زندگی مسلمانان زیر سایه سنگین تبعیض در دانمارک

13:55 - 09 مرداد 1402
کد خبر: ۴۷۲۶۵۵۲
دسته بندی: حقوق بشر ، عمومی
زندگی مسلمانان زیر سایه سنگین تبعیض در دانمارک
مسلمانان در دانمارک تحت ابعاد مختلف تبعیض زندگی می‌کنند.

خبرگزاری میزان – بر اساس تخمین‌ها، ۵ درصد از جمعیت دانمارک مسلمان هستند؛ اکثر مسلمانان دانمارک یا مهاجر هستند یا از نوادگان مهاجران کشور‌هایی مانند ترکیه، پاکستان، عراق و سومالی؛ ضمن این که شمار قابل توجهی از شهروندان دانمارکی نیز به اسلام گرویده اند.

مسلمانان در دانمارک به شکل نظام مندی مورد تبعیض قرار می‌گیرند و حقوقشان از وجوه مختلف نقض می‌شود.

برخی از کارشناسان و همچنین مسلمانان دانمارک تاکید دارند که این کشور به آن‌ها به چشم شهروندان درجه دوم نگاه می‌کند و بر همین اساس قوانین و چارچوب‌هایی را تعیین کرده است.

یکی از چارچوب‌های مذکور تعیین اصطلاح بحث برانگیز MENAP برای توصیف شماری از شهروندان این کشور با ریشه نژادی غیر دانمارکی است؛ مسلمانان دانمارکی نیز در این دسته بندی تعریف می‌شوند

MENAPT شکل توسعه یافته MENA مخفف Middle East and North Africa عبارت ابداعی اروپا برای توصیف کشور‌هایی خاورمیانه و شمال آفریقا با جمعیت ده‌ها میلیون نفری است؛ از آن جا اصطلاح خاورمیانه در دهه ۱۸۵۰ برای نخستین بار مورد استفاده قرار گرفت و سپس توسط یکی از حامیان ایده هژمونی دریایی آمریکا رایج‌تر شد، MENAPT به عنوان یک میراث استعماری در نظر گرفته می‌شود.

به این معنا، مسلمانان در دانمارک با قوانین و رویکردهای استعماری مواجه هستند.

گزارش اسلام هراسی در اروپا در سال ۲۰۲۱ نشان می‌داد که موانع ساختاری و در نتیجه قوانین و مقررات جدید در مسیر زندگی مسلمانان در دانمارک افزایش یافته است.

گزارش مذکور تاکید داشت که دسته بندی MENAPT به دولت دانمارک این فرصت را می‌دهد که شهروندان مسلمان خود را بر اساس کشور‌های مبداشان مورد تبعیض قرار دهد.

در عین حال، بر اساس تحقیقی که در سال ۲۰۲۱ توسط موسسه حقوق بشر دانمارک انجام شد، ۳۵ درصد از فرزندان مهاجران - که بسیاری از آن‌ها مسلمان بوده و در دانمارک به دنیا آمده بودند - فاقد شهروندی دانمارک بودند و همین امر زندگی را برای آنان در قیاس با دیگر شهروندان دانمارکی دشوار می‌کرد.

«حزب التحریر» دانمارک نیز در ژانویه ۲۰۲۲ با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد که موضع دانمارک در قبال مهاجران مسلمان آشکارا تبعیض آمیز است.

در این بیانیه آمده بود: با وجود تغییر اکثریت‌های قانون‌گذاری و دولت‌ها در ۲۰ سال گذشته، موضع قوی علیه مهاجران، پناهجویان و به‌ویژه مسلمانان، یک مسیر سیاسی کاملا ریشه‌دار را حفظ کرده و قوانین خاص بی‌شماری را برای تخریب چهره مسلمانان و متعاقب آن تبعیض علیه آن‌ها را ارائه کرده است؛ از یک سو، دولت تعصبات ضد مسلمانان و درگیری فرهنگی را پرورش می‌دهد و از سوی دیگر سیاستمداران دانمارکی این موضوع که آیا مسلمانان باید به خاطر عقایدشان مورد تمسخر قرار دهد یا خیر، بررسی می‌کند؛ همزمان دانمارک می‌خواهد خود را پیشگام ضد نزادپرستی معرفی کند.

در عین حال، بررسی‌های انجام شده نشان می‌دهند که اصلی‌ترین قربانیان جنایت‌های نفرت محور در دانمارک مسلمانان هستند.

نتایج یک نظرسنجی در سال ۲۰۲۱ نشان می‌دهد که بخش قابل توجهی از برداشت مردم دانمارک نتیجه ۲۰ سال تبلیغات سوء درباره این افراد است.

مسلمانان همچنین یکی از اصلی‌ترین اهداف سیاست‌های ضد مهاجرتی دانمارک هستند.

در عین حال، افزایش هشدار دهنده روند اسلام هراسی در دانمارک، روند زندگی معمول مسلمانان این کشور را تحت تاثیر قرار داده است.

بر اساس گزارش اسلام هراسی در اروپا در سال ۲۰۲۲ دانمارک در کنار اتریش و فرانسه آسیب پذیرترین کشور‌ها برای مسلمانان هستند.

به گفته مدیر تحقیقات مرکز حقوق مسلمانان در دانمارک، مسلمانان در پایین‌ترین پله نردبان اجتماعی و اقتصادی قرار دارند و با تبعیض گسترده مواجه هستند؛ در عین حال، اسلام هراسی راه‌های آن‌ها را برای داشتن صدا در جامعه از بین می‌برد و جنایت‌های ناشی از نفرت علیه مسلمانان را تشدید می‌کند.

انتهای پیام/


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *