تشدید تنش‌های دیرینه میان ترکیه و رژیم صهیونیستی

14:59 - 10 دی 1402
کد خبر: ۴۷۵۲۱۹۶
تشدید تنش‌های دیرینه میان ترکیه و رژیم صهیونیستی
روابط ترکیه و رژیم صهیونیستی در سال‌های اخیر مملو از تنش بوده است.

خبرگزاری میزان - روابط میان ترکیه و رژیم صهیونیستی به‌طور ویژه از زمان آغاز تهاجم این رژیم به نوار غزه در سراشیبی قرار گرفته است. 

البته تنش دولت رجب طیب اردوغان با کابینه نتانیاهو موضوع جدیدی نبوده و سال‌های گذشته نیز این تنش‌ها وجود داشته است.

اردوغان رئیس‌جمهور ترکیه چند روز قبل در اقدامی که توجه جهانی را به خود جلب کرده، اقدامات بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی در جریان حملات به غزه را به اقدامات آدولف هیتلر تشبیه کرد.

به گفته کارشناسان، با توجه به وزن و حساسیت تاریخی مرتبط با نام هیتلر، انتظار می‌رود این مقایسه تنش دیپلماتیک پیچیده بین ترکیه و رژیم صهیونیستی را تشدید کند. 

محکوم کردن صهیونیست‌ها از سوی اردوغان و پیامد‌های آن

انتقاد اردوغان از جنگ رژیم صهیونیستی در غزه و نپذیرفتن منطقه حائل پس از جنگ، موضع او را درباره نیاز فلسطینی‌ها به شکل دادن به آینده خود برجسته می‌کند.

اما این اظهار نظر جنجالی اولین انتقاد اردوغان از رژیم صهیونیستی نیست. او پیش‌تر از مقاومت فلسطین دفاع و تاکید کرده بود که حماس یک سازمان تروریستی نیست و رژیم صهیونیستی را به ارتکاب جنایات جنگی متهم کرده بود.

این اظهارات، همراه با آخرین اظهارات وی، احتمالا به طوفان روابط پیرامون این موضوع دامن می‌زند.

افزایش تعداد شهدا در غزه باعث شده است که سیاستمداران ترکیه، به‌ویژه رجب طیب اردوغان به‌طور فزاینده‌ای در انتقاد از رژیم صهیونیستی مستقیم‌تر شوند.

کارشناسان عنوان می‌کنند که رویداد‌های اخیر و اظهارات اردوغان احتمالا لایه دیگری از پیچیدگی را به این روابط اضافه خواهد کرد.

ولفانگو پیکولی، رئیس مشترک گروه مشاوره ریسک سیاسی Teneo، گفت: اظهارات اردوغان نشان می‌دهد که روابط ترکیه و اسرائیل به بن‌بست رسیده است. 

در چهارم نوامبر (۱۳ آبان)، وزارت خارجه ترکیه سفیر خود در تل‌آویو را به دلیل امتناع رژیم صهیونیستی از پذیرش آتش‌بس، تداوم حملات علیه غیرنظامیان و ممانعت از ورود کمک‌های بشردوستانه به غزه، فراخواند.

در همین حال، تصمیم رژیم صهیونیستی برای فراخواندن دیپلمات‌هایش از ترکیه بر تیرگی روابط بین ۲ طرف تاکید می‌کند.

روابط ترکیه و رژیم صهیونیستی؛ یک تاریخ آشفته

روابط ترکیه و رژیم صهیونیستی در سال‌های اخیر، به‌ویژه پس از حمله نظامیان صهیونیست به کشتی ماوی مرمره در غزه در سال ۲۰۱۰ مملو از تنش بوده است. روابط رسمی تا سال ۲۰۱۶ که دو طرف بر سر یک توافق غرامت و راهی برای عادی‌سازی روابط به توافق رسیدند، سرد بود.

اما ۲ سال بعد، ۲ رویداد باعث توقف تلاش‌های عادی‌سازی شد؛ ده‌ها معترض فلسطینی از سوی نیرو‌های امنیتی رژیم صهیونیستی در حصار میان اراضی اشغالی و غزه به شهادت رسیدند و آمریکا تصمیم گرفت سفارت خود را از تل‌آویو به قدس اشغالی منتقل کند.

طی ۲ سال گذشته، اردوغان به دنبال بهبود روابط با رژیم صهیونیستی به‌عنوان بخشی از یک سیاست خارجی گسترده‌تر برای هموارسازی روابط ناهموار با قدرت‌های منطقه‌ای مانند مصر، عربستان و امارات بود.

سال گذشته، اسحاق هرتزوگ، رئیس رژیم صهیونیستی به آنکارا سفر کرد و سفیران هر ۲ طرف منصوب شدند.

اردوغان برای اولین بار در ماه سپتامبر با بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی دیدار کرد و هر ۲ متعهد شدند همکاری بیشتری داشته باشند. 

با این حال، به نظر می‌رسد که جنگ کنونی رژیم صهیونیستی در غزه و اظهارات تند اردوغان این برنامه‌ها را متوقف کرده است.

اردوغان کمی پس از آغاز تهاجم رزیم صهیونیستی به غزه هرگونه برنامه سفر به اراضی اشغالی را لغو کرد.

انتهای پیام/


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *