فارغ التحصیلان گروه پرستاری به ترتیب اولویت، وارد طرح نیروی انسانی می‌شوند

14:44 - 22 مهر 1397
کد خبر: ۴۵۹۷۴۸
دسته بندی: جامعه ، عمومی
مشاور معاون پرستاری وزیر بهداشت در امور دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور با بیان اینکه ۴۷۷۵ نفر در لیست انتظار شروع طرح گروه‌های پرستاری هستند، گفت: از این تعداد برخی خود راغب به کار کردن در محلی که وزارت بهداشت به آن‌ها پیشنهاد کرده، نیستند و به نوعی به اختیار خود در لیست انتظار باقی مانده‌اند.

فارغ التحصیلان گروه پرستاری به ترتیب اولویت، وارد طرح نیروی انسانی می‌شوند

به گزارش گروه جامعه ، رامین عوض پور، مشاور معاون پرستاری وزارت بهداشت در امور دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور با اشاره به اینکه در همه کشور‌های دنیا موضوع مراقبت به درمان ارجحیت دارد، گفت: پرستاران، بزرگترین گروه حرفه‌ای ارائه دهنده خدمات سلامت در کشور هستد، در عین حال کمبود نیروی پرستار یکی از چالش‌های سیستم‌های مراقبتی، بهداشتی و درمانی در دنیا بوده که نظام سلامت ما هم با این مشکل مواجه است.

وی افزود: پرستاران به دو گروه نیرو‌های حرفه‌ای و غیرحرفه‌ای تقسیم می‌شوند. کادرحرفه‌ای پرستاری مجموع پرستار، اتاق عمل و نیرو‌های هوشبری است، نیرو‌های غیرحرفه‌ای هم شامل بهیاران، کمک بهیاران و کمک پرستاران هستند.

به گفته وی در حال حاضر، آمار کل کادر پرستاری ثبت شده در وزارت بهداشت ۱۲۲ هزار و ۸۲۸ نفر است که علاوه بر این آمار، نیرو‌هایی که در سایر بخش‌ها مشغول به کارهستند هنوز در سامانه ثبت نام نشده‌اند.

همچنین ۵۱ درصد از کادر پرستاری مشغول به کار در مراکز درمانی، رسمی و پیمانی هستند، ۲۴ درصد نیرو‌ها طرحی و مابقی نیرو‌های شرکتی و قرارداد تبصره‌ای هستند.

عوض پور در ادامه تصریح کرد: میانگین ضریب کادر پرستاری به تخت درکشور ۱.۱ است که براساس استاندارد‌ها باید به ۲.۵ برسد. ضریب پرستار به تخت نیز ۸ دهم است که بر اساس استاندارد‌ها باید به ۱.۸ برسد، با این تفاسیر طبق افق ۱۴۰۴ باید هر سال حدود ۲۰ هزار تا ۳۰ هزار پرستار جذب کنیم که به استاندارد ۱۴۰۴ برسیم.

وی با تاکید بر اینکه برای جذب این تعداد نیرو باید همه نهاد‌ها با یکدیگر همکاری داشته باشند، گفت: تاکنون سه جلسه از جلسات کمیسیون بهداشت و درمان مجلس به بحث کمبود نیروی انسانی گروه‌های پرستاری اختصاص داده شده که این جلسات با حضور نماینده وزارت بهداشت، نماینده سازمان برنامه و بودجه کشور، نماینده سازمان نظام پرستاری و نماینده سازمان اداری و استخدامی کشور برگزار شده و مشخص شد که برای جبران کمبود نیروی پرستاری در کشور سالانه نزدیک به ۲۰ هزار نیرو جذب شود، البته در این خصوص با سازمان برنامه و بودجه و سازمان استخدامی کشور هم جلساتی در حال برگزاری است تا بتوانیم در نزدیک‌ترین زمان جذب نیرو داشته باشیم.

مشاور معاون پرستاری وزارت بهداشت در امور دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور با تایید این مطلب که در زمینه دریافتی‌ها و معوقات پرستاران نیز به طور میانگین حدود ۸ ماه معوقه کارانه وجود دارد، خاطرنشان کرد: در شرایط کنونی، مشکلات مالی به کل نظام سلامت برمی‌گردد و پرستاری هم یکی از این گروه‌ها است. با وجود این، مجموعه وزارت بهداشت در حال تلاش برای کم کردن معوقات گروه‌های مختلف پرستاری است.



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *