برگزاری همایش بررسی افکار علمی و ادبی شیخ سعدی در پاکستان

9:05 - 14 مرداد 1394
کد خبر: ۶۴۶۴۳
دسته بندی: فرهنگی ، عمومی
خبرگزاری میزان: همایش "بررسی افکار علمی و ادبی شیخ سعدی" در خانه فرهنگ ایران در پاکستان برگزار شد. این برنامه با حضور جمعی از شخصیت‌های علمی و ادبی پاکستان از جمله اسلم انصاری، استاد برجسته زبان و ادبیات فارسی و از شاعران معروف پاکستان برگزار شد.
به گزارش گروه فرهنگی ، همایش «بررسی افکار علمی و ادبی شیخ سعدی» در خانه فرهنگ ایران در مولتان پاکستان برگزار شد. این برنامه با حضور جمعی از شخصیت‌های علمی و ادبی پاکستان از جمله اسلم انصاری، استاد برجسته زبان و ادبیات فارسی و از شاعران معروف پاکستان برگزار شد.
 
اسلم انصاری در سخنرانی خود در این همایش ادبی گفت: شیخ سعدی شیرازی، جزو شاعرانی است که سرزمین شیراز به آن فخر می‌کند. دو شاعر مشهور شیراز مصلح‌الدین محمد سعدی و حافظ، هر دو شیرازی هستند. البته شاعران دیگری هم از این شهر برخاسته‌اند؛ مانند عرفی‌شیرازی و نیز ملاصدرای شیرازی که یکی از فیلسوفان بزرگ جهان اسلام است. سرزمین شیراز دارای شعرای زیادی است؛ ولی شهرت و رتبه شیخ سعدی بلند و بی‌نظیر است.
 
انصاری افزود: تقریباً برای هزار سال، زبان فارسی در شبه قاره زبان ادبی و فرهنگی بود و کتاب گلستان و بوستان سعدی در مدارس تعلیم داده می‌شد و یکی از افتخارات شیخ سعدی این است که کم‌تر کسی است که نام کتاب‌های وی را نشینده و آن را نخوانده باشد.
 
وی در بخش دیگری از سخنان خود گفت: گلستان و بوستان، پر از حکایات اخلاقی هستند. در آن زمان و در روزگار سعدی هیچ دستور و قانونی برای اداره زندگی نبود. چه کسی می‌توانست آن پادشاهان را بر انصاف و عدل وادار کند که در یک چشم به هم زدن دستور بریدن گردن و زبان مردم را می‌دادند؟ ‌حکایات سعدی پر از نصیحت و هدایت برای پادشاهان است.
 
این استاد زبان فارسی در ادامه سخنان خود اظهار کرد: شاعران عرب برای تعریف حُسن و محبت، از تشبیب استفاده می‌کردند. تشبیب یعنی شباب جوانی و شاعران فارسی‌گوی تشبیب را رها کرده و غزل‌سرایی را آغاز کردند. قبل از شیخ سعدی سه یا چهار شاعر، غزل‌گویی را آغاز کردند که نخستین آنها رودکی بود، مولوی هم در غزل‌گویی شهرت داشت و شیخ سعدی، غزل‌گویی را به خوبی ارتقا داد.
 
وی ادامه داد: امیرخسرو دهلوی، شاعر مشهور شبه قاره هند، عاشق شیخ سعدی بود و از غزل‌گویی سعدی خوب استفاده می‌کرد.
 
اسلم انصاری در ادامه سخنان خود تأکید کرد: امروزه در دنیا پریشانی و مشکلات زیاد است و شاعری شیخ سعدی می‌تواند بیماری‌های روانی و درونی ما را حل کند و باعث تسکین شود. باید به یاد بیاوریم که در اشعار سعدی، هنر زندگی کردن نهفته است.
 
وی همچنین گفت: شیخ سعدی باعث عظمت و سربلندی ایران است. ایشان درس انسان‌شناسی و انسانیت را به ما داد و معلم اخلاق است. به همین دلیل است که گلستان و بوستان سعدی تقریباً به تمام زبان‌ها ترجمه شده‌اند.
 




ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *