اختلافات در کابینه رژیم صهیونیستی؛ نتانیاهو به پایان نزدیک می‎شود

10:05 - 30 ارديبهشت 1403
کد خبر: ۴۷۷۴۰۲۷
اختلافات در کابینه رژیم صهیونیستی؛ نتانیاهو به پایان نزدیک می‎شود
نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی در میانه محکومیت‌های گسترده بین‌‌المللی با بحران سیاسی در اراضی اشغالی نیز مواجه است و نزدیک‎‌ترین متحدش تاریخی را به عنوان ضرب‎الاجل برای او تعیین کرده است.

خبرگزاری میزان - بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی، تحت فشار فزاینده‌ از سوی کابینه جنگ و نزدیک‌ترین متحد خود درباره طرح‌های پس از جنگ غزه است.

بنی گانتز، یکی از اعضای کابینه جنگ و رقیب سیاسی اصلی بنیامین نتانیاهو به‎تازگی با طرح ضرب‎الاجل هشدار داد که در ۸ ژوئن (۱۹ خرداد) اگر یک برنامه جنگی جدید برای رسیدگی به امور غیرنظامی در غزه تدوین نشود، کابینه را ترک خواهد کرد.

یوآو گالانت، وزیر جنگ رژیم صهیونیستی، سومین عضو کابینه، نیز خواستار طرحی برای اداره فلسطین شد و در اظهاراتی گفت که با اداره غزه از سوی این رژیم موافق نیست.

در همین حال، آمریکا نیز طرح‌هایی برای اداره غزه ارائه کرده و انتظار می‌رود جیک سالیوان، مشاور امنیت ملی آمریکا، این برنامه‌ها را در سفر امروز (یکشنبه) به اراضی اشغالی بررسی کند.

نتانیاهو تاکنون همه این موارد را نادیده گرفته، اما اولتیماتوم گانتز می‌تواند حاشیه مانور او را کاهش دهد.

نتانیاهو در بیانیه‌ای که پس از اظهارات گانتز صادر شد، گفت که شرایط گانتز به منزله «شکست برای اسرائیل، رها کردن افراد بازداشت شده، دست‌نخورده ماندن حماس و ایجاد یک کشور فلسطینی» است.

خروج گانتز، نتانیاهو را بیش از پیش وابسته به متحدان ائتلاف راست افراطی خود، از جمله ایتامار بن گویر، وزیر امنیت داخلی و بزالل اسموتریچ، وزیر دارایی این رژیم خواهد کرد، که اگر او خواسته‌های آن‌ها را برآورده نکند، به آسانی می‌توانند کابینه را سرنگون کنند.

منتقدان نتانیاهو، از جمله هزاران نفری که در ماه‌های اخیر به تظاهرات هفتگی پیوسته‌اند، او را متهم به طولانی کردن جنگ برای بقای سیاسی خود می‌کنند.

گانتز نیز به نتانیاهو هشدار داد که «مسیر متعصبان» را انتخاب نکند.

نتانیاهو چنین اتهام‎هایی را رد می‌کند و مدعی است که تمرکز او بر «شکست حماس» است و انتخابات، تمرکز را از تلاش‌های جنگی منحرف می‌کند.

نظرسنجی‌ها نشان می‌دهد که نتانیاهو در صورت برگزاری انتخابات جدید از سمت خود برکنار می‌شود و به احتمال زیاد گانتز جایگزین او خواهد شد؛ این امر احتمالا پایان کار سیاسی نتانیاهو خواهد بود و او را به دلیل اتهام‎های طولانی‌مدت فساد در معرض پیگرد قانونی قرار خواهد داد.

در همین حال رسانه‌های عبری‎زبان از افزایش نارضایتی در نهاد امنیتی این رژیم در طول جنگ غزه خبر می‌دهند و مقام‎ها هشدار دادند که فقدان چنین برنامه‌ریزی، پیروزی‌های تاکتیکی ادعایی را به شکست راهبردی تبدیل می‌کند.

در همین حال صدها نفر از ساکنان اراضی اشغالی شنبه شب به تظاهرات هفتگی علیه کابینه رژیم صهیونیستی پیوسته‌ و خواستار استعفای نتانیاهو شدند.

معترضان در مناطق مختلف اراضی اشغالی از جمله تل‌آویو با برگزاری تظاهرات در خیابان‌های اصلی، مقابل وزارت جنگ و اقامتگاه نتانیاهو خواستار استعفا کابینه رژیم صهیونیستی و برگزاری انتخابات زودهنگام شدند.

علاوه بر بحران‌ و اختلاف‌های داخلی، مقام‌های رژیم صهیونیستی به‌طور فزاینده‌ای نگران هستند که دادگاه کیفری بین‌المللی حکم بازداشت سران این رژیم را با گذشت ۷ ماه از جنگ غزه صادر کند.

نتانیاهو به‌طور کلی در مورد اقدام دیوان بین‌المللی کیفری علیه نظامیان و مقام‌های این رژیم واکنش نشان داده و وزارت خارجه این رژیم نیز گفته که گزارش‌های مربوط به اقدام‎ها را در این زمینه نیز پیگیری می‌کند.

انتهای پیام/



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *