رؤسای قوه قضائیه وکیل آنلاین مجله حقوقی

ثبت گرم‌ترین ماه اکتبر در ۱۲۵ هزار سال گذشته

14:28 - 17 آبان 1402
کد خبر: ۴۷۴۳۴۵۳
ثبت گرم‌ترین ماه اکتبر در ۱۲۵ هزار سال گذشته
کارشناسان می‎گویند که با بررسی داده‌های موجود به این نتیجه رسیده‌اند که ماه اکتبر ۲۰۲۳ گرم‌ترین اکتبر در ۱۲۵ هزار سال گذشته بوده است.

خبرگزاری میزان - کارشناسان اروپایی اعلام کردند که تقریبا مطمئن هستند که امسال گرم‌ترین سال در ۱۲۵ هزار سال گذشته است.

آن‌ها معتقدند که ماه گذشته گرم‌ترین ماه اکتبر جهان در آن دوره بوده است.

موسسه تغییرات آب‌وهوایی کوپرنیک اتحادیه اروپا (C۳S) اعلام کرد که ماه گذشته رکورد دمای قبلی در اکتبر، از سال ۲۰۱۹، با اختلاف زیادی شکسته شد. 

«سامانتا برگس»، معاون مدیر این سازمان که ناهنجاری دمای ماه اکتبر را «بسیار شدید» توصیف کرد، گفت: رکورد با افزایش ۰.۴ درجه سانتیگرادی شکسته شد که میزان قابل توجهی است.

گرما در نتیجه انتشار مداوم گاز‌های گلخانه‌ای ناشی از فعالیت‌های انسانی، همراه با پیدایش الگوی آب‌و‌هوایی «ال‎نینو» در سال جاری است. این عوامل باعث گرم‌تر شدن آب‌های سطحی در شرق اقیانوس آرام شده است.

در سطح جهان، میانگین دمای هوای سطحی در ماه اکتبر ۱.۷ درجه سانتیگراد گرم‌تر از همان ماه بین سال‌های ۱۸۵۰ تا ۱۹۰۰ بود. موسسه کوپرنیک آن بازه زمانی را به‌عنوان دوره ماقبل صنعتی تعریف می‌کند. 

موسسه تغییرات آب‌وهوایی کوپرنیک در بیانیه‌ای اعلام کرد که رکوردشکنی اکتبر به این معنی خواهد بود که سال ۲۰۲۳ اکنون گرم‌ترین سال ثبت شده است. 

مجموعه داده‌های موسسه کوپرنیک مربوط به سال ۱۹۴۰ تاکنون است. 

«برگس» ،می‎گوید که با ترکیب اطلاعات خود با اطلاعات پنل علوم آب‌وهوای سازمان ملل، می‌توانیم بگوییم که این سال گرم‌ترین سال در ۱۲۵ هزار سال گذشته بوده است. داده‌های بلندمدت پنل علوم آب‌وهوای سازمان ملل، شامل خوانش‌هایی از منابعی مانند هسته‌های یخ، حلقه‌های درختان و رسوبات مرجانی است. 

به گفته کارشناسان، تغییرات اقلیمی به بلایای طبیعی دامن می‌زند. این کارشناسان به سیل در لیبی، موج شدید گرما در آمریکای جنوبی و آتش‌سوزی‌های مرگ‌بار اراضی جنگی در مناطق مختلف اشاره کردند.

باوجود اینکه کشور‌ها اهداف بلندپروازانه‌ای را برای کاهش تدریجی انتشار گاز‌های گلخانه‌ای تعیین می‌کنند، اما تاکنون این اتفاق نیفتاده است. 

انتهای پیام/


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *