احیای داعش؛ سلاح آمریکا علیه محور مقاومت

9:56 - 30 دی 1402
کد خبر: ۴۷۵۵۴۵۲
احیای داعش؛ سلاح آمریکا علیه محور مقاومت
کارشناسان معتقدند که داعش، گروه تروریستی درست‌پرورده آمریکا برای حرکت در مسیر سیاست‌های منطقه‌ای واشنگتن بوده است.

خبرگزاری میزان - منابع امنیتی عراق نسبت به احیای داعش در این کشور هشدار می‌دهند که هم‌زمان با اوج‌گیری عملیات مقاومت عراق علیه پایگاه‌های آمریکایی در عراق و سوریه و با گسترش بی‌ثباتی منطقه‌ای ناشی از حمله نظامی رژیم صهیونیستی به غزه است. 

با گذشت بیش از شش سال از اعلام پیروزی بر این گروه تروریستی، گزارش‌های اطلاعاتی عراق اکنون نشان می‌دهد که هزاران عضو داعش بدون آسیب و تحت حمایت نیرو‌های آمریکایی در دو منطقه غرب عراق احیا می‌شوند.

براساس گزارش‌های اطلاعاتی بررسی شده از سوی پایگاه کرادل، داعش در اوج خود شامل بیش از ۳۵ هزار عضو در عراق بود که ۲۵ هزار نفر از آن‌ها کشته شدند. این در حالی است که بیش از ۱۰ هزار نفر از این افراد ناپدید شدند.

یک مقام امنیتی عراقی، می‎گوید: صد‌ها عضو داعش در پایان سال ۲۰۱۷ به کشور‌های دیگر گریختند.

مقام‎های زندانی داعش اعتراف می‌کنند که به دلیل کنترل شدید نیرو‌های مرزبانی عراق و استفاده از فناوری‌های مدرن مانند دوربین‌های حرارتی، نفوذ از طریق مرز‌ها کار آسانی نیست؛ بنابراین لازم بود این گروه تروریستی واسطه‌هایی را شناسایی کند که بتوانند از این استحکامات عبور کرده تا اعضای داعش را به آن سوی مرز‌ها منتقل کنند. 

آمریکا؛ ایفاکننده نقش حیاتی در احیای داعش

یک منبع امنیتی عراقی، می‌گوید که آمریکا نقشی حیاتی در فعال کردن این تجاوزات مرزی ایفا می‌کند. 

این منبع آگاه، گفت: شواهد متعددی وجود دارد که کمک آمریکا به تامین امنیت مسیر عبور اعضای داعش را تایید می‌کند؛ این موضوع عمدتا با گلوله‌باران یگان‌های عراقی در مرز، به ویژه یگان‌های بسیج مردمی انجام می‌شود.

حسن سالم، نماینده پارلمان عراق خواستار آغاز عملیات نظامی برای پاکسازی دره حوران از وجود تروریست‌ها شده است.

دره حوران بزرگ‌ترین دره در نوع خود در عراق بوده که ۳۶۹ کیلومتر از مرز عراق و عربستان تا رود فرات در نزدیکی شهر حدیثه در استان الانبار امتداد دارد. 

سالم، می‎گوید: هزاران داعشی در دره هستند که در اردوگاه‌های خصوصی تحت حمایت آمریکا آموزش دیده و نیرو‌های آمریکایی صد‌ها داعشی را از ملیت‌های مختلف به این منطقه منتقل کرده‌اند. 

سیاست خارجی آمریکا مملو از شواهد تاریخی از ایجاد شبه‌نظامیان مسلح نیابتی در غرب آسیا و آمریکای لاتین است که اغلب از این گروه‌ها برای سرنگونی دولت‌ها در کشور‌های هدف استفاده می‌کنند.

ارتباط اولیه آمریکا و داعش کاملا واضح است؛ موسس و سران درجه دوم این گروه تروریستی از جمله زندانیان زندان کمپ بوکا در جنوب عراق بودند. کمپ بوکا یک مرکز بازداشت است که از سوی آمریکا اداره می‌شود. 

فهرست تروریست‌های برجسته‌ای که از سوی آمریکایی‌ها دستگیر و سپس آزاد شدند بسیار جالب است؛ ابوبکر البغدادی، سرکرده داعش، ابوابراهیم الهاشمی القرشی جانشین او، ابومحمد العدنانی، ابومسلم الترکمانی، حاجی بکر، ابو عبدالرحمن البیلاوی، ابوایمن عراقی و افراد دیگر.

سازمان‌های اطلاعاتی آمریکا همچنین به‌طور غیرمستقیم از این گروه تروریستی محافظت کرده و به کاروان‌های داعش اجازه دادند تا بین شهر‌هایی که تحت کنترل آمریکا بودند حرکت کنند.

به‌گفته کارشناسان امنیتی عراق، دیگر اشکال حفاظتی شامل امتناع از اجرای احکام صادر شده از سوی دادگاه‌های عراق علیه اعضای بازداشت شده داعش و ایجاد پناهگاه‌های امن برای اعضای این گروه تروریستی در غرب و شرق عراق است.

داعش: سرباز پیاده آمریکا در جنگ منطقه‌ای

سید حسن نصرالله، دبیرکل حزب‌الله لبنان طی یک سخنرانی در پنجم ژانویه هشدار داد که آمریکا از احیای داعش در منطقه حمایت می‌کند.

سازمان اطلاعات ارتش لبنان نیز اخیرا گروهی از لبنانی‌ها و سوری‎ها را که برای انجام عملیات امنیتی آماده می‌شدند، دستگیر کرد. 

نکته مهم این است که این افزایش فعالیت‌های تروریستی در زمانی اتفاق می‌افتد که مقاومت لبنان درگیر نبرد امنیتی و نظامی با رژیم صهیونیستی بوده که ممکن است هر لحظه به یک جنگ آشکار گسترش یابد. همچنین قابل توجه است که فعالیت مجدد داعش در لبنان، سوریه و عراق متمرکز شده است؛ یعنی در کشور‌هایی که حامی مردم فلسطین هستند.

یک افسر عالی‌رتبه بسیج مردمی عراق، می‌گوید که نیرو‌های آمریکایی با حمله به نیرو‌های امنیتی، از نزدیک شدن نیرو‌های عراقی به دره حوران جلوگیری می‌کنند.

او با استناد به گزارش‌های اطلاعاتی که حضور ده‌ها عضو داعش و دیگر گروه‌های تروریستی را در این دره تایید می‌کند، فاش می‌کند: این زمانی اتفاق افتاد که هواپیما‌های آمریکایی واحد‌هایی از نیرو‌های بسیج مردمی عراق را که در حال حمله به داعش در منطقه بودند، هدف قرار دادند.

به گفته کارشناسان، یک موضوع مهم این است که تحرکات داعش هر بار که بغداد موضوع خروج نظامی آمریکا از عراق را مطرح می‌کند، بیشتر می‌شود.

انتهای پیام/


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *