زیرسویه JN.۱ چیست و درباره آن چه می‌دانیم؟

9:50 - 02 دی 1402
کد خبر: ۴۷۵۰۵۹۶
زیرسویه JN.۱ چیست و درباره آن چه می‌دانیم؟
زیرسویه جدید کرونا با نام JN.۱ تاکنون در ۴۱ کشور شناسایی شده و هنوز اطلاعات دقیقی درباره آن وجود ندارد.

خبرگزاری میزان - زیرسویه جدیدی از کووید-۱۹، ویروسی که چهار سال پیش باعث همه‌گیری ویروس کرونا شد، در ده‌ها کشور شناسایی شده است.

سازمان بهداشت جهانی (WHO) زیرسویه JN.۱ را به‌عنوان یک زیرسویه تحت نظر طبقه‌بندی کرده است. گفته می‌شود که این زیرسویه در ۴۱ کشور شناسایی شده است. JN.۱ اولین بار در ماه سپتامبر در آمریکا شناسایی شد.

زیرسویه جدید به دلیل افزایش نرخ انتقال اکنون از سوی آژانس‌های بهداشت عمومی در سراسر جهان تحت نظارت دقیق قرار دارد.

زیرسویه جدید JN.۱ چیست؟

زیرسویه جدید کرونا، که با نام JN.۱ شناخته می‌شود، از سویه BA ۲.۸۶ به وجود آمده است. BA ۲.۸۶ خود بخشی از سویه اومیکرون است. اومیکرون سویه قوی‌تری از کووید-۱۹ است که سال گذشته به اوج خود رسید.

هر ویروس دارای پروتئین‌های سنبله منحصربه‌فرد خود است که آن‌ها را قادر می‌سازد سلول‌ها را آلوده کرده و علائم خاصی را ایجاد کنند. تغییرات یا جهش اضافی در توالی دی‌ان‌ای آن سنبله‌ها نشان‌دهنده پیدایش سویه/زیرسویه جدیدی از ویروس است.

سویه/زیرسویه‌ها می‌توانند از نظر شدت، سرایت و پاسخ به درمان علائم متفاوت باشند.

کارشناس سیاست و تحقیقات مراقبت‌های بهداشتی در موسسه پزشکی ویل کورنل، می‎گوید: زیرسویه جدید واگرایی ژنتیکی بیشتری با نسخه‌های قبلی خود دارد که نشان‌دهنده تکامل مداوم ویروس است.

در حالی که BA ۲.۸۶ دارای ۲۰ جهش در پروتئین‌های سنبله خود بوده، JN.۱ دارای ۲۱ جهش است. مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری‌های آمریکا (CDC) این جهش اضافی را L۴۵۵S نام‌گذاری کرده و گفته که ممکن است این جهش به ویروس کمک کند تا از پاسخ‌های سیستم ایمنی فرار کند.

تجربه ابتلا به کرونا یا واکسینه شدن معمولا آنتی‌بادی‌های سیستم ایمنی را قادر می‌سازد تا وقتی دوباره در معرض ویروس قرار می‌گیرند، با آن مقابله کنند. 

JN.۱ کجا شناسایی شده است؟

JN.۱ اولین بار در ماه سپتامبر در آمریکا، یک ماه پس از ثبت سویه اصلی آن، یعنی BA ۲.۸۶ شناسایی شد. 

سازمان بهداشت جهانی گزارش داد که این زیرسویه جدید در ۴۱ کشور گسترش یافته است. 

برای حدود یک ماه اول، JN.۱ تنها ۰.۱ درصد از ابتلا‌ها به ویروس کرونا در آمریکا را به خود اختصاص داده بود. با این حال، این زیرسویه از هشتم دسامبر (۱۷ آذر)، بین ۱۵ تا ۲۹ درصد موارد ابتلا در این کشور را برعهده دارد.

بر اساس گزارش سازمان بهداشت جهانی، سایر کشور‌هایی که تعداد زیادی ابتلا به این زیرسویه را ثبت کردند عبارتند از فرانسه، سنگاپور، کانادا، انگلیس و سوئد. چین نیز هفته گذشته هفت مورد را شناسایی کرد.

در اوایل دسامبر، JN.۱ در ایالت کرالای هند نیز یافت شد. 

آیا باید نگران JN.۱ باشیم؟

مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری‌های آمریکا شواهدی پیدا نکرده که نشان دهد JN.۱ در مقایسه با سویه/زیرسویه‌های دیگر خطر بیشتری برای سلامت عمومی دارد و کارشناسان می‌گویند افزایش موارد ابتلا ممکن است بخشی از روند‌ها و شرایط فصل زمستان باشد.

انتظار می‌رود انواع علائم این زیرسویه مشابه دیگر سویه/زیرسویه‌های کووید-۱۹ باشد و اقدامات دوران همه‌گیری مانند فاصله‌گذاری اجتماعی و استفاده از ماسک به‌عنوان اقدامات احتیاطی در نظر گرفته شده‌اند. 

یک کارشناس عنوان کرد که علائم شدید ناشی از ابتلا به این زیرسویه پیش‌بینی نمی‌شود.

نظر سازمان بهداشت جهانی

سازمان بهداشت جهانی گفت که خطر این زیرسویه از نظر شدت در حال حاضر کم ارزیابی شده و در صورت نیاز به‌روزرسانی انجام خواهد شد. 

این آژانس خاطرنشان کرد که سایر بیماری‌های تنفسی مانند آنفولانزا نیز در بحبوحه آغاز فصل زمستان در نیمکره شمالی در حال افزایش بوده و انتقال JN.۱ ممکن است امکانات بهداشتی را بیشتر تحت فشار قرار دهد.

سازمان بهداشت جهانی گفت که واکسن‌ها به محافظت از اثرات شدید ابتلا به سویه/زیرسویه‌های کرونا ادامه خواهند داد.

علائم JN.۱

به گفته مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری‌های آمریکا، مانند سایر سویه‌های کووید-۱۹، علائم بر اساس ایمنی و سلامت کلی فرد متفاوت است. علائم شایع عبارتند از تب یا لرز، سرفه، خستگی و بدن درد. 

انتهای پیام/


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *