رؤسای قوه قضائیه وکیل آنلاین مجله حقوقی

اپیدمی قتل زنان در کانادا؛ هر ۶ روز یک زن از سوی شریک زندگی خود به قتل می‌رسد

14:25 - 02 دی 1402
کد خبر: ۴۷۵۰۶۹۸
دسته بندی: حقوق بشر ، عمومی
اپیدمی قتل زنان در کانادا؛ هر ۶ روز یک زن از سوی شریک زندگی خود به قتل می‌رسد
خشونت علیه زنان و قتل آن‌ها به یک اپیدمی در کانادا تبدیل شده و هر ۶ روز یک زن در این کشور از سوی شریک زندگی خود به قتل می‌رسد.

خبرگزاری میزان – خشونت علیه زنان و قتل آن‌ها در کشور‌هایی مانند کانادا به سطوح بحرانی رسیده و سالانه زنان بسیاری هدف خشونت قرار می‌گیرند و یا به قتل می‌رسند.

برخی از ایالت‌های کانادا برنامه‌هایی را برای مقابله با این پدیده اتخاذ کرده و در تلاش برای کاستن از خشونت علیه زنان هستند.

اپیدمی خشونت علیه زنان در کانادا

خشونت علیه زنان در کانادا و به‌ویژه خشونت از سوی شریک زندگی از سوی بسیاری از کارشناسان به عنوان یک «اپیدمی» توصیف می‌شود.

براساس داده‌های جمع‌آوری شده، در کانادا هر ۶ روز یک زن از سوی شریک زندگی خود به قتل می‌رسد.

در انتاریو ۵۲ زن در سال (یک زن در هر هفته) قربانی پدیده قتل زنان می‌شوند.

به گفته کارشناسان، برنامه‌های اجتماعی، مانند حمایت‌های ارائه شده از سوی مرکز حمایت از زنان، با مشکل مواجه می‌شوند.

موارد خشونت از سوی شریک زندگی هر روز در شهر‌های مختلف کانادا رخ می‌دهد و هر شب در کانادا ۶ هزار زن و کودک در پناهگاه‌ها می‌خوابند، زیرا در خانه بودن برای آن‌ها امن نیست.

هانتر، مدیر یک پناهگاه برای زنان در کانادا می‌گوید: می‌توانم به شما بگویم در مرکز زنان چاتهام‌کنت در ۶ ماه گذشته، ما بسیار فراتر از ظرفیت تخت خواب خود قرار داشتیم که روزانه ۱۵ زن و کودک است و ما بسیار بیشتر از این موارد را داریم که باید در پناهگاه‌ها حضور داشته باشند.

در سال ۲۰۲۳، این مرکز زنان گزارش می‌دهد که به ۱۱۲ زن و کودک در خدمات سرپناه اضطراری کمک کرده است، به بیش از ۲ هزار تماس بحران پاسخ داده، به ۴۵۷ زن خدمات مشاوره‌ای ارائه و به ۱۵ قربانی قاچاق انسان کمک کرده است.

سال گذشته، پلیس چاتهام‌کنت، هزار و ۷۸۸ تماس در رابطه با خشونت از سوی شریک زندگی علیه زنان دریافت کرد.

هانتر تاکید کرد: خشونت مبتنی بر جنسیت و شریک زندگی یک بیماری همه‌گیر است و هیچ سازمانی وجود ندارد که بتواند به‌تنهایی برای این چالش‌های پیچیده راه حل ارائه دهد.

برآورد می‌شود که خشونت علیه زنان سالانه ۱۰ میلیارد دلار برای سیستم قضایی کانادا، برنامه‌های مراقبت‌های بهداشتی و خدمات اجتماعی از جمله شهرداری‌ها هزینه دارد.

پیش از این وزیر دادگستری کانادا طی نامه‌ای در پاسخ به تحقیقات عمومی درباره ۳ مورد قتل زنان در انتاریو گفت: خشونت مبتنی بر جنسیت یک بیماری همه‌گیر است که «در کشور ما جایی ندارد».

نامه ۶ صفحه‌ای ۱۴ آگوست -پاسخ رسمی دولت فدرال کانادا به تحقیقات تابستان گذشته- همچنین نشان می‌دهد که کانادا قصد دارد کنترل اجباری را جرم‎انگاری کند؛ نوعی خشونت شریک زتدگی که هدف آن منزوی کردن، ارعاب و کنترل قربانیان است.

قتل زنان که طی آن زنان و دختران را صرفا به دلیل جنسیت به قتل رسانده‌اند، در کانادا رو به افزایش است و یک گروه مدافع حقوق زنان خواستار اعلام وضعیت اضطراری ملی در این زمینه شده است.

در حالی که مرکز رصد قتل زنان «کانادا برای عدالت و پاسخگویی» (CFOJA) تنها در سال ۲۰۱۷ تأسیس شد، اصطلاح «قتل زنان» سابقه طولانی در این کشور دارد که بیش از ۳ دهه را در بر می‌گیرد.

در سال گذشته، بیش از ۵۰ شهر و منطقه در سراسر انتاریو، از جمله تورنتو، سادبری، همیلتون و کینگستون، خشونت شریک زندگی و خشونت مبتنی بر جنسیت را یک بیماری همه‌گیر اعلام کردند.

براساس آخرین گزارش آمار کانادا که در ماه آوریل منتشر شد، میزان قتل‌های مبتنی بر جنسیت در کانادا از سال ۲۰۱۹ افزایش یافته است.

 بین سال‌های ۲۰۲۰ و ۲۰۲۱، افزایش ۱۴ درصدی در میزان این قتل‌ها وجود داشت که به بالاترین میزان از سال ۲۰۱۷ رسید.

طبق آمار کانادا، زنان به‌طور نامتناسب از سوی فردی که به‌خوبی می‌شناسند به قتل می‌رسند، در حالی که قتل مردان معمولا از سوی یک رابطه دورتر مانند یک آشنا، دوست یا حتی یک غریبه انجام می‌شود.

از هزار و ۱۲۵ قتل مرتبط با جنسیت گزارش شده از سوی پلیس بین سال‌های ۲۰۱۱ تا ۲۰۲۱، دو‌ سوم از سوی شریک زندگی و ۲۸ درصد از سوی یکی از اعضای خانواده انجام شده است و تنها یک درصد از قتل‌ها از سوی یک فرد ناشناس انجام شده است.

انتهای پیام/


برچسب ها: کانادا قتل زنان

ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *