آشکار شدن تنش‎ها میان روسیه و رژیم صهیونیستی در پی جنگ غزه

15:03 - 11 آذر 1402
کد خبر: ۴۷۴۷۳۱۵
آشکار شدن تنش‎ها میان روسیه و رژیم صهیونیستی در پی جنگ غزه
روسیه و رژیم صهیونیستی طی ماه‌های گذشته، بر سر موضوعات مختلف از جمله جنگ اوکراین و تجاوز این رژیم به غزه با افزایش تنش‌ها مواجه شده‌اند.

خبرگزاری میزان - روابط روسیه و رژیم صهیونیستی از زمان آغاز عملیات طوفان الاقصی شاهد افزایش تنش‌ها بوده است.

سرگئی لاوروف، وزیر خارجه روسیه و دیگر مقامات این کشور از زمان آغاز حملات رژیم صهیونیستی به نوار غزه خواستار آتش‌بس بوده‌اند. 

مسکو همچنین هشدار داده است که درگیری ممکن است گسترش یافته و از استقرار نیروی دریایی آمریکا در مجاورت نوار غزه انتقاد کرده است. 

روسیه و جنگ غزه

با این حال، تعدادی از مفسران برجسته روس بیانیه‌هایی را صادر کرده‌اند که به شدت از رژیم صهیونیستی انتقاد کرده و نسبت به فلسطینی‌ها همدردی کرده‌اند. 

البته برخی کارشناسان عنوان می‌کنند که مواضع عنوان شده از سوی این مفسران بیانگر موضع کرملین نیز است. 

براساس گزارش‌های منتشر شده‌، کرملین با رژیم صهیونیستی ابراز همدردی نکرده و «ولادیمیر پوتین»، رئیس‌جمهور این کشور با بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی تماسی تلفنی نداشته است.

گاردین هم در مقاله‌ای درباره روابط روسیه و رژیم صهیونیستی پس از عملیات طوفان الاقصی، نوشت که پس از مرگ‌بارترین عملیات فلسطینی‌ها علیه رژیم صهیونیستی در دهه‌های اخیر، به نظر می‌رسد که روابط روسیه و این رژیم رو به تیرگی رفته است.

پوتین در اولین اظهارات خود درباره عملیات مقاومت، گفت که انفجار درگیری‌ها بین رژیم صهیونیستی و فلسطینی‌ها نشان داد که سیاست آمریکا در خاورمیانه شکست خورده و نیاز‌های فلسطینی‌ها را در نظر نگرفته است.

پوتین بدون ابراز همدردی با رژیم صهیونیستی گفت: فکر می‌کنم بسیاری از مردم با من موافق هستند که این یک نمونه واضح از شکست سیاست آمریکا در خاورمیانه است.

همچنین در مسکو نسبت به اشتباهات نظامی و اطلاعاتی رژیم صهیونیستی که به‌عنوان شاهدی بر ضعف غرب معرفی شده بود، احساس خوشحالی وجود داشت. 

جنگ اوکراین و روابط با ایران

گاردین، نوشت که به نظر می‌رسد حمایت نکردن پوتین از رژیم صهیونیستی نشان‌دهنده شکاف بزرگ بین روسیه و این رژیم است که از زمان آغاز جنگ در اوکراین رخ داده است.

دیپلماسی ظریف روسیه در مواجهه با رژیم صهیونیستی زمانی به ثمر نشست که این رژیم از شرکت در تحریم‌های غرب علیه روسیه امتناع کرد و این موضوع باعث ناراحتی کی‌یف شد.

اما در پشت پرده، نشانه‌هایی مبنی بر بدتر شدن روابط بین طرفین از جمله به دلیل نزدیکی روسیه و ایران، وجود دارد.

پینچاس گلداشمیت، که نزدیک به ۳۰ سال به‌عنوان خاخام ارشد مسکو فعالیت می‌کرد، گفت: روابط میان روسیه و اسرائیل که سال‌ها شاهد آن بودیم، سرد شده است. ما اکنون در دنیا‌های متفاوتی هستیم.

تابستان گذشته، زمانی که مقامات روسیه رژیم صهیونیستی را به حمایت از «رژیم نئونازی» در کی‌یف متهم کردند، این تنش‌ها برای اولین بار به افکار عمومی سرایت کرد. این دعوا پس از آن شعله‌ور شد که سرگئی لاوروف، وزیر خارجه روسیه، گفت که آدولف هیتلر «خون یهودی دارد»؛ اظهاراتی که رژیم صهیونیستی آن را «نابخشودنی» توصیف کرد.

کرملین همچنین شعبه روسیه آژانس یهود را که یک موسسه خصوصی وابسته به رژیم صهیونیستی است، تعطیل کرد.

گاردین در بخشی دیگر با اشاره به اینکه شاید نگران‌کننده‌تر برای اسرائیل، اتکای فزاینده مسکو به ایران بود، نوشت: روسیه که از بازار‌های غربی جدا شده، سرمایه‌گذاری زیادی در زمینه همکاری با ایران انجام داده است. 

انتهای پیام/


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *