این اختیار را می‌دهد تا بازرسی‌های رژیم صهیونیستی را که اغلب سرعت کاروان‌های کمک‌رسانی را کاهش می‌دهند، پشت سر بگذارند؛ ضمن اینکه رژیم صهیونیستی نیز به‌عنوان طرف متخاصم حق اظهارنظر نهایی درباره کمک‌ها را نخواهد داشت.

استفان دوجاریک، سخنگوی دفتر دبیرکل سازمان ملل در این باره گفت: ما می‌خواهیم شاهد آتش‌بس بشردوستانه باشیم؛ می‌خواهیم شاهد خاموش شدن اسلحه‌ها باشیم تا بتوانیم به مردم غزه که در حال حاضر به بیشترین کمک نیاز دارند، برسیم. 

سابقه کارشکنی آمریکا در برقراری آتش‌بس در غزه

آمریکا به‌عنوان متحد رژیم صهیونیستی تاکنون در ۴۷ مورد از حق وتوی خود برای حمایت از این رژیم استفاده کرده است.

با وجود اینکه مجمع عمومی سازمان ملل متشکل از ۱۹۳ عضو، تاکنون ۲ قطعنامه برقراری آتش‌بس در غزه را تصویب کرد، آمریکا ۲ بار قطعنامه آتش‌بس غزه را در شورای امنیت وتو کرد.

وضعیت بشردوستانه در غزه چگونه است؟

به گفته مقام‌های بهداشتی غزه اکثر قربانیان حملات رژیم صهیونیستی را زنان و کودکان تشکیل می‌دهند؛ براساس آخرین آمار‌ها تاکنون ۲۰ هزار فلسطینی در غزه به شهادت رسیده‌اند.

جنگ ۲۰۲۳ رژیم صهیونیستی علیه غزه همچنین ۱.۹ میلیون نفر را آواره کرده است.

مقام‌های سازمان ملل می‌گویند گرسنگی و بیماری در غزه به سرعت در حال گسترش هستند؛ آن‌ها درباره بروز یک فاجعه انسانی در غزه هشدار دادند.

برنامه جهانی غذا نیز می‌گوید نیمی از جمعیت غزه گرسنه هستند و تنها ۱۰ درصد غذای مورد نیاز از ۷ اکتبر (۱۵ مهر) وارد غزه شده است.

انتهای پیام/


برچسب ها: غزه

ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *