جهان در تب و تاب گرمای هوا؛ جولای گرم‌ترین ماه طی دهه‌های اخیر

12:49 - 14 مرداد 1402
کد خبر: ۴۷۲۷۲۸۰
جهان در تب و تاب گرمای هوا؛ جولای گرم‌ترین ماه طی دهه‌های اخیر
داده‌های جدید نشان می‌دهد که جولای گرم‌ترین ماه در مجموعه داده‌های نگهداری شده از سوی سرویس تغییرات آب و هوایی «کوپرنیک» بوده است.

خبرگزاری میزان - اعداد اولیه مشخص شده‌اند و نشان می‌دهند که سیاره زمین در ماه جولای چقدر گرم بوده است.

داده‌های جدید به شکل تاسف باری نشان می‌دهد که جهان چگونه تحت تأثیر گستردگی و سرعت تغییرات اقلیمی قرار گرفته است، به ویژه با ادامه افزایش انتشار گاز‌های گلخانه‌ای. 

جولای سال جاری، گرم‌ترین ماه

به گزارش «آکسیوس»، جولای گرم‌ترین ماه در مجموعه داده‌های نگهداری شده از سوی سرویس تغییرات آب و هوایی «کوپرنیک» بود.

به گفته «زیک هاوسفاتر»، کارشناس آب و هوا، این ماه بین ۱.۵ درجه سانتیگراد (۲.۷ درجه فارنهایت) و ۱.۶ درجه سانتیگراد (۲.۸۸ درجه فارنهایت) بالاتر از میانگین دما در زمان قبل از سوزاندن گسترده سوخت‌های فسیلی برای انرژی از سوی بشر بود.

جهان در ماه گذشته میلادی شاهد یک رشته بلایای شدید آب و هوایی، از موج‌های گرمای مرگبار در سراسر بخش جنوبی آمریکا، تا آتش سوزی‌های ویرانگر کانادا گرما و آتش سوزی در یونان، و رکورد گرما در چین بود.

این در حالی است که بر اساس آمار داده‌های «مراکز کنترل و پیشگیری از بیماری» آمریکا بیش از هزار و ۷۰۰ نفر سال گذشته میلادی در این کشور بر اثر گرما جان باختند.

این بلایای طبیعی تنها پیش‌نمایشی از این بود که جهان با میانگین دمای جهانی طولانی‌مدت ۱.۵ درجه سانتی‌گراد بالاتر چگونه است. 

سران برخی کشور‌ها قرار است تا چند ماه دیگر در دبی گرد هم آیند تا از وقوع دوباره چنین بلایایی جلوگیری کنند.

با این حال، بر اساس روند انتشار گاز‌های گلخانه‌ای و گرمایش تا به امروز، این کار آسانی نیست. بسیاری از کارشناسان آب و هوا نگرانند که حتی محدودیت دمای ۲ درجه سانتیگراد (۳.۶ درجه فارنهایت) توافق پاریس بدون کاهش سریع و عمیق انتشار گاز‌های گلخانه‌ای، ممکن است به زودی از دسترس خارج شود.

گرم‌ترین ماه در حداقل ۱۰۰ هزار سال گذشته

جولای سال جاری گرم‌ترین ماه جولای از سال ۱۹۴۰ تاکنون بوده است. اما با استفاده از سایر مجموعه‌های داده‌های اقلیمی دیرینه مانند حلقه درختان و رکورد‌های هسته یخی، واضح است که به احتمال زیاد گرم‌ترین ماه در حداقل ۱۰۰ هزار سال گذشته بوده است.

جولای نه تنها نقطه عطف ماهانه‌ای را برای دمای مطلق خود تعیین کرد، بلکه بیشترین انحراف را از میانگین یا ناهنجاری دما در بین هر ماه در رکورد کوپرنیک به نام ERA۵ داشت. 

جولای سال جاری رکورد قبلی را که در جولای ۲۰۱۹ ثبت شده بود، یعنی افزایش ۰.۳۳ درجه سانتیگراد (۰.۵۹ درجه فارنهایت) شکست که در مقایسه با سایر رکورد‌های ماهانه فاصله بسیار بیشتری دارد.

«هاوسفاتر» خاطرنشان کرد: در حالی که قابل توجه است که میانگین دمای ماهانه از ۱.۵ درجه سانتیگراد فراتر رفته، اما این اولین ماه نیست که چنین می‌شود.

او گفت که بسیار شگفت‌انگیز است که ببینیم دمای متوسط جهانی جولای چقدر بالاتر از ماه‌های قبل بوده است و همچنین چقدر بالاتر از میانگین قرار دارد.

این موضوع به ویژه از آنجایی که «ال نینو» در حال حاضر تشدید شده، صادق است. به طور معمول، چرخه آب و هوای گرمسیری اقیانوس آرام تأثیر گرمایش تاخیری بر آب و هوای جهانی دارد. 

«ال نینو» فاز گرم نوسان ال نینو- جنوبی است و با نواری از آب گرم اقیانوسی مرتبط بوده که در مرکز و شرق مرکزی اقیانوس آرام استوایی، از جمله منطقه نزدیک سواحل اقیانوس آرام آمریکای جنوبی ایجاد می‌شود.

هاوسفاتر گفت: گرمای شدید تابستان امسال باید به‌عنوان یک موضوع پرهیاهو عمل کند که به جای کاهش سرعت، جهان به سمت تغییرات آب و هوایی فاجعه‌بار بالقوه شتاب می‌گیرد. 

انتهای پیام/


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *