درباره قطعنامه شورای امنیت برای افزایش کمک‌ها به غزه چه می‎دانیم

10:58 - 02 دی 1402
کد خبر: ۴۷۵۰۶۲۸
درباره قطعنامه شورای امنیت برای افزایش کمک‌ها به غزه چه می‎دانیم
شورای امنیت قطعنامه‌ای تصویب کرد که در آن خواستار ایجاد گذرگاه‌های بشردوستانه فوری و طولانی در سراسر نوار غزه شده است.

خبرگزاری میزان - شورای امنیت سازمان مللبه‎تازگی  قطعنامه‌ای را تصویب کرد که خواستار تعلیق بشردوستانه جنگ غزه، افزایش کمک‌ها به غزه و ایجاد شرایطی می‌شود که پایان پایدار درگیری‌ها و پایان دادن به چند روز مذاکرات پشت در‌های بسته را ممکن می‌کند.

این قطعنامه خواستار «تعلیق» درگیری و ایجاد کریدور‌های بشردوستانه فوری و طولانی در سراسر نوار غزه به‌مدت کافی برای دسترسی کامل، سریع، ایمن و بدون مانع در سراسر نوار غزه است. 

اعتراض واهی آمریکا 

آمریکا از حق وتو خود علیه این قطعنامه استفاده نکرد، اما نماینده این کشور اعتراضات واهی را بیان کرد.

لیندا توماس گرینفیلد، نماینده آمریکا پس از آن که نشانه‌ای از محکومیت حماس در این پیش‌نویس قطعنامه وجود نداشت، از رای مثبت به آن امتناع کرد. 

یک دیپلمات ارشد آمریکایی در این رابطه به سی‌ان‌ان، گفت: ما دوست داریم شاهد محکومیت حماس باشیم. ما نمی‌دانیم چرا شورای امنیت نمی‌تواند به‌طور دقیق توضیح دهد که چگونه به جایی که هستیم، رسیدیم. 

در ابتدا، آمریکا نمی‌خواست کلمه «توقف» در قطعنامه وجود داشته باشد. در نتیجه، واژه «تعلیق» درگیری جایگزین شد. 

در سراسر آنچه این دیپلمات «مذاکرات ماراتن» نامید، آمریکا پس از تحمل ضربه جهانی به دلیل وتوی آخرین قطعنامه شورای امنیت که خواستار آتش‌بس فوری بود، ترجیح داد که به این قطعنامه رای منفی ندهد.

جزئیات قطعنامه تصویب شده

پیش‌نویس اولیه از سوی امارات در سازمان ملل در ۱۵ دسامبر (۲۴ آذر) ارائه و خواستار توقف درگیری‌ها و جریان بدون مانع انتقال کمک‌ها به نوار غزه بود. 

منابعی پیش‌تر گفته بودند که یک نکته مهم در این پیش‌نویس، درخواست از سازمان ملل برای ایجاد مکانیسم نظارتی در نوار غزه با کارکنان و تجهیزات لازم، تحت اختیار دبیرکل سازمان ملل است.

آمریکا ادعا کرده بود که پیشنهاد مکانیسم نظارتی از سوی سازمان ملل برای ارسال کمک به نوار غزه دست‌وپاگیر خواهد بود و سرعت ارسال کمک‌های حیاتی را کند می‌کند. 

این قطعنامه از دبیرکل سازمان ملل درخواست می‌کند که یک هماهنگ‌کننده ارشد بشردوستانه و بازسازی را منصوب کند که مسئولیت تسهیل، نظارت و راستی‌آزمایی ماهیت بشردوستانه همه محموله‌های امدادی به غزه را برعهده بگیرد.

این قطعنامه همچنین خواستار توقف‌هایی (تعلیق) در درگیری‌ها و ایجاد گذرگاه‌های بشردوستانه فوری و طولانی در سراسر نوار غزه به‌مدت کافی برای امکان دسترسی بشردوستانه و همچنین آزادی فوری و بدون قید و شرط همه زندانی‌ها شده است. 

آیا این قطعنامه تفاوتی در وضعیت موجود ایجاد می‌کند؟

گزارش مورد حمایت سازمان ملل می‌گوید که غزه نیاز فوری به غذا داشته و کل جمعیت این منطقه در حال تجربه بحران گرسنگی است؛ بخش قابل توجهی از خانوار‌ها با ناامنی غذایی مواجه بوده و خطر قحطی در حال افزایش است. 

در حالی که بند دسترسی بدون مانع به کمک در تئوری امیدوارکننده به نظر می‌رسد، اما تحویل غذا و سایر کمک‌ها حتی قبل از جنگ نیز نیاز‌های غزه را برآورده نمی‌کرد. 

بیش از ۲ ماه جنگ باعث ایجاد حجم بیشتری از نیاز‌ها برای مردم غزه شده؛ این در حالی است که رژیم صهیونیستی تاکنون به تعهدات خود در این رابطه عمل نکرده است.

پیش از این، توقف بشردوستانه درگیری‌ها بین رژیم صهیونیستی و مقاومت برای تبادل زندانی‌ها و اجازه ورود کمک‌های بشردوستانه بیشتر به غزه انجام شد. اما حتی در طول آتش‌بس موقت، روزانه فقط حدود ۲۰۰ کامیون کمک‌رسانی وارد غزه می‌شد. این در حالی است که پیش از آغاز جنگ روزانه حدود ۵۰۰ کامیون حامل کمک‌های بشردوستانه وارد این منطقه می‌شدند.

در حال حاضر گرسنگی در این منطقه از آن زمان وخیم‌تر شده و مشخص نیست که آیا سازمان ملل و سایر آژانس‌ها بتوانند نیاز‌های بشردوستانه این منطقه را برآورده کنند. 

رژیم صهیونیستی نیز قبلا قطعنامه‌های شورای امنیت سازمان ملل را نادیده گرفته بود. در ۱۵ نوامبر (۲۴ آبان)، شورای امنیت قطعنامه‌ای را تصویب کرده بود که در آن خواستار «وقفه‌ها و کریدور‌های بشردوستانه فوری و گسترده» در سراسر نوار غزه شد. اما نماینده رژیم صهیونیستی در سازمان ملل بلافاصله اعلام کرد که این قطعنامه برای این رژیم «هیچ معنایی» ندارد.

انتهای پیام/


برچسب ها: غزه

ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *