اولین جلسه رسیدگی برخط در دادگستری شهرستان زرند برگزار شد

15:44 - 22 آذر 1402
کد خبر: ۴۷۴۹۲۷۳
دسته بندی: قضایی ، حقوقی
اولین جلسه رسیدگی برخط در دادگستری شهرستان زرند برگزار شد
اولین جلسه دادگاه علنی برخط دادگستری شهرستان زرند با موضوع مطالبه مالی زوجه در شعبه اول دادگاه حقوقی زرند برگزار شد.

خبرگزاری میزان - در راستای اجرای سند تحول قوه قضاییه و تاکیدات ریاست قوه قضاییه مبنی بر توسعه دادرسی الکترونیک و کاهش محدودیت‌ها و هزینه‌های قضایی، اولین جلسه دادگاه علنی برخط دادگستری شهرستان زرند با موضوع مطالبه مالی زوجه، توسط قاضی ابوالفضل فرح‌بخش، رئیس دادگستری و رئیس شعبه اول دادگاه حقوقی زرند برگزار شد.

وی در حاشیه برگزاری این دادگاه آنلاین گفت: توسعه دادگاه‌های علنی برخط یکی از گام‌های مهم در راستای اجرایی کردن قانون اساسی، سند تحول قضایی و بهره‌برداری از فناوری‌های نوین در ترویج و گسترش دانش حقوقی است که هم‌اکنون در دستگاه قضایی در حال اجرایی شدن است.  

ابوالفضل فرح‌بخش اظهار کرد: در بخش نهم قانون آیین دادرسی کیفری به دادرسی الکترونیکی اشاره و چگونگی برگزاری دادگاه‌های مجازی مشخص شده است و از سویی دیگر در مواد ۱۷۵، ۳۵۵ و ۶۵۹ قانون آئین دادرسی کیفری و همچنین ماده ۲۵ آیین نامه استفاده از سامانه‌های مخابراتی و رایانه‌ای ظرفیت دادرسی‌های الکترونیک مورد تاکید قرار گرفته است.

وی افزود: به صورت عملی نیز طی سال‌های گذشته و با گسترش ویروس کرونا امکان برگزاری جلسات دادگاه‌ها به‌صورت آنلاین فراهم شده، اما اتفاق مهم آن است که در دادگاه علنی و برخط ضمن ایجاد شفافیت و اتقان بیشتر آرا امکان حضور افراد علاقه‌مند به صورت میهمان نیز وجود دارد.

فرح‌بخش ادامه داد: کاهش هزینه و اطاله دادرسی، آشنایی مردم با حساسیت و سختی کار قضاوت، انتقال تجربیات و آموزش دانش حقوقی در راستای افزایش زمینه تعامل بیشتر جامعه دانشگاهی و حقوقی کشور با دستگاه قضایی از دیگر مزایای برگزاری جلسات رسیدگی برخط علنی است.

رئیس شورای پیشگیری از وقوع جرم شهرستان زرند خاطر نشان کرد: با برگزاری دادگاه‌های علنی، امکان شناخت ضعف‌ها و استدلالات احتمالی فراهم می‌شود و در نتیجه با رفع نقاط ضعف می‌توان به بهبود عملکرد قضایی و اتقان هر چه بیشتر آرا کمک کرد که این مهم برای بسیاری از مجرمین و متهمین نیز بازدارندگی بیشتری از اعمال مجازات خواهد داشت و بنابراین در پیشگیری از وقوع جرم نیز موثر است.

انتهای پیام/



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *