شکایت زنان بومی گرینلند از دانمارک بر سر کاهش اجباری نرخ تولد

8:31 - 12 مهر 1402
کد خبر: ۴۷۳۷۴۶۹
دسته بندی: حقوق بشر ، عمومی
شکایت زنان بومی گرینلند از دانمارک بر سر کاهش اجباری نرخ تولد
زنان بومی گرینلند به دلیل جلوگیری اجباری دانمارک از بارداری آنها، شکایت تنظیم کرده و خواستار دریافت غرامت شده‌اند.

خبرگزاری میزان - بسیاری از زنان بومی گرینلند در دوران جوانی خود تحت برنامه‌ای که از سوی دانمارک سازماندهی شده بود، به طور اجباری از بارداری منع شده‌اند.

این اقدام از سوی دانمارک با هدف محدود کردن نرخ زاد و‎ ولد در قلمرو قطب شمال تنظیم شده بود.

گرینلند در حالی که در سال ۱۹۵۳ از استعمار دانمارک خارج شد، اما تحت کنترل کپنهاگ باقی ماند.

درخواست غرامت بومیان

در شکایت اخیر هر یک از شاکیان درخواست ۳۰۰ هزار کرون (۴۲ هزار دلار) غرامت کرده‌اند.

مجموعه‌ای از پادکست‌های مبتنی بر آرشیو ملی و منتشر شده در بهار ۲۰۲۲ از سوی یک رسانه دانمارکی، مقیاس این کمپین را نشان داد، چرا که دانمارک و گرینلند در حال بررسی مجدد روابط گذشته خود هستند.

 

شکایت زنان بومی گرینلند از دانمارک بر سر جلوگیری اجباری از بارداری

 

بزرگترین جزیره جهان - واقع در قطب شمال در ۲ هزار و ۵۰۰ کیلومتری دانمارک - دارای پرچم، زبان، فرهنگ، موسسات و نخست‎وزیر خاص خود است.

از زمان قانون خودگردانی سال ۲۰۰۹، تنها ارز، سیستم قضایی و امور خارجی و امنیتی گرینلند در اختیار دانمارک است.

گرینلند، اما به شدت به کمک مالی دانمارکی متکی است که یک‌چهارم تولید ناخالص داخلی و بیش از نیمی از بودجه عمومی آن را تشکیل می‌دهد.

کمیسیونی که سال گذشته میلادی راه‎اندازی شد، قرار است یافته‌های خود را در سال ۲۰۲۵ بررسی کند، اما شاکیان خواهان جبران و دریافت غرامت قبل از آن هستند.

درخواست برای اقدام فوری دانمارک

«ناجا لیبرت»، روانشناسی که شکایت درخواست غرامت را آغاز کرده، می‌گوید: ما نمی‌خواهیم منتظر نتایج تحقیق باشیم.

او توضیح داد: ما در حال پیر شدن هستیم، مسن‌ترین ما که در دهه ۱۹۶۰ هدف این قانون دانمارک قرار گرفته، در دهه ۱۹۴۰ به دنیا آمده و به ۸۰ سالگی نزدیک می‌شود. ما می‌خواهیم اکنون اقدام کنیم.

بر اساس گزارش رسانه دانمارکی در سال ۲۰۲۲، در دهه‌های ۶۰ و ۷۰، حدود ۴ هزار و ۵۰۰ جوان بومی «اینوئیت» بدون رضایت آن‌ها یا خانواده‌هایشان هدف جلوگیری اجباری از بارداری قرار گرفته بودند.

 

شکایت زنان بومی گرینلند از دانمارک بر سر جلوگیری اجباری از بارداری

اجرای مخفیانه و بدون رضایت طرح

بسیاری از زنان بومی گرینلند تا همین اواخر از اقدامی که دانمارک علیه آن‌ها اتخاذ کرده بود، بی‌اطلاع بودند و در سال‌های اخیر از این موضوع مطلع شده‌اند.

«لیبرت»، می‎گوید: در حال حاضر کاملا واضح است که دولت دانمارک با نقض حقوق بشر و ایجاد آسیب جدی به ما، قانون را زیر پا گذاشته است.

به گفته او، دولت دانمارک احتمالا درخواست‌های آن‌ها را تا نتایج کمیسیون تحقیق رد خواهد کرد؛ در این صورت موضوع به دادگاه کشیده خواهد شد.

در سال ۲۰۲۲، دانمارک عذرخواهی کرد و به ۶ بومی «اینوئیت» که در دهه ۱۹۵۰ از خانواده‌هایشان گرفته شده بودند، غرامت پرداخت کرد.

دانمارک در دهه ۱۹۶۰ تلاش کرد تا نرخ تولد را در قلمرو قطب شمال که زمانی مستعمره آن بود، کاهش دهد؛ برخی از افرادی که هدف این برنامه دانمارک قرار گرفتند در سنین بسیار پایینی قرار داشتند و دانمارک از روش‌هایی استفاده کرده که در مواردی تا ۱۰ سال از بارداری آن‌ها جلوگیری کرده است.

در شکایت اخیر حدود ۷۰ زن بومی متولد گرینلند از دانمارک درخواست غرامت کردند.

در اواخر دهه ۱۹۶۰، یک سیاست پیشگیری از بارداری برای محدود کردن تولد‌ها در قلمرو قطب شمال که سپس تحت نظارت دانمارک بود، اجرا شد.

انتهای پیام/


برچسب ها: دانمارک بومیان

ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *