چالش قتل و خشونت علیه زنان در دانمارک

14:38 - 01 مرداد 1402
کد خبر: ۴۷۲۵۱۶۹
دسته بندی: حقوق بشر ، عمومی
چالش قتل و خشونت علیه زنان در دانمارک
خشونت علیه زنان در دانمارک و به ویژه خشونت خانگی هر ساله قربانیان زیادی در دانمارک به خود می‌گیرد.

خبرگزاری میزان -  یک گزارش نشان می‎دهد: طی سال گذشته میلادی ۱۴ زن در دانمارک به قتل رسیده‌اند.

به گزارش «لوکال»، ۹ نفر از این زنان از سوی شریک زندگی یا شریک سابق خود کشته شدند و این امر باعث شده تا فعالان حقوق‎بشری هشدار بدهند که خطرناک‌ترین مکان برای یک زن در دانمارک در خانه است.

اطلاعات جمع آوری شده نشان می‌دهد بیش از نیمی از زنانی که در دانمارک از سال ۱۹۹۲ تا ۲۰۱۶ به قتل رسید‌ه‌اند از سوی شریک فعلی یا سابق خود کشته شدند.

این یافته‌ای است که از سوی «آسر تامسن»، پزشک متخصص دانمارکی انجام شده است؛ تحقیقات او درباره مقیاس خشونت خانگی در دانمارک کانون توجه آشکاری قرار گرفته است.

«تامسن» از بررسی هزار و ۴۱۷ قتل در دانمارک طی یک دوره ۲۵ ساله دریافت که قتل از سوی شریک زندگی  ۲۶.۷ درصد از مرگ و میر‌ها را تشکیل می‌دهد که آن را به بزرگترین نوع قتل در دانمارک تبدیل می‌کند؛ علاوه بر این ۸۵ درصد از کشته شدگان زن بودند.

این موضوع در سال ۲۰۲۲ به طور فزاینده‌ای برجسته شد؛ اوایل ماه نوامبر گذشته، یک زن باردار ۳۷ ساله در شهر «هولبک» پس از ضربات مکرر چاقو و بریدگی گلویش جان باخت.

فرزند متولد نشده وی از این حمله جان سالم به در نبرد؛ گزارش‌های دادگاه می‌گوید که فرد مذکور با مهاجم مظنون خود آشنایی داشته است. وی چهاردهمین قربانی زن در دانمارک در سال ۲۰۲۲ بود.

یک کارشناس دانمارکی، می‌گوید: ما برای مدت طولانی چشمان خود را به روی خشونت خانگی و از سوی شرکای فعلی و سابق بسته‌ایم؛ این شکست بزرگ قربانیان خشونت و فرزندانشان است. خشونت شریک، یک مسئولیت اجتماعی است. همه شامل مقامات، خانواده، دوستان و همسایگان، مسئولیت دارند که صحبت کنند، سوال بپرسند و واکنش نشان دهند.

سالانه بیش از ۷۰ هزار زن در دانمارک در معرض خشونت روانی از جانب شریک زندگی خود قرار می‌گیرند و بیش از ۳۸ هزار زن در معرض خشونت فیزیکی قرار می‌گیرند؛ این آماری از سوی یک سازمان فعال در زمینه بحران زنان در سراسر دانمارک است.

شهرداری‌ها، پلیس، پناهگاه‌های زنان باید شروع به اشتراک‌گذاری اطلاعات کنند تا نقاط به هم متصل شوند؛ باید ارزیابی‌های بهتری از خطرات انجام شود.

از سال ۱۹۹۲ تا ۲۰۱۶ حدود ۵۳۶ زن در دانمارک به قتل رسیده‌اند که از این تعداد ۳۰۰ نفر به دست شریک فعلی یا سابق زندگی خود کشته شده‌اند.

این رقم معادل ۵۷ درصد از تمامی موارد قتل‌های خانگی با قربانیان زن است.

انتهای پیام/


برچسب ها: دانمارک قتل زنان

ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *