رئیس سازمان تعزیرات حکومتی: طرح نظارت ویژه ماه مبارک رمضان و نوروز آغاز شد

10:20 - 15 اسفند 1402
کد خبر: ۴۷۶۲۸۰۷
دسته بندی: قضایی ، حقوقی
رئیس سازمان تعزیرات حکومتی: طرح نظارت ویژه ماه مبارک رمضان و نوروز آغاز شد
رئیس سازمان تعزیرات حکومتی با اشاره به آغاز طرح نظارت نوروزی ویژه ماه مبارک رمضان و نوروز معروف به گشت‌های مشترک، گفت: سازمان تعزیرات حکومتی مرجع رسیدگی به تخلفات و حلقه آخر نظارت بر بازار برای رسیدگی به تخلفات است.

خبرگزاری میزان- نشست خبری احمد اصانلو رئیس سازمان تعزیرات حکومتی با محوریت آغاز طرح نوروز و ضیافت ۱۴۰۳، امروز سه شنبه ۱۵ اسفند ماه با حضور خبرنگاران برگزار شد.

رئیس سازمان تعزیرات حکومتی با بیان اینکه مراسم امروز شروع به کار و آغاز طرح نظارت نوروزی ویژه ماه مبارک رمضان و نوروز معروف به گشت‌های مشترک است، گفت: سازمان تعزیرات حکومتی مرجع رسیدگی به تخلفات و حلقه آخر نظارت بر بازار برای رسیدگی به تخلفات است.

وی گفت: ماموریت نظارت بازرسی بر بازار و کشف تخلفات جز ماموریت‌های ما نیست و دستگاه‌های مختلفی مثل اتاق اصناف و وزارت صمت، سازمان حمایت و... ماموریت‌های مختلفی در این زمینه دارند.

اصانلو گفت: با ابلاغ صادر شده به سازمان صمت مسئولیت اصلی نظارت، بازرسی و کشف تخلفات در سازمان حمایت از حقوق مصرف کنندگان و تولید کنندگان تجمیع شد. 

رئیس سازمان تعزیرات حکومتی گفت: سازمان ماموریت دارد به گزارش تخلفاتی که سازمان حمایت می‌دهد رسیدگی کرده و اجرای حکم کند. با وصف اینکه ماموریتی از حیث نظارت بر بازار نداریم، اما به لحاظ اهمیت همکاری و تعامل و تسهیل امور برای سازمان حمایت با تمام قوا و امکانات نسبت به سال گذشته در کنار سازمان حمایت بر نظارت بر بازار کمک خواهیم کرد. 

اصانلو گفت: علاوه بر اختصاص شعب سیار در قالب گشت مشترک با کمک و همراهی بازرسان سازمان حمایت و دستگاه‌های مسئول نسبت به حضور میدانی در بازار اقدام خواهیم کرد.

وی تصریح کرد: درطرح امسال روسای شعب نیز به صورت میدانی و جهادی در بازار‌ها و مجتمع‌های بزرگ کشور تمام وقت خواهند داشت که در راستای حمایت و کمک و تسهیل امور برای سازمان حمایت از حقوق مصرف کننده است.

رئیس سازمان تعزیرات حکومتی ادامه داد: بر این اساس از سازمان حمایت نیز مطالبه گری خواهیم داشت و انتظار داریم وقتی روسای شعب ما که مسئولیت اصلی نظارت بر بازار ندارند پای کار هستند بازرسان سازمان حمایت و اتاق اصناف نیز با تمرکز بر مراکز عمده توزیع و تولید پای کار بوده و اثر گذار باشند.

اصانلو با بیان اینکه امسال تمام قد پای کار هستیم ادامه داد: ما به دو شکل گشت سیار و مستقر در مراکز مهم تولید و توزیع حضور میدانی داشته و به محض وصول شکایت رسیدگی و حکم مقتضی را صادر خواهیم کرد.

تعداد ۴۲۱ هزار و ۹۴۳ پرونده ارسالی به اجرای احکام مختومه شده است

اصانلو در مورد آمار یازده ماهه سال ۱۴۰۲ عملکرد شعب بدوی گفت: در یازده ماهه اول سال ۱۴۰۲، تعداد ۶۳۴ هزار و ۱۵۳ پرونده در بخش کالا و خدمات، بهداشت، قاچاق کاال و ارز تشکیل و تعداد ۶۳۱ هزار و ۱۳۶ پرونده مختومه شده است. 

رئیس سازمان تعزیرات حکومتی ادامه داد: در این مدت عملکرد شعب بدوی (کالا و خدمات، بهداشت، قاچاق کالا و ارز) نسبت مختومه به وارده برابر با ۹۸ درصد است.

اصانلو گفت: عملکرد واحد‌های اجرای احکام در یازده ماهه اول سال ۱۴۰۲، تعداد ۴۳۲ هزار و ۶۹۹ پرونده به واحد‌های اجرای احکام ارسال شده و تعداد ۴۲۱ هزار و ۹۴۳ پرونده مختومه شده است که نرخ عملکرد واحد‌های اجرای احکام نسبت مختومه به وارده برابر با ۹۸ درصد است.

وی در مورد محکومیت‌های قطعی وارده به اجرای احکام و وصولی افزود: در این مدت بیش از ۲۵۵ هزار میلیارد ریال از محکومیت‌های صادر شده وارد اجرای احکام شده است. که در مجموع میزان محکومیت‌ها در مقایسه با مدت مشابه سال قبل بیش از ۳ برابر افزایش داشته است و بیش از ۶۰ هزار میلیارد ریال از محکومیت‌های صادره وصول شده است که در مقایسه با مدت مشابه سال قبل ۹۸ درصد افزایش داشته است.

اصانلو در مورد گشت مشترک در ۱۱ ماهه امسال تعداد ۳۸ هزار و ۴۱۲ تیم گشت مشترک اعزام شده و ۲۶۰ هزار و ۵۰۱ مورد بازرسی انجام شده است که منجر به تشکیل۷۲ هزار و ۴۸۹ پرونده شده است و همچنین ۱۸۸ هزار و ۱۲ واحد صنفی بدون تخلف بودند.

تشکیل ۱۲۹ هزار پرونده مربوط به قاچاق کالا و ارز 

رئیس سازمان تعزیرات حکومتی در مورد پرونده‌های تشکیل شده در حوزه قاچاق کالا و ارز گفت: طی یازده ماهه نخست سال از ۱۲۹ هزار پرونده مربوط به قاچاق کالا و ارز ۴۵۰ فقره مربوط به قاچاق ارز بوده است که شعب ویژه رسیدگی آن در سازمان تشکیل شده است.

وی در مورد پرونده تخلفات در حوزه مدارس غیر انتفاعی، گفت: در مورد شهریه از ابتدای سال بدون اینکه شکایتی توسط آموزش پرورش به ما واصل شود با ورود میدانی روسای شعب سیار برای ۷ تا ۸ مدرسه پرونده تخلف تشکیل و آرای بدوی آن قطعی شد، اما آن همکاری که لازم بود از حیث برخورد با تخلفات مدارس غیر انتفاعی در مورد اخذ مبالغ غیر مجاز از ناحیه آموزش و پرورش صورت نگرفت و در این زمینه سامانه ۱۳۵ آماده دریافت شکایت و رسیدگی به این تخلفات است.

 تشکیل ۵۰ فقره پرونده قاچاق شیر خشک 

اصانلو در مورد تشکیل پرونده در حوزه بهداشت و درمان گفت: با توجه به اینکه وزارت بهداشت بر توزیع شیرخشک نظارت داشتند اگر گزارشی به ما واصل شده باشد رسیدگی کرده و خواهیم کرد. بیش از پنجاه فقره پرونده قاچاق شیر خشک داشتیم که منتهی به ۷۸ میلیارد ریال جزای نقدی شده است.

رئیس سازمان تعزیرات حکومتی افزود: اتفاقی که در این دوره افتاد این بود که به لحاظ مقررات مجازات‌ها را بازدارنده‌تر و تشدید کردیم و اختیار رسیدگی در محل و حتی صدور دستور پلمب واحد متخلف به استثنای واحد تولیدی به روسای شعب داده شد.

اصانلو افزود: متاسفانه برخی از دستگاه‌ها که وظیفه نظارت را دارند بر اساس رویه‌های گذشته به وظیفه قانونی خود عمل نمی‌کنند، اگر نبود حضور میدانی سازمان تعزیرات حکومتی و کشف تخلفات عمده این میزان محکومیت‌ها و پروند‌های سنگین تشکیل شده نیز نبود.

وی گفت: کلید اصلی نظارت بر بازار این است که به جای اینکه صرفا به تخلفات واحد‌های خرده فروشی و کم اثر ورود کنند به نظارت بر اجرای صحیح ضوابط قیمت گذاری ورود کنند.

رئیس سازمان تعزیرات حکومتی در مورد گزینه عجله ندارم در تاکسی‌های اینترنتی گفت: این موضوع از مقولاتی بود که هیچ یک از دستگاه‌ها در این زمینه ورود نداشته و ما خود ورود کردیم. این موضوع از مصادیق گران‌فروشی بود، پرونده در تحقیقات مقدماتی برای صدور حکم است، اما اتمام حجت می‌کنیم که خودشان این گزینه را حذف کنند چرا که این امر اجحاف در حق مردم است و با تمسک به این عناوین نمی‌توانند گران‌فروشی کنند.

تشکیل ۲۳ پرونده برای شرکت‌های هواپیمایی

وی در مورد تخلفات گران‌فروشی شرکت‌های هواپیمایی گفت:۲۳ پرونده برای شرکت هواپیمایی تشکیل شده است که منتهی به ۲۵۵ میلیارد تومان جزای نقدی شده است.

اصانلو گفت: برخی از مردم برای خودرو ثبت نام کردند که در زمان ثبت نام نوع خودرو و زمان فراخوان مشخص شده است و قرارداد برای شرکت ایجاد نشده است. 

وی افزود: در این موضوع مسئولیتی متوجه ما به عنوان سازمان تعزیرات حکومتی نیست. اگر یک شرکت خودرو ساز خودرویی را بفروشد و شکایت شد و بعد ما متوجه شویم ورود می‌کنیم. امسال سه پرونده مهم در این حوزه داشتیم که رسیدگی کردیم؛ به عنوان مثال یک پرونده بیش از هزار شاکی خصوصی از حیث گران فروشی داشت که شرکت خودروساز بیش از ۲ هزار میلیارد تومان محکوم شده است.

رئیس سازمان تعزیرات حکومتی بیان کرد: در راستای حمایت از حقوق مردم خودمان پیش قدم شدیم و به حوزه ورود کردیم. مدیران شرکت خودرو سازی را دعوت کردیم و مشکلات دوستانی که ثبت نام کردند را پیگیری کردیم. تعداد ثبت نام متناسب با ظرفیت ایران خودرو نیست و مکاتباتی شد و رئیس جمهور دستور ویژه دادند.

وی تصریح کرد: پیگیر موضوع هستیم ما از حیث کمک به مردم خودمان ورود کردیم و این به معنای تکلیف ما نیست. ثبت نام بیش از ظرفیت نباید صورت می‌گرفت. امیدواریم بتوانیم موضوع را پیگیری کنیم. حقوق مردم خط قرمز رئیس جمهور است.

انتهای پیام/



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *