نشست شورای امنیت درباره وضعیت خاورمیانه بدون صدور قطعنامه پایان یافت

8:21 - 27 فروردين 1403
کد خبر: ۴۷۶۸۱۰۱
نشست شورای امنیت درباره وضعیت خاورمیانه بدون صدور قطعنامه پایان یافت
نشست اضطراری شورای امنیت درباره حملات پهپادی و موشکی ایران به اراضی اشغالی بدون صدور قطعنامه پایان یافت.

خبرگزاری میزان - نشست اضطراری شورای امنیت سازمان ملل با عنوان وضعیت خاورمیانه، که شب گذشته به درخواست رژیم صهیونیستی در ارتباط با عملیات پهپادی و موشکی ایران برگزار شده بود، بدون صدور قطعنامه و بیانیه پایان یافت. 

نتیجه این نشست رژیم صهیونیستی را ناامید کرد؛ این رژیم امیدوار بود که اقدام تلافی‌جویانه صبح یکشنبه ایران محکوم شود، اما در نهایت قطعنامه و بیانیه‌ای از سوی شورای امنیت صادر نشد.

آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل و بسیاری از کشورها، از رژیم صهیونیستی و ایران خواستند حداکثر خویشتن‌داری را اعمال کنند.

گوترش، گفت: زمان کاهش تنش، توقف تشدید و اعمال حداکثر خویشتن‌داری فرا رسیده است.

به گفته وی، همان‌گونه که در محکومیت حمله اول آوریل (۱۳ فروردین) به کنسولگری ایران در دمشق بیان کردم، اصل مصونیت اماکن و پرسنل دیپلماتیک و کنسولی باید در همه موارد مطابق با قوانین بین‌المللی رعایت شود.

در ادامه، کشورهای متحد و حامی رژیم صهیونیستی در ادامه رویه همیشگی خود اتهام‌های واهی را علیه ایران مطرح کردند.

واسیلی نبنزیا، نماینده دائم روسیه در سازمان ملل در نشست اضطراری شورای امنیت سازمان ملل از این نهاد سازمان ملل به دلیل اقدام نکردن در مورد حمله رژیم صهیونیستی به کنسولگری ایران در سوریه انتقاد کرد.

نبنزیا با اشاره به این که روسیه خواستار برگزاری نشستی اضطراری برای بحث در مورد حمله رژیم صهیونیستی به ساختمان کنسولگری ایران در دمشق شده بود، گفت: مایه تاسف است که برخلاف جلسه امروز، پیشنهادی برای ارائه آن به شورا در روز ۲ آوریل (۱۴ فروردین) ارائه نکردید.

نماینده چین در شورای امنیت نیز گفت: روز اول آوریل نمایندگی ایران در سوریه هدف قرار گرفت و موجب تلفات زیاد در جانب ایران شد و این اقدام نقض منشور سازمان ملل و همچنین نقض حاکمیت سوریه بود.

نماینده چین در ادامه گفت: ایران تاکید کرده که این اقدام تلافی‌جویانه بوده و اتمام یافته است.

همچنین نماینده الجزایر در سازمان ملل طی این نشست گفت: اقدام اسرائیل در حمله به کنسولگری ایران خودسرانه بود و اسرائیل کاری کرد که اوضاع منطقه به اینجا برسد.

نماینده الجزایر اظهار کرد: ما نسبت به سیاست دوگانه هشدار می‌دهیم، چون سیاست‌ها باید برای همه یکسان باشد و نمی‌شود اول به خاک یک کشور حمله شود و با آرامش برخورد کنیم و وقتی پاسخ دادند نوع دیگر رفتار کنیم.

امیرسعید ایروانی، سفیر و نماینده دائم ایران نزد سازمان ملل در نشست شورای امنیت سازمان ملل با عنوان وضعیت خاورمیانه، تاکید کرد: متاسفانه سه کشور آمریکا، انگلیس و فرانسه تصمیم گرفتند چشم خود را روی واقعیت ببندند.

ایروانی گفت: از آن دسته از اعضای شورای امنیت که حملات نظامی رژیم اسرائیل به اماکن دیپلماتیک ایران در سوریه را محکوم کرده و حق ذاتی ایران برای پاسخ به چنین حملات وحشتناکی را به رسمیت شناختند، قدردانی می‌کنم.

وی تاکید کرد: نیرو‌های مسلح جمهوری اسلامی ایران با موشک و پهپاد به اهداف نظامی اسرائیل حمله کردند؛ این اقدام در پاسخ به تجاوزات نظامی مکرر رژیم صهیونیستی به‌ویژه حملات نظامی این رژیم در اول آوریل ۲۰۲۴ (۱۳ فروردین) علیه اماکن دیپلماتیک جمهوری اسلامی ایران، که برخلاف بند ۴ ماده ۲ منشور سازمان ملل بود، انجام شد.

نشست شورای امنیت در حالی بدون صدور قطعنامه و بیانیه پایان یافت که نماینده رژیم صهیونیستی از این نهاد سازمان ملل خواسته بود تا تحریم‌هایی علیه ایران اعمال شود.

انتهای پیام/


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *