پرونده بومیان در کانادا؛ احتمال کشف گور‌های جدید در مونترال قوت گرفت

11:10 - 23 بهمن 1402
کد خبر: ۴۷۵۹۴۲۱
دسته بندی: حقوق بشر ، عمومی
پرونده بومیان در کانادا؛ احتمال کشف گور‌های جدید در مونترال قوت گرفت
پرونده گور‌های بی‎نشان بومیان کانادا همچنان باز است و در استان‌های مختلف این کشور گزارش‌هایی از کشف گور‌های جدید منتشر می‌شود.

خبرگزاری میزان – عملیات توسعه یک شرکت کانادایی در شهر مونترال به دلیل احتمال وجود گورهای بی‎نشان کودکان بومی متوقف شد.

این اقدام پس از آن صورت گرفت که ۲ گروه درباره وجود گور‌های بی‌نشان کودکان بومی در این مرکز هشدار دادند.

«مادران موهاوک» به‎عنوان یک گروه بومی کانادایی و همچنین کمیته قربانیان سوءاستفاده از کودکان بومی خواستار حفاری در یک منطقه در مونترال شدند و هشدار دادند که منطقه مذکور حاوی گور‌های بی‌نشان کودکان بومی و غیربومی است.

یکی عضو گروه «مادران موهاوک»، می‎گوید: این چیزی است که باید اتفاق بیفتد؛ کار درست شامل انجام تحقیقات مناسب و احترام به این افراد است.

این شهروند بومی کانادا، گفت: اگر همه گروه‌هایی که همکاری می‌کنند و این تحقیقات را به عنوان بهترین شیوه انجام می‌دهند، ما دوست داریم این اتفاق بیفتد، جایی که می‌توانیم گور‌های بی‌نشان کودکان را ردیابی کنیم و اگر چیز‌هایی پیدا شد، می‌توانیم پروتکل‌های مناسب خود را انجام دهیم.

مکان مورد بحث به عنوان یک گورستان غیررسمی برای پناهگاه سنت‌ژان‌دو‌دیو در پایان قرن ۱۹ و نیمه اول قرن ۲۰ مورد استفاده قرار گرفته بود.

فیلیپ بلوین، انسان‎شناس و مترجم عضو گروه بومی «مادران موهاوک»، می‌گوید: این کودکان از یتیمان دوپلسیس بودند که در ابتدا در این مکان ساکن شدند، آن‌ها مرتبا به آن مکان می‌روند، زیرا به یاد دارند که این یک گورستان غیررسمی بود که زمانی بیش از ۲ هزار نفر در آنجا دفن شده بودند.

بیانیه شرکت کانادایی می‎گوید: بخشی از این زمین ما پیش از این به عنوان قبرستان پناهگاه سابق سن‌‎ژان‌دو‌دیو استفاده می‌شد؛ اقدامات رسمی نبش قبر در این زمین در اواخر دهه ۱۹۶۰ قبل از تبدیل شدن به مالکیت شرکت انجام شد.

براساس این بیانیه، بسیاری از بقایای انسان در طول دهه ۱۹۶۰ نبش قبر شدند، اما اعتقاد بر این است که هنوز هم می‌توان گور‌های بی‌نشانی، به ویژه متعلق به کودکان بومی وجود داشته باشد.

یتیمان دوپلسیس چندین هزار کودک بودند که «به اشتباه» از سوی دولت کِبِک گواهی بیماری روانی دریافت کردند و در دهه‌های ۱۹۴۰ و ۵۰ به موسسات روانپزشکی منتقل شدند؛ آن‌ها همچنین در برخی از یتیم‌خانه‌های کلیسا مورد آزار و اذیت قرار گرفتند.

شرکت کانادایی در سال ۲۰۲۱ اعلام کرد که قصد دارد مرکز خود را در مونترال توسعه دهد و از آن زمان عملیاتی در این گورستان سابق انجام شده است.

پرونده گور‌های بی‎نشان کانادا

پرونده گور‌های بی‎نشان کانادا به سال ۲۰۲۱ و زمانی باز می‌گردد که نخستین گور‌های بی‌نشان این کشور در محل یک مدرسه شبانه‌روزی سابق کودکان بومی کشف شد.

در ماه می ۲۰۲۱ (اردیبهشت ۱۴۰۰)، زمانی که باستان‎شناسان کانادایی  ۲۰۰ گور بی‌نشان را در مدرسه‌ای قدیمی در کانادا کشف کردند، توجه به یکی از شرم‌آورترین فصل‌های تاریخ این کشور جلب شد؛ از دهه ۱۸۸۰ و در بیشتر قرن بیستم، بیش از ۱۵۰ هزار کودک از صد‌ها جامعه بومی در سراسر کانادا به وسیله دولت این کشور به اجبار از والدینشان گرفته شده و به مدارسی فرستاده شدند.

آن‌ها با بودجه دولت و از سوی کلیسا‌ها اداره می‌شدند، این مدارس برای جذب کودکان بومی با جدا کردن آن‌ها از والدین، فرهنگ و جامعه آن‌ها طراحی شده بودند، از کودکان اغلب به عنوان وحشی یاد می‌شد و آن‌ها از صحبت کردن به زبان مادری یا عمل به سنت‌های جوامع خود منع می‌شدند، بسیاری از آن‌ها مورد آزار جسمی و جنسی قرار گرفتند و هزاران کودک هرگز به خانه خود بازنگشتند.

آخرین مدرسه از ۱۳۹ مدرسه شبانه‎روزی کانادا برای کودکان بومی، در سال ۱۹۹۸ بسته شد؛ بیشتر آن‌ها تخریب شده‌اند، اما یک مدرسه مسکونی در ساسکاچوان هنوز پابرجاست، پنجره‌های آن با تخته مسدود شده، اتاق‌هایش یادآوری برای ملتی است که کانادا ترجیح می‌دهد آن‌ها را فراموش کند.

روایت‌هایی که برخی بازماندگان بومی از شرایط این مدارس بیان می‌کنند هولناک است؛ این کودکان هدف انواع آزار و شکنجه قرار گرفته و بسیاری از آن‌ها بر اثر همین شکنجه‌ها جان باختند.

انتهای پیام/



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *