وضعیت مرکز پناهندگان دانمارک؛ جرم‎انگاری و شکنجه دور از چشم نهادهای حقوق بشری

14:08 - 11 دی 1402
کد خبر: ۴۷۵۲۳۴۳
دسته بندی: حقوق بشر ، عمومی
وضعیت مرکز پناهندگان دانمارک؛ جرم‎انگاری و شکنجه دور از چشم نهادهای حقوق بشری
پناهجویان و مهاجران در دانمارک در مراکزی بدتر از زندان نگهداری می‌شوند و هدف انواع نقض حقوق بشر قرار دارند.

خبرگزاری میزان – به‎تازگی شواهدی درباره شرایط مراکز نگهداری مهاجران در دانمارک منتشر شده که شامل گزارش کمیته اروپایی پیشگیری از شکنجه و رفتار یا مجازات غیرانسانی یا تحقیرآمیز (CPT) در سال ۲۰۲۰ است.

این کمیته در سال ۲۰۱۹ از مرکز البیک بازدید کرد تا در صورت تخلف از ماده ۳ در مورد ممنوعیت شکنجه و رفتار یا مجازات غیرانسانی یا تحقیرآمیز کنوانسیون اروپایی حقوق بشر، تحقیق کند.

مهاجران و پناهجویان در مرکز البیک براساس ماده ۳۶ قانون بیگانگان دانمارک تحت بازداشت هستند، در صورتی که افراد در هنگام بررسی پرونده‌های پناهندگی یا قبل از بازگرداندن یا اخراج در معرض خطر ناپدید شدن هستند.

این بازداشت می‌تواند به دلیل نداشتن مدارک معتبر یا برای پناهجویانی باشد که برای بازجویی حاضر نشدند، پرونده خود را براساس اسناد یا مدارک جعلی ارائه کردند، در کشور دیگری که طرف «دوبلین ۳» بودند، درخواست پناهندگی کردند، یا درخواست پناهندگی آن‌ها رد شده است.

 

نحوه برخورد دانمارک با پناهجویان؛ در مرکز البیک چه می‌گذرد؟

 

مجازات‌های ورود غیرقانونی؛ نقض کنوانسیون پناهندگان

یک نهاد حقوق بشری شواهدی از پناهجویانی که با پاسپورت جعلی وارد البیک شده بودند، ارائه کرد؛ درباره اینکه آن‌ها قبل از اینکه در بازداشت اداری قرار بگیرند، در معرض ۴۰ روز زندان هستند.

این اقدام نقض ماده ۳۱ (بند یک) کنوانسیون پناهندگان است، زیرا پناهجویان نمی‌توانند برای ورود غیرقانونی خود مشمول مجازات شوند. تعهد بین‌المللی درباره نبود مجازات پناهجویان طبق ماده ۳۱ بند یک کنوانسیون پناهندگان برای ورود غیرقانونی به دانمارک تنها در صورتی انجام می‌شود که درخواست پناهندگی قبل از مجازات مذکور بررسی شود.

از این رو، مجازات ۴۰ روز زندان نه‌تنها بند یک ماده ۳۱ را نقض می‌کند، بلکه تعهد دولت دانمارک برای تضمین و حمایت از حقوق بشر پناهجویان را نیز نقض می‌کند.

قرار دادن پناهجویانی که به دلیل ورود به دانمارک با پاسپورت جعلی در بازداشت کیفری قرار دارند و پس از آن تحت بازداشت اداری قرار گرفته‎اند، می‌تواند به‎عنوان نقض خطر مضاعف براساس کنوانسیون اروپایی حقوق بشر باشد.

مرکز البیک؛ بدتر از زندان‌های دانمارک

جرم‎انگاری پناهجویان در البیک و شرایط این مرکز که عملا یک زندان است و از سوی کمیته اروپایی پیشگیری از شکنجه بدتر از زندان‌های دانمارک تلقی می‌شود، علاوه بر اسکان پناهجویان در البیک پس از نقض بازداشت کیفری همچنان ادامه داد.

شرایط زندان و تبعیض جنسیتی

البیک از سوی سرویس اداره زندان‌های دانمارک مدیریت می‌شود که هدف اصلی آن مدیریت زندان‌های این کشور است.

کارکنان زندان، افسران پلیس هستند و البیک را به‎عنوان یک زندان بسته مدیریت می‌کنند؛ البیک یک پادگان نظامی قدیمی شبیه زندان است، اتاق‌های بازداشت‌شدگان در شب قفل هستند، میله‌هایی در جلوی پنجره‌هایشان وجود دارد، بخش‌های مختلف البیک با تخته‎هایی از هم جدا شده‎اند، این مرکز به وسیله یک حصار به ارتفاع ۴ متر با سیم خاردار در بالای آن احاطه شده است، پوسته‌های روی زمین باعث می‌شود سر و صدای زیادی هنگام راه رفتن روی آن‌ها ایجاد شود و نظارت تصویری گسترده در خارج و داخل زندان وجود دارد.

پناهجویان تحت بازداشت حق دسترسی به تلفن‌های همراه شخصی خود را دارند که از سوی دادگاه عالی دانمارک نیز به رسمیت شناخته شده است، اداره زندان‌های دانمارک این مرکز را به‌عنوان یک زندان مدیریت می‌کند و بازداشت‎شدگان را در برخی موارد برای مجازات تا ۱۵ روز در سلول انفرادی قرار می‌دهند.

مهاجران در این مرکز تنها می‌توانند از تلفن عمومی استفاده کنند که به گفته شبکه تماس، اتصال بدی دارد و پناهجویان بازداشتی هزینه آن را بسیار گران می‌دانند.

کمیته اروپایی پیشگیری از شکنجه گزارش داد که مهاجران بازداشت شده فاقد اطلاعات در مورد شرایط بازداشت، قوانین و اطلاعات عمومی به زبان‌هایی هستند که بازداشت‌شدگان آن را متوجه می‌شوند.

وزارت دادگستری دانمارک اعلام کرد که «ابزاری مبتنی بر تصویر و وب» برای اطلاع‌رسانی به پناهجویان بازداشتی خواهد ساخت.

با این حال، بازداشت‌‎شدگان در البیک به اینترنت دسترسی ندارند، که این سوال را مطرح می‌کند که چگونه یک سیستم اطلاعاتی مبتنی بر وب به دست بازداشت‌شدگان می‌رسد.

 

نحوه برخورد دانمارک با پناهجویان؛ در مرکز البیک چه می‌گذرد؟

 

دسترسی محدود به هوای آزاد از سوی شبکه تماس و کمیته اروپایی پیشگیری از شکنجه گزارش شده است؛ این کمیته گزارش داد که زنان کمتر از همتایان مرد خود به هوای آزاد دسترسی داشتند، زیرا زنان ۳۰ دقیقه در روز و مردان تا یک‎ونیم ساعت دسترسی داشتند.

این کمیته استدلال کرد که همه باید دسترسی آزاد به مناطق بیرونی داشته باشند و دستکم ۲ ساعت در روز این دسترسی وجود داشته باشد.

مجازات و تهدید‌های خودسرانه از سوی دانمارک

شیوه مدیریت زندان البیک در استفاده از سلول‌های انفرادی، استفاده بیش از حد از خشونت و آزار لفظی زندانیان مشهودتر است.

کمیته پیشگیری از شکنجه از اظهارات نژادپرستانه افسران زندان مطلع شده است، از جمله اینکه بازداشت‌شدگان را با الفاظی توهین‌آمیز خطاب قرار می‌دهند.

این کمیته از مقام‎های دانمارکی خواست تا به کارکنان خود یادآوری کنند که «با مهاجران بازداشت شده باید با احترام رفتار شود و هرگونه بدرفتاری، از جمله آزار کلامی، غیرقابل قبول است».

انتهای پیام/


برچسب ها: مهاجران دانمارک

ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *