تاکید الکاظمی بر برگزاری انتخابات عراق در موعد مقرر

19:51 - 08 دی 1399
کد خبر: ۶۸۸۱۱۷
نخست وزیر عراق برگزاری انتخابات این کشور که قرار است در زمان تعیین شده انجام شود را از ماموریت‌های اصلی دولت خود دانست و اعلام کرد که اجازه نخواهد داد سلاح‌های بدون مجوز اعتماد مردم به فرآیند انتخابات را تهدید کند.

-مصطفی الکاظمی، نخست وزیر عراق امروز دوشنبه که ریاست نشستی با حضور وزرا و شماری از روسای نهاد‌های مستقل، دستگاه‌های امنیتی و کمیساریای انتخابات عراق را برعهده داشت تا در آن ساز و کار‌های پشتیبانی از کمیساریای انتخابات و فرآیند انتخابات پیش روی این کشور ایجاد شود، به تاکید این پرداخت که دولت اجازه نخواهد داد سلاح‌های بدون مجوز اعتماد شهروندان به روند انتخابات را تهدید کند.

نخست وزیر عراق همچنین در ادامه سخنان خود ماموریت اصلی دولتش را برگزاری انتخابات زودهنگام خواند و گفت: این دولت طبق تمامی استاندارها، یک دولت استثنایی به حساب می‌آید؛ از یک سو محصول اعتراضات مردمی و از سوی دیگر خواسته مرجعیت و گروه‌هایی سیاسی است که خواستار تغییر بودند. از سال ۲۰۰۳ دولت‌های پیاپی، دوره انتقالی و گذار را یک دوره پایدار قرار دادند و این یکی از بزرگ‌ترین دلایلی ناکارآمدی ساز و کار‌ها شده بود. ما اکنون بر سر دو راهی هستیم. آن هم بعد از اینکه به سه هدف اصلی از دوره انتقالی که رهبری آن را برعهده داریم، رسیدیم؛ نخست اینکه یک نخست وزیر مستقل روی کار آمد که به هیچ کدام از فراکسیون‌های سیاسی وابستگی نداشت، دوم اینکه کمیساریای مستقل انتخابات تشکیل شد و سوم اینکه قانون انتخابات عادلانه‌ای تصویب شد که در آن کسی که بیش‌ترین رای را بیاورد، برنده است.

الکاظمی ضمن اشاره به وجود فرصت برای موفقیت در بازیابی اعتماد مردم به دولت، نظام سیاسی و سازو کار‌های دموکراتیک گفت: برگزاری انتخابات شفاف و عادلانه‌ای که موجب تامین ثبات کشور شود، همان فرصتی است که از آن حرف می‌زنیم. برگزاری انتخابات زودهنگام تکلیفی بر گردن ماست و ما برای انجام این ماموریت تاریخی جدی هستیم و اجازه نمی‌دهیم که سلاح‌های بدون مجوز آزادی شهروندان و امنیت و اعتماد آن‌ها به فرآیند انتخابات را تهدید کند.

وی تاکید کرد: زمان برگزاری انتخابات مشخص شده و قانون تامین بودجه انتخابات هم ارسال شده است. پیش از این به دیدار کمیساریای انتخابات رفتیم و از آن‌ها نیازهایشان را مشخص کنند تا در هیئت دولت تصویب شود و نشست امروز گواه جدیت ما برای انجام این ماموریت تاریخی است. ما از گروه‌های سیاسی و پارلمان می‌خواهیم موضوع دادگاه فدرال را یکسره کنند تا آنچه برای فرآیند انتخابات لازم است تکمیل کنیم.

گفتنی است که قرار است انتخابات زودهنگام پارلمانی عراق در تاریخ ششم ژوئن ۲۰۲۱ (نیمه خرداد ۱۴۰۰) برگزار شود. رییس جمهوری عراق ۱۵ آبانماه جاری قانون جدید انتخابات این کشور را پس از تصویب در پارلمان، تایید کرد



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *