گرم‌ترین ۱۲ ماه در ۱۲۵ هزار سال گذشته؛ رویدادهای آب‌وهوای شدید در ۲۰۲۳ رکورد شکست

13:44 - 10 دی 1402
کد خبر: ۴۷۵۲۱۶۲
گرم‌ترین ۱۲ ماه در ۱۲۵ هزار سال گذشته؛ رویدادهای آب‌وهوای شدید در ۲۰۲۳ رکورد شکست
شرایط آب‌وهوایی وخیم در سال ۲۰۲۳ باعث آشفتگی در سراسر جهان شد و شهر‌های بزرگ و کوچک را تحت تاثیر قرار داد.

خبرگزاری میزان - تغییرات اقلیمی شدید در سال ۲۰۲۳ رکورد شکست و مشکلات بسیاری را برای ساکنان کره زمین به‌همراه داشت.

دانشمندان معتقدند گزارش‌های اولیه نشان می‌دهد که ۱۲ ماه گذشته گرم‌ترین روز‌ها در ۱۲۵هزار سال گذشته بوده است. 

اسکای‌نیوز در مقاله‌ای برخی از مهم‌ترین رویداد‌های آب‌و‌هوایی در سال ۲۰۲۳ و پیامد‌های آن‌ها را بررسی کرد.

ژانویه

در پایان سال ۲۰۲۲ تا نخستین هفته‌های سال ۲۰۲۳، دست‌کم ۲۱ نفر بر اثر سیل در کالیفرنیای آمریکا کشته شدند و هزار و ۴۰۰ نفر دیگر نیز تحت تاثیر این اتفاق قرار گرفتند.

در ایالت آیووای آمریکا نیز اولین طوفان در ماه ژانویه پس از حدود ۵۰ سال ثبت شد. در این ایالت حدود ۵۰میلیون نفر در حالت هشدار قرار گرفتند. این در حالی بود که آمریکا به‌طور کلی ششمین ژانویه گرم را در تاریخ خود تجربه کرد.

همچنین طوفان استوایی در منطقه کیمبرلی استرالیای غربی، بارندگی شدیدی را به‌همراه داشت و وقوع سیلی که گفته می‌شود «یک بار در ۱۰۰ سال» رخ می‌دهد، هواپیما‌های نظامی را مجبور کرد که به ساکنان برای تخلیه خانه‌ها کمک کنند.

فوریه

در ابتدای این ماه، طوفانی در جنوب اقیانوس هند در نزدیکی استرالیا شکل گرفت و به یکی از طولانی‌ترین و مرگ‌بارترین طوفان‌های ثبت‌شده تبدیل شد.

پیامد‌های این طوفان با حرکت به سمت آفریقا تا اواسط ماه مارس ادامه داشت؛ بحرانی اقلیمی که در مجموع جان دست‌کم هزار و ۴۰۰ نفر را گرفت و به مفقودی صد‌ها نفر دیگر منجر شد.

مارس

برخی از بخش‌های اسپانیا خشک‌ترین ماه مارس خود را در ۲۰ سال گذشته تجربه کردند. در این ماه اسپانیا در خشکسالی طولانی‌مدت قرار گرفت و نگرانی‌ها درباره ذخایر آبی این کشور افزایش یافت، به‌طوری که مقام‌های این کشور گفتند ذخایر آب آشامیدنی به پایین‌ترین سطح خود از سال ۱۹۹۰ رسیده است.

اولین آتش‌سوزی بزرگ سال در اسپانیا صد‌ها نفر از جمعیت روستایی را مجبور کرد حیوانات خود را در حالی‌که خانه‌هایشان را ترک می‌کردند، رها کنند. 

همچنین باران‌های سیل‌آسا در این ماه باعث جاری شدن سیل در بخش‌هایی از ترکیه شد و در مناطقی که بر اثر زمین‌لرزه ویران شده بودند، کشته‌هایی را به‌همراه داشت.

آوریل

ماه آوریل در بسیاری از مناطق اروپا با موجی از گرما همراه بود و رکورد‌ها را شکست.

گرمای قاره اروپا در سال ۲۰۲۳ میلادی به حدود ۴۰ درجه سانتی‌گراد رسید، که بسیار بالاتر از میانگین گرما در این زمان از سال بود.

اسپانیا گرم‌ترین دمای تاریخ خود را در آوریل ثبت کرد و دما به ۳۸.۸ درجه سانتی‌گراد رسید؛ این در حالی بود که گرمای طوفانی نیز در پرتغال رکورد بالایی را ثبت کرد.‌

می‌بر اثر طوفان در میانمار و سواحل بنگلادش در ماه می‌صد‌ها نفر کشته یا مفقود شدند. مقام‌های کشور میانمار گفتند که بیش از ۴۵۰ نفر بر اثر طوفان در این کشور کشته شدند و در بنگلادش نیز حدود ۵۰۰ هزار نفر از مناطق ساحلی تخلیه شدند. در همین حال سازمان ملل اعلام کرد که شرایط سخت اقلیمی زندگی ۲ میلیون نفر از ساکنان این منطقه را در معرض خطر قرار داده است.

ژوئن

آتش‌سوزی‌هایی که ابتدا در آوریل و می‌آغاز شده بودند، در ژوئن شدت گرفته و بدترین فصل آتش‌سوزی در تاریخ کانادا را رقم زد.

رکورد قبلی آتش‌سوزی فصلی در سال ۱۹۸۹ بود. آتش‌سوزی‌های اراضی جنگلی در آن زمان ۷.۶ میلیون هکتار را از بین برد. اما در سال ۲۰۲۳، علاوه بر این که هزاران نفر از منتطق تخلیه شدند و دست‌کم چهار آتش‌نشان جانشان را از دست دادند. این آتش‌سوزی‌ها دست‌کم ۱۸ میلیون هکتار را تحت تاثیر قرار داد.

بر اثر خشکسالی بیش از حد معمول، دود ناشی از آتش‌سوزی‌های کانادا به سمت جنوب آمریکا نیز روانه شد و پیامد‌هایی را به‌همراه داشت.

جولای

در این ماه دما به‌طور مداوم در سراسر اروپا به بالای ۴۰ درجه سانتیگراد رسید و این ماه به گرم‌ترین ماه تاریخ تبدیل شد.

در ماه جولای حجم یخ‌های دریای قطب جنوب نیز به پایین‌ترین حد خود رسید که از زمان آغاز ثبت رکورد‌ها در سال ۱۹۷۹ دیده نشده بود. همچنین جنوب اروپا با درجه حرارت بالا دست‌وپنجه نرم می‌کرد و آتش‌سوزی‌های اراضی جنگلی در سراسر این قاره از جمله در ترکیه، یونان، کرواسی، پرتغال، اسپانیا و ایتالیا رخ داد.

آگوست

در این ماه صد‌ها نفر بر اثر آتش‌سوزی در سراسر جزیره مائویی در هاوایی مفقود شدند. ریچارد بیسن، شهردار این شهر اعلام کرد که مرگ‌بارترین آتش‌سوزی در تاریخ آمریکا بیش از ۱۰۰ کشته و صد‌ها مفقود برجای گذاشته است.

سپتامبر

طوفان مدیترانه‌ای باعث سیل فاجعه‌آمیز در لیبی شد. بر اثر این اتفاق، هزاران نفر در شهر درنا کشته شدند و ساختمان‌های بسیاری در این منطقه از لیبی ویران شد. هلال احمر لیبی اعلام کرد که تعداد کشته‌شدگان در درنا به بیش از ۱۱ هزار نفر رسیده است، اما مقام‌های دولتی گفتند که آمار نهایی کشته‌شدگان بیش از ۲۰ هزار نفر بوده و بخش زیادی از شهر زیر آب رفت.

در همین ماه در یونان نیز بسیاری از خانه‌ها، مشاغل و جاده‌ها زیر آب رفتند و طوفان بارانی شدید برخی از مناطق کشاورزی این کشور را ویران کرد.

اکتبر

طوفان شدید با باران سیل‌آسا شمال و غرب اروپا را درنوردید. در انگلیس دست‌کم هفت نفر کشته شدند و دولت گفت که گزارش ویرانی‌های سیل به بالاترین سطح از سال ۲۰۱۵ رسیده است. 

این طوفان باعث هرج‌و‌مرج در سایر نقاط اروپا از جمله آلمان، دانمارک، نروژ و پرتغال نیز شد.

در همین حال، بیش از ۱۰۰ دلفین و هزاران ماهی مرده در آمازون برزیل بر اثر رکوردشکنی دمای هوا پیدا شدند. کارشناسان می‌گویند دمای آب در برخی از مناطق آمازون به رکورد ۳۹ درجه سانتی‌گراد رسید و گفتند که این شرایط، بقای حیات وحش را به‌طور فزاینده‌ای دشوار می‌کند.

نوامبر

دومین طوفان بزرگ در فاصله یک ماه، انگلیس و بخش‌هایی از اروپا را درنوردید. اداره هواشناسی اروپا اعلام کرد طوفان جنوب انگلیس از نظر شدت با طوفان بزرگ اکتبر ۱۹۸۷ قابل مقایسه است.

تجزیه‌و‌تحلیل این اداره هواشناسی نشان داد که دست‌کم ۱۳ مرگ بر اثر این طوفان در سراسر اروپا گزارش شد و کشور‌هایی مانند آلمان، ایتالیا و بلژیک را متاثر کرد. 

در غرب استرالیا نیز موج گرمای بی‌سابقه بهاری با دمای حدود ۴۰ درجه سانتی‌گراد، آتش‌سوزی‌های اراضی جنگلی، ویرانی خانه‌ها و تخلیه مردم از خانه ۲ هایشان را به‌همراه داشت.

دسامبر

مقام‌های دولتی تانزانیا اعلام کردند که سیل و رانش زمین ناشی از باران سیل‌آسا در شمال این کشور جان ۴۷ نفر را گرفت. 

همچنین گرمای بی‌سابقه بخش‌هایی از استرالیا را درنوردید و دما تقریبا ۱۵ درجه بالاتر از میانگین دمای ماه دسامبر برای سیدنی بود.

اسپانیا نیز رکورد گرم‌ترین ماه دسامبر را با دمای ۳۰ درجه سانتی‌گراد تجربه کرد. این موضوع برگزاری ورزش‌های زمستانی را با چالش مواجه کرد. 

انتهای پیام/


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *