تشدید تنش‌ها میان بایدن و نتانیاهو درباره جنگ غزه

10:08 - 11 دی 1402
کد خبر: ۴۷۵۲۲۸۹
تشدید تنش‌ها میان بایدن و نتانیاهو درباره جنگ غزه
اختلافات میان جو بایدن و بنیامین نتانیاهو درباره موضوع جنگ غزه و وضعیت آینده آن به سطحی بی‌سابقه رسیده است.

خبرگزاری میزان - مقام‌های رژیم صهیونیستی و آمریکا با گذشت چندین هفته از جنگ غزه بیش از پیش شاهد افزایش تنش‌ها هستند.

اختلافات میان جو بایدن، رئیس‌جمهور آمریکا و بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی به حدی رسیده که این موضوع مورد توجه رسانه‌های جهانی قرار گرفته است.

تنش‌های بی‌سابقه

سی‌ان‌ان در گزارشی می‎گوید: تنش‌های بی‌سابقه بر سر جنگ غزه بین کاخ سفید و کابینه بنیامین نتانیاهو در حال افزایش است. برای مثال، بایدن در یک برنامه غیررسمی اسرائیل را متهم کرد که به‌صورت بی‌رویه غزه را بمباران کرده است. او از زبان بسیار صریح استفاده کرد که معمولا باعث مخالفت سران اسرائیل می‌شود. 

این پایگاه آمریکایی، می‎گوید: شکاف‌های دیپلماتیک میان واشنگتن و تل‌آویودر حال عمیق‌تر شدن است.

روزنامه نیویورک‎تایمز هم به نقل از مسئولان آمریکایی و صهیونیستی، تاکید کرد که گفت‌وگوهای اخیر بایدن و نتانیاهو پرتنش‌تر و با لحن تندتری بوده است.

بهای سنگین حمایت آمریکا از تهاجم رژیم صهیونیستی

سی‌ان‌ان، اضافه کرد: سوال بزرگ ژئوپلیتیک بعدی درباره جنگ غزه این نیست که آیا این جنگ، اسرائیل را در سطح بین‌المللی منزوی می‌کند یا خیر، زیرا این قبلا اتفاق افتاده است؛ بلکه سوال این است که آیا حمایت قاطع کاخ سفید از این جنگ همچنین آمریکا را از دوستانش، به گونه‌ای که می‌تواند به‌شدت اهداف امنیت ملی گسترده‌تر را به خطر بیندازد، دور می‌کند یا خیر.

کارشناسان، می‌گویند که تلفات بی‌امان بر فلسطینی‌ها بهای سیاسی را که بایدن در داخل برای حمایت از رژیم صهیونیستی می‌پردازد، افزایش داده و تردید‌هایی را درباره توانایی او برای تقویت ائتلاف سیاسی‌اش پیش از انتخابات ۲۰۲۴ ایجاد می‌کند. 

اختلاف بر سر دوره پس از جنگ غزه 

اختلافات آشکاری بین ۲ طرف درباره آن‌چه بلافاصله پس از جنگ برای غزه رخ می‌دهد و آینده مناقشه فلسطین و رژیم صهیونیستی وجود دارد.

جنگ غزه تلفات انسانی وحشتناکی به بار آورده است؛ اما بازتاب‌های سیاسی پیش‌بینی نشده‌ای را نیز در آمریکا برانگیخته است. 

آینده مدیریت نوار غزه محل اصلی تنش‌های میان واشنگتن و تل‌آویو درباره دوران پساجنگ است. 

اختلافات بر سر درآمد مالیاتی تشکیلات خودگردان 

براساس گزارشی که به تازگی منتشر شده، جو بایدن، رئیس‌جمهور آمریکا با بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی تماس گرفته و او را تحت فشار قرار داد تا درآمد مالیاتی تشکیلات خودگردان فلسطین را آزاد کند.

به گفته برخی کارشناسان، این تماس تازه‌ترین نشانه تنش بین واشنگتن و تل‌آویو در حالی است که جنگ علیه غزه ادامه دارد. 

یک مقام آمریکایی به آکسیوس، گفت که این تماس یکی از دشوارترین و «ناامیدکننده‌ترین» مکالمات بایدن با نتانیاهو از زمان آغاز جنگ غزه در هفتم اکتبر (۱۵ مهرماه) بوده است. 

دیلی‎میل نیز نوشت: در حالی که بایدن به‌طور مستقیم از اسرائیل و جنگ علیه غزه حمایت می‌کند، اما تنش‌ها در پشت پرده نمایان شده است. 

بایدن نمی‌تواند از عهده فروپاشی تشکیلات خودگردان فلسطین برآید؛ در صورتی که تشکیلات خودگردان این مالیات‌ها را دریافت نکند، ممکن است با بحران و در نهایت فروپاشی مواجه شود.

رژیم صهیونیستی درآمد‌های مالیاتی ماهانه از واردات و صادرات را جمع‌آوری می‌کند و بخشی از آن وجوه را به تشکیلات خودگردان منتقل می‌کند. اما صهیونیست‌ها به دلیل آنچه «نگرانی از رسیدن این پول به مقاومت» خوانده‌اند، برخی از انتقالات مالی به تشکیلات خودگردان را متوقف کرده‌اند.

سیاست بایدن درباره حمایت از رژیم صهیونیستی تغییر می‌کند؟

رئیس‌جمهور آمریکا با وجود همه ناامیدی‌های فزاینده‌اش، تا حد زیادی حامی رژیم صهیونیست است و اگر افزایش ملموسی در سرزنش‌های بایدن علیه نتانیاهو دیده شود، تعجب‌آور خواهد بود.

انتهای پیام/


برچسب ها: غزه

ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *