شاخص‌ترین بلایای طبیعی سال ۲۰۲۳؛ وقتی طبیعت خشم خود را نشان می‌دهد

8:42 - 30 آذر 1402
کد خبر: ۴۷۵۰۰۷۷
شاخص‌ترین بلایای طبیعی سال ۲۰۲۳؛ وقتی طبیعت خشم خود را نشان می‌دهد
جهان در سال ۲۰۲۳ شاهد شدیدترین بلایای طبیعی بود که هزاران کشته در مناطق مختلف برجای گذاشت.

خبرگزاری میزان - بلایای طبیعی و رویداد‌های شدید آب‌وهوایی تقریبا در هر گوشه از جهان در سال ۲۰۲۳ مرگ و ویرانی را به همراه آورد و این در حالی است که سیاره زمین گرم‌ترین سال ثبت شده را تجربه کرد. 

سیل، خشک‌سالی، آتش‌سوزی‌های جنگلی و طوفان‌های بزرگ بسیاری از کشور‌ها را ویران و میلیون‌ها نفر را آواره کرد؛ در همین حال، حامیان محیط‌زیست نگرانی‌هایی را درباره تاثیر فزاینده گرمایش جهانی مطرح کردند.

چندین مطالعه اقلیمی انجام شده در طول سال ۲۰۲۳ هشدار داده‌اند که خشم طبیعت در دهه‌های آینده بدتر خواهد بود، زیرا این سیاره در تابستان امسال گرم‌ترین دوره سه ماهه تاریخ خود را تجربه کرد که با رکورد‌های گرمای جدید در سراسر جهان مشخص شد. 

شاخص‌ترین بالایای طبیعی سال ۲۰۲۳ به شرح زیر هستند:

سیل‌های موسمی در پاکستان

سال ۲۰۲۳ با یک بحران بزرگ انسانی در پاکستان آغاز شد؛ جایی که سیل‌های موسمی در تابستان جان دست‌کم هزار و ۷۸۱ نفر را گرفت و تعداد زیادی را آواره کرد؛ گفته می‌شود که دست‌کم چهار میلیون کودک همچنان در معرض خطر قحطی و بیماری قرار دارند.

شاخص‌ترین بالایای طبیعی سال ۲۰۲۳/ وقتی طبیعت خشم خود را نشان می‌دهد

 

از زمان وقوع این فاجعه آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل از جامعه جهانی خواسته است تا میلیارد‌ها دلار برای کمک به این کشور پس از متحمل شدن دست‌کم ۳۰ میلیارد دلار خسارت ناشی از حوادث آب‌وهوایی، کمک کند.

سیل و رانش زمین در برزیل

در ماه فوریه، باران‌های شدید همچنین به سیل و رانش زمین در ایالت ساحلی سائوپائولو در جنوب برزیل شد؛ این سیل و پیامد‌های آن به کشته شدن ۶۵ نفر و آواره شدن صد‌ها نفر از ساکنان منطقه منجر شد.

شاخص‌ترین بالایای طبیعی سال ۲۰۲۳/ وقتی طبیعت خشم خود را نشان می‌دهد

سیل ویران‌گر در لیبی

بلایای طبیعی در ماه سپتامبر ادامه یافت و سیل ناشی از طوفان دانیل باعث کشته شدن ۳ هزار و ۹۵۸ نفر در لیبی شد؛ در پی سیل و طوفان سد‌ها فرو ریختند و رانش زمین باعث تخریب شمال شرق این کشور از جمله شهر بندری درنا شد؛ همچنین بیش از ۴۰ هزار نفر مجبور به ترک خانه‌های خود شدند.

شاخص‌ترین بالایای طبیعی سال ۲۰۲۳/ وقتی طبیعت خشم خود را نشان می‌دهد

آتش‌سوزی اراضی جنگلی در کانادا

صد‌ها آتش‌سوزی جنگلی که در بهار در کانادا آغاز شد، هزاران نفر از ساکنان نزدیک شهر یلونایف را مجبور به تخلیه منطقه کرد و دود ناشی از شعله‌های آتش، مبتلایان به آسم را به اتاق‌های اورژانس در سراسر آمریکا فرستاد.

شاخص‌ترین بالایای طبیعی سال ۲۰۲۳/ وقتی طبیعت خشم خود را نشان می‌دهد

 

به گفته سازمان دیده‌بان محیط‌زیست، شعله‌های آتش نیز ۲ برابر مقدار معمول کربن منتشر کرد؛ این بالاترین رکورد ثبت شده در کانادا است.

یک مطالعه جدید بهداشتی نشان داد که هوای ناسالم ناشی از آتش‌سوزی‌های جنگلی هر ساله باعث مرگ صد‌ها نفر در غرب آمریکا می‌شود.

آتش‌سوزی در هاوایی

آتش‌سوزی جنگلی که در ماه آگوست جزیره مائویی را ویران کرد، دست‌کم ۹۹ کشته برجای گذاشت. 

این در حالی است که تیم‌های امداد و نجات، بیش از چهار ماه پس از مرگ‌بارترین آتش‌سوزی در تاریخ مدرن آمریکا، همچنان در حال بررسی ویرانه‌ها برای یافتن بقایای انسانی هستند.

شاخص‌ترین بالایای طبیعی سال ۲۰۲۳/ وقتی طبیعت خشم خود را نشان می‌دهد

 

این آتش‌سوزی که در هشتم آگوست (۱۷ مرداد) در شرایط خشک‌سالی آغاز شد هزاران خانه و کسب‌وکار را با خاک یکسان و تعداد زیادی از ساکنان را بی‌خانمان کرد.

آتش‌سوزی اراضی جنگلی در یونان و اسپانیا

آتش‌سوزی‌های جنگلی در ماه آگوست در شمال شرقی یونان ویرانی به بار آورد؛ جایی که ۱۸ مهاجر در جنگلی در حال سوختن در نزدیکی مرز ترکیه جان خود را از دست دادند.

درست یک ماه قبل از آن، آتش‌سوزی اراضی جنگلی باعث یک سری انفجار‌های مهیب در یک انبار مهمات شد که ساکنان جنوب یونان را شوکه و ارتش را مجبور کرد ناوگانی از جت‌های جنگنده F-۱۶ را از یک پایگاه هوایی اصلی این کشور تخلیه کند.

شاخص‌ترین بالایای طبیعی سال ۲۰۲۳/ وقتی طبیعت خشم خود را نشان می‌دهد

 

در اسپانیا، یک منطقه عظیم به مدت یک هفته در آتش سوخت و هزاران خانواده را مجبور به فرار کرد.

آتش‌سوزی‌ها در حدی شدید بود که پدرو سانچز، نخست‌وزیر اسپانیا وضعیت را فاجعه‌بار عنوان کرد.

سازمان جهانی هواشناسی چندی قبل هشداری صادر کرد مبنی بر اینکه دمای کره زمین به دلیل افزایش گاز‌های گلخانه‌ای ممکن است طی پنج سال آینده به سطوح تاریخی افزایش یافته و به رویداد‌های شدید آب‌وهوایی منجر شود.

انتهای پیام/


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *