تشکیل کارگروه بی طرفانه رسیدگی به حادثه ممسنی با دستور رئیس قوه قضائیه/ طلب بیمه پایه دلیل پرداخت نشدن کارانه پزشکان و پرستاران

12:43 - 26 مرداد 1394
کد خبر: ۶۷۸۰۶
دسته بندی: جامعه ، عمومی
خبرگزاری میزان: رئیس سازمان نظام پزشکی کشور با اشاره تشکیل کارگروه بی طرفانه رسیدگی به حادثه ممسنی با دستور رئیس قوه قضائیه، گفت: طلب بیمه پایه سبب شده تا کارانه پزشکان و پرستاران در دانشگاههای علوم پزشکی پرداخت نشود و به دلیل کافی نبودن نقدینگی به تعویق بیافتد.

تشکیل کارگروه بی طرفانه رسیدگی به حادثه ممسنی با دستور رئیس قوه قضائیه/  طلب بیمه پایه دلیل پرداخت نشدن کارانه پزشکان و پرستارانبه گزارش خبرنگار اجتماعی میزان، علیرضا زالی در نشست خبری روز پزشک درباره در پاسخ به سئوالی مبنی بر نارضایتی‌های مردم در هیئت‌های بدوی در رسیدگی قصور پزشکی اظهار کرد: 198 هیات بدوی در کشور در حال فعالیت هستند که بالغ بر یک‌هزار دادیار در شهرستان‌های به پرونده انتظامی در حوزه پزشکی رسیدگی می‌کنند. همچنین چهار هزار نفر در حوزه کارشناس حقوقی به این‌گونه پرونده‌ها رسیدگی می‌کنند.

وی در ادامه با بیان این مطلب که پرونده‌های پزشکی قبل از اینکه به هیئت بدوی ارسال شود در دادسرای انتظامی بررسی می‌شوند، افزود: در واقع پرونده‌ها با حضور دادیاران که افراد دارای حسن شهرت هستند و برگزیده شدن آن‌ها نیز انتخابی نیست اولین حلقه رسیدگی به پرونده‌های پزشکی تشکیل می‌شود.

رئیس کل سازمان نظام پزشکی کشور بااشاره به این مطلب که بالغ بر یک‌هزارو 500 کارشناس انتظامی در این حوزه با سازمان نظام پزشکی همکاری می‌کنند، تصریح کرد: اکثر این افراد از اساتید دانشگاه هستند و از طرف انجمن‌های تخصصی معرفی می‌شوند و رایگان خدمت می‌کنند.

به گفته وی، در هیئت بدوی دو قاضی به نمایندگی رئیس دادگستری و قوه قضائیه حضور دارند یعنی احکام قصورات پزشکی توسط پزشکان صادر نمی‌شود، بنابراین این قاضی قوه قضائیه است که این احکام را صادر می‌کند.

افزایش هیات بدوی تا پایان سال

رئیس کل سازمان نظام پزشکی کشور با بیان این مطلب که هیئت عالی در طول 40 تا 50 سال گذشته قدمت سازمان نظام پزشکی فقط یک هیئت بود، افزود: خوشبختانه این هیئت به دو هیئت تبدیل تشکیل شده است و تا پایان سال به 3 هیئت نیز افزایش می‌یابد.

زالی در ادامه با بیان این مطلب که مدلی که در زمینه ویزیت سرپایی در کشور اجرا می‌شود، مانند هیچ کجای دنیا نیست، گفت: در دنیا برای ویزیت سرپایی براساس کتاب ارزشگذاری تعرفه، طبقه‌بندی 9گانه انجام شده است که سازمان پیشنهاداتی را ارائه داده که باید این وضعیت ر کشور بازنگری شود اما متأسفانه بیمه‌ها اعلام کردند زیرساخت‌های آن موجود نیست.

عملیاتی شدن ویزیت سرپایی در سال 95 توسط شورای عالی بیمه

وی با بیان این مطلب که با رایزنی‌های انجام شده قرار است شورای عالی بیمه برای سال 95 این بخش از کتاب ارزشگذاری تعرفه را عملیاتی کند و چنانچه نشود، به پزشکان اطفال، عمومی، متخصصان داخلی و روانپزشکان ظلم می‌شود. در مجموع بیمه‌ها قول همکاری دادند که سال 95 آن را عملیاتی کنند.

زالی با اشاره به این مطلب که در شورای عالی بیمه با چالش‌های فراوانی مواجه هستیم، افزود: برای اولین بار به این سمت رفتیم که ویزیت پزشکان اطفال، متخصصان داخلی، عفونی، عمومی و روانپزشک را با تعرفه‌گذاری ترجیحی تعریف کردیم و رقمش را افزایش دادیم اما متأسفانه باز هم در هیأت وزیران به تصویب نرسید.

رئیس سازمان نظام پزشکی گفت: اما بطور کلی پیشنهاد ما این است برای پزشکان عمومی در مناطق کم‌برخوردار، ویزیت ترجیحی درنظر گرفته شود و بیمه‌ها حمایت بیشتری کنند و ویزیت پزشکان عمومی اگر زیاد شد و به متخصصان نزدیک شد، بیمه‌ها سهم بیشتری را در مقابل پرداخت بیماران بپردازند.

وی با بیان این مطلب که بیمه‌ها در بحث ویزیت همکاری خوبی دارند، افزود: در بحث بیمه های تکملی و قرادهایشان با بیمه های خصوصی معوقه‌های زیادی وجود دارد، به طوری که می‌توان گفت حجم بالایی از گردش مالی در این بیمارستان‌ها راکد مانده، بسیاری از آنها تا 8 ماه پولی دریافت نکرده و از طرفی بیمه‌ها نیز خودسرانه کسورات زده و رقم پوششی را کاهش داده‌اند.

به گفته زالی، در تهران 80 درصد مراجعه بستری در بخش خصوصی با پوشش بیمه‌های تکمیلی و 20 درصد فقط به صورت آزاد است. در حال حاضر پوشش ناکافی بیمه‌های تکمیلی، بیمارستان‌های خصوصی را با چالش جدی روبه‌رو کرده است به طوری که در ابتدای تیرماه، این بیمارستان‌ها تمایل داشتند قراردادهایشان را فسخ کنند، که با وساطت ما مرتفع شد.

طلب بیمه پایه دلیل پرداخت نشدن کارانه پزشکان و پرستاران

رئیس کل نظام پزشکی کشور در رابطه با پوشش بیمه‌های پایه گفت: طبق آخرین اعلام رسمی سال گذشته بیمارستان‌های دولتی 3هزارو 600 میلیارد تومان طلب داشته‌اند و داروخانه‌های تحت پوشش آنها 140 میلیارد تومان از بیمه‌های پایه طلبکارند، این موضوع باعث شده کارانه پرسنل عقب بیفتد.

وی با اشاره به این مطلب که طلب بیمه پایه سبب شده تا کارانه پزشکان و پرستاران در دانشگاههای علوم پزشکی پرداخت نشود و به تعویق بیافتد، تصریح کرد: به عبارتی دلیل به تعویق افتادن کارانه پزشکان و پرستاران کافی نبودن نقدینگی است.

تشکیل کارگروه بی‌طرفانه رسیدگی به حادثه ممسنی با دستور رئیس قوه قضائیه

زالی در مورد آخرین وضعیت ماجرای پزشک ممسنی خاطر نشان کرد: استان فارس بیشترین هماهنگی را بین سیستم قضایی و جامعه پزشکی داشته است، به همین دلیل نگران بودیم که این رابطه آسیب بخورد و این امر سبب شد تا در شورای تأمین استان فارس شرکت کنم.

رئیس سازمان نظام پزشکی کشور با اشاره به این مطلب که بلافاصله بعد از حادثه کارگروه بی طرفانه با دستور رئیس قوه قضائیه برای بررسی این موضوع تشکیل شده است، خاطرنشان کرد: نظام پزشکی و دادگستری استان فارس در نظر دارد این موضوع در داخل استان پیگیری شود.

وی با بیان این مطلب که موضوع مورد نظر هنوز در حال بررسی است، ادامه داد: شایعات مربوط به برخورد نامناسب با این پزشک کذب است و از همه مهمتر کارهای میدانی در دست اجرا است.

زالی در ادامه به حبس 18 پزشک اشاره کرد و گفت: در حال حاضر هیچ پزشکی در کشور به دلیل مسائل پزشکی در حبس نیست و سال گذشته حکم 18 پزشک به حبس صادر شده بود که در واقعه این حکم تعلیقی و هنوز اجرا نشده است.

رئیس سازمان نظام پزشکی کشور با بیان این مطلب که رئیس قوه قضائیه سال گذشته بخشنامه ای را صادر کرده، افزود: بر اساس این بخشنامه هر حکم حبس برای پزشکان ابتدا به قوه قضائیه ارجاع داده خواهد شدتا موضوع مورد بررسی قرار گیرد. در واقع در همین راستا لایحه‌ای را به کمیسیون بهداشت مجلس برده و چنانچه مرتفع شود، به صورت مبنایی بحث حبس پزشکانم حل خواهد شد.

سرانه مراجعه هر ایرانی به پزشک عمومی کمتر از آمار واقعی است

رئیس کل نظام پزشکی کشور در بخش دیگری از سخنان خود در رابطه با مراجعه مردم به پزشکان عمومی در کشور گفت: بار مراجعه مردم به این گروه از پزشکان 2.2 درصد است، این در حالی است که 50 درصد سرانه مراجعه هر ایرانی به پزشک عمومی، کمتر از آمار واقعی است و این به دلیل خوددرمانی مردم و مراجعه به پزشکان متخصص است.





ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *