رای مجمع عمومی سازمان ملل درباره فلسطین چیست و درباره آن چه می‎دانیم

9:32 - 22 ارديبهشت 1403
کد خبر: ۴۷۷۲۵۱۰
رای مجمع عمومی سازمان ملل درباره فلسطین چیست و درباره آن چه می‎دانیم
رای مثبت مجمع عمومی سازمان ملل به عضویت کامل فلسطین در سازمان ملل از اهمیت ویژه‌ای برخوردار بوده و نقطه عطفی برای فلسطینیان به شمار می‌رود.

خبرگزاری میزان - مجمع عمومی سازمان ملل (UNGA) جمعه شب با به رسمیت شناختن شرایط فلسطین برای عضویت در سازمان ملل و توصیه به شورای امنیت به منظور «تجدیدنظر مساعد در موضوع»، از تلاش فلسطین برای عضویت کامل در سازمان ملل حمایت کرد.

رای مثبت مجمع عمومی سازمان ملل با ۱۹۳ عضو یک بررسی جهانی در مورد حمایت از تلاش فلسطین برای عضویت کامل در سازمان ملل بود؛ اقدامی که عملا یک کشور فلسطین را به رسمیت می‌شناسد، پس از اینکه ماه گذشته آمریکا آن را در شورای امنیت سازمان ملل وتو کرد.

مجمع عمومی سازمان ملل با ۱۴۳ رای موافق و ۹ رای مخالف -از جمله آمریکا و رژیم صهیونیستی- قطعنامه‌ای را تصویب کرد و ۲۵ کشور رای ممتع دادند.

قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل تعیین می‌کند که کشور فلسطین باید به عضویت کامل سازمان ملل پذیرفته شود.

این قطعنامه توصیه می‌کند که شورای امنیت این موضوع را «به نحو مطلوب» بررسی کند.

در حالی که مجمع عمومی سازمان ملل به تنهایی نمی‌تواند عضویت کامل را در سازمان ملل اعطا کند، پیش‌نویس قطعنامه اخیر به فلسطینیان برخی حقوق و امتیازهای بیشتر را از سپتامبر ۲۰۲۴ (شهریور)- مانند یک صندلی در میان اعضای سازمان ملل در سالن اجتماعات- می‌دهد، اما به آن حق رای در مجمع عمومی داده نخواهد شد.

گابریل الیزوندو، خبرنگار شبکه الجزیره در گزارشی از مقر سازمان ملل در نیویورک، گفت این مهم است که تعداد زیادی از کشور‌ها به این قطعنامه رای مثبت دادند.

به گفته وی، آنچه که ما قبل از رای‌گیری می‌شنیدیم شاید بین ۱۲۰، ۱۳۰ و در نهایت ۱۴۰ رای بود، اما این قطعنامه به‌طور قاطع تصویب شده است.

تلاش فلسطینی‌ها برای عضویت کامل در سازمان ملل با گذشت ۷ ماه از جنگ غزه و در حالی که رژیم صهیونیستی در حال گسترش شهرک‌های غیرقانونی خود در کرانه باختری اشغالی است، رخ می‌دهد.

پیش از رای‌گیری، ریاض منصور، سفیر فلسطین در سازمان ملل، به مجمع عمومی سازمان ملل، گفت: رای مثبت کار درستی است که باید انجام شود و من می‌توانم به شما اطمینان دهم، شما و کشورتان در سال‌های آینده افتخار خواهید کرد که برای آزادی، عدالت و صلح در این تاریک‌ترین ساعت تلاش کرده‌اید.

مروان بشاره، تحلیلگر ارشد سیاسی، معتقد است که از نظر استراتژیک، این رای‎گیری هیچ تفاوتی برای غزه ایجاد نخواهد کرد، اما این یک نقطه عطف مهم برای فلسطین به منظور دستیابی به موقعیت در عرصه جهانی است.

بشاره، بیان کرد که من فکر می‌کنم تعداد زیادی از آرا به همان اندازه که برای فلسطین بود، علیه آمریکا نیز بود و تعداد زیادی از رای‌های ممتنع تحت فشار آمریکا بود.

در همین حال، گیلعاد اردان، سفیر رژیم صهیونیستی در سازمان ملل، این رای را محکوم کرد و مدعی شد: سازمان ملل اکنون از یک «دولت تروریست» در صفوف خود استقبال می‌کند.

درخواست برای عضویت کامل در سازمان ملل ابتدا باید از سوی شورای امنیت با ۱۵ عضو بررسی و سپس در مجمع عمومی سازمان ملل تایید شود؛ اگر این اقدام مجددا از سوی شورا به رأی گذاشته شود، احتمالا با همان سرنوشت یعنی وتو آمریکا مواجه خواهد شد.

انتهای پیام/



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *