رؤسای قوه قضائیه وکیل آنلاین مجله حقوقی

خداحافظی نابغه آمریکایی کشتی از مربیگری/ جان اسمیت را بیشتر بشناسید

8:45 - 27 فروردين 1403
کد خبر: ۴۷۶۸۱۰۸
خداحافظی نابغه آمریکایی کشتی از مربیگری/ جان اسمیت را بیشتر بشناسید
جان اسمیت اسطوره کشتی آمریکا از سرمربیگری دانشگاه اوکلاهاما استعفا داد.

خبرگزاری میزان - جان اسمیت، قهرمان دو دوره المپیک و دارنده چهار مدال طلای جهان که به جرات پنج سال در وزن ۶۲ کیلوگرم کشتی آزاد در جهان بدون رقیب بود در این ایالت کابوی به دنیا آمد و یکی از ده فرزند خانواده پرجمعیت خود بود. سه تن از برادران او نیز کشتی‌گیر بودند، دو تای آن‌ها کاملاً موفقیت بودند - لی روی در مسابقات جهانی ۱۹۸۳ مدال نقره گرفت و پت یکی از تنها پنج کشتی‌گیر تاریخ شد که چهار بار در مسابقات قهرمانی کالج ملی NCAA، جایی که مسابقات برگزار می‌شود، برنده شد.

 اسمیت پس از قهرمانی در بازی‌های المپیک ۱۹۹۲ بارسلون، در سن ۲۶ سالگی از تشک بازنشسته شد و پا به دنیای مربیگری گذاشت. شاگردان او در اوکلاهاما موفق به کسب جام‌های زیادی شدند که مهمترین آن‌ها پنج پیروزی تیمی و ۳۳ پیروزی انفرادی در مسابقات قهرمانی NCAA بود. تخمین زده می‌شود که تیم اسمیت بیش از ۱۶ هزار مبارزه در مسابقات مختلف داشته و در بیش از ۷۰ درصد از آن‌ها برتری بر حریفان خود داشته است.

جان به‌عنوان یکی از موفق‌ترین مربیان کشتی در تاریخ ایالات متحده شناخته می‌شود، همچنین در دو المپیک و پنج دوره قهرمانی جهان در کادر مربیگری تیم ملی حضور داشت. شاگردان او در رشته آزاد نیز نتایج خوبی دست آوردند، دو نفر از آن‌ها مدال‌آور المپیک شدند - کلمن اسکات، که اکنون مقامی را که مربی خود به جا مانده است، و ژمیل کلی - همان کسی که ماخاچ مرتضی علیف، را در المپیک ۲۰۰۴ متوقف کرد.

اسمیت اولویتش را به سبک آزاد در کشتی می‌داد و این از سبک مبارزات او مشهود بود. قدرت و استقامت اسمیت او را یکی از تکنیکی‌ترین کشتی‌گیر آمریکایی معرفی کرد تا جایی که در سال ۱۹۹۰ جایزه "استاد تکنیک" فیلا (در حال حاضر UWW) را دریافت کرد. به او جوایز ویژه فیلا نیز اهدا شد و در تالار مشاهیر اتحادیه نیز قرار گرفت.

او بار‌ها در میهن خود نیز جوایزی دریافت کرد. در سال ۱۹۹۰، او اولین کشتی گیر بود که جایزه معتبر ملی جیمز سالیوان را به عنوان برترین ورزشکار آماتور دریافت کرد و دو سال بعد، جایزه‌ای به نام او تأسیس شد که در پایان فصل به بهترین کشتی‌گیر آزاد ایالات متحده تعلق گرفت و جان اولین برنده آن شد.

در عرصه بین المللی، این آمریکایی ۱۰۵ مبارزه انجام داد که در اکثر مبارزه‌ها پیروز شد. از کشتی‌گیران اتحاد جماهیر شوروی، استپان سرکیسیان، فینالیست بازی‌های ۱۹۸۸ سئول، اغلب با او ملاقات کردند. کشتی گیران داغستانی نیز شانس مبارزه با گاوچران اهل اوکلاهاما را داشتند. نیکولای گارکین در فینال مسابقات قهرمانی جوانان جهان در سال ۱۹۸۳ مقابل او پیروز شد و ماگومد عزیزوف، گادجی رشیدوف و نیازبک آنتویف از او پایین‌تر بودند.

جان، اگرچه بیشتر رقبای خود را از اتحاد جماهیر شوروی شکست داد، اما به مهارت فنی آن‌ها ادای احترام می‌کرد و با تبدیل شدن به یک مربی، به کشتی گیران خود با علاقه نشان داد که بهترین ویژگی‌های رقبای اصلی آمریکایی‌ها را به کار گیرند. او برای این کار کشتی‌گیران خود را به تورنمنت‌های روسیه فرستاد و چندین سال پیش از ماگومد قربان علیف و احمد گادژی‌ماگمدوف برای شرکت در تمرینات با تیم دانشگاهی خود دعوت کرد. در آن سفر، کشتی‌گیران داغستانی از خانه اسمیت نیز دیدن کردند. او حالا مربیگری اش را رها کرده، اما در عین حال به گفته خودش قرار نیست به طور کامل از کشتی دور شود و به کمک تیم کشتی دانشگاه زادگاهش به صورت داوطلبانه ادامه خواهد داد.

انتهای پیام/



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *