تنش بر سر تغییرات اقلیمی و جنگ غزه در نشست آب‌وهوایی دبی

10:04 - 11 آذر 1402
کد خبر: ۴۷۴۷۲۲۱
تنش بر سر تغییرات اقلیمی و جنگ غزه در نشست آب‌وهوایی دبی
نشست آب‌وهوایی دبی با تنش‌هایی بر سر صندوق بلایای آب‌وهوایی و موضوع جنگ غزه همراه بود.

خبرگزاری میزان - آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل از سران جهان در اجلاس آب‌وهوایی COP۲۸ خواست تا برای آینده‌ای بدون سوخت‌های فسیلی برنامه‌ریزی کنند و گفت: هیچ راه دیگری برای مهار گرمایش جهانی وجود ندارد.

گوترش یک روز پس از آن که سلطان احمد الجابر، وزیر صنعت و فناوری امارات و رئیس نشست COP پیشنهاد استقبال از ادامه استفاده از سوخت‌های فسیلی را مطرح کرد، اظهار کرد: ما نمی‌توانیم یک سیاره در حال سوختن را با شلنگ آتش‌نشانی از سوخت‌های فسیلی نجات دهیم.

گوترش، بیان کرد: رسیدن به محدودیت تعیین شده ۱.۵ درجه‌ای تنها در صورتی امکان‌پذیر است که در نهایت سوزاندن تمام سوخت‌های فسیلی را متوقف کنیم؛ نه اینکه استفاده از آن را کاهش دهیم. 

دیدگاه‌های مخالف، دشواری مذاکرات آب‌وهوایی سازمان ملل در امارات را خلاصه می‌کند.

صندوق بلایای آب‌وهوایی

توافقی در روز پنج‌شنبه برای ایجاد «صندوق ضرر و زیان» برای کمک به کشور‌های فقیر در جهت مقابله با اثرات تغییرات آب‌وهوایی حاصل شد. اثرات تغییرات آب‌وهوایی عمدتا نتیجه استفاده از سوخت‌های فسیلی از سوی کشور‌های ثروتمند است که سهم بزرگی از انتشار تجمعی را ایجاد کرده‌اند. 

کشور‌های در حال توسعه بیش‌ترین ضرر را از تغییرات آب‌وهوایی متحمل شده‌اند و از کشور‌های ثروتمندتر خواسته‌اند تا در این زمینه کمک کنند. این کشور‌ها مدت‌ها بود که به دنبال چنین صندوقی بوده‌اند، اما تنها ۷۰۰ میلیون دلار به این صندوق اختصاص یافته است. کشور‌های فقیر و در حال توسعه گفته بودند که برای مقابله با اثرات تغییرات آب‌وهوایی ۱۰۰ میلیارد دلار نیاز است.

یکی از کشور‌های عضو گروه کشور‌های در حال توسعه در هیئت مشاوران اصلی اجلاس نیز روز جمعه پس از انتشار گزارش‌هایی مبنی بر اینکه امارات از این رویداد برای تضمین قرارداد‌های تجاری در زمینه تولید بیشتر نفت و گاز استفاده خواهد کرد، استعفا کرد.

هیلدا هاینه، رئیس سابق جزایر مارشال که در معرض آب‌وهوای نامساعد قرار دارند، در نامه استعفای خود، گفت: این اقدامات یکپارچگی ریاست COP و کل فرآیند را تضعیف می‌کند. 

خشم بر سر جنگ غزه 

برخی از سران کشور‌ها روز جمعه سخنرانی کرده و از بمباران غزه از سوی رژیم صهیونیستی انتقاد کردند. 

«رجب طیب ارودغان»، رئیس‌جمهور ترکیه و «سیریل رامافوسا»، رئیس‌جمهور آفریقای جنوبی در سخنرانی‌های خود رژیم صهیونیستی را به ارتکاب جنایات جنگی در غزه متهم کردند. این در حالی بود که یک مقام صهیونیست، مدعی شد که ارتش این رژیم به قوانین بین‌المللی پایبند است.

رامافوسا، گفت: آفریقای جنوبی از تراژدی بی‌رحمانه‌ای که در غزه در حال وقوع بوده، وحشت زده است. جنگ علیه مردم بی‌گناه فلسطین جنایت جنگی است که اکنون باید پایان یابد. 

گوترش هم در اظهاراتی گفت: همانطور که در این منطقه می‌بینیم، درگیری‌ها باعث رنج و ناراحتی شدید می‌شود. 

گوستاوو پترو، رئیس‌جمهور کلمبیا نیز اقدامات رژیم صهیونیستی را نسل‌کشی و بربریت علیه مردم فلسطین خواند.

در همین حال، اسحاق هرتزوگ، رئیس رژیم صهیونیستی که قرار بود روز جمعه در این نشست سخنرانی کند، پس از انتقاد سران دیگر از بمباران شدید غزه، از سخنرانی انصراف داد. 

انتهای پیام/


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *