وضعیت آمریکا در غرب آسیا؛ واشنگتن بر لبه پرتگاه و نظامیان آمریکایی زیر آتش

14:03 - 18 آبان 1402
کد خبر: ۴۷۴۳۵۹۰
وضعیت آمریکا در غرب آسیا؛ واشنگتن بر لبه پرتگاه و نظامیان آمریکایی زیر آتش
رشته عملیات مقاومتی علیه پایگاه‌های آمریکا در منطقه غرب آسیا افزایش یافته و این امر دولت این کشور را در شرایط دشواری قرار داده است.

خبرگزاری میزان – خبرگزاری «رویترز» در گزارشی با عنوان «در حالی که آمریکا به سمت لبه پرتگاه می‌لغزد، نیرو‌های آمریکایی در غرب آسیا زیر آتش قرار دارند»، به موضوع رشته عملیات‌های مکرر علیه نظامیان و پایگاه‌های آمریکا در این منطقه در روز‌های اخیر پرداخته است.

گزارش «رویترز» با اشاره به جدیدترین عملیات پهپادی علیه پایگاه نظامیان آمریکایی در پایگاه هوایی «اربیل»، اقلیم کردستان عراق، آورده است که براساس گزارش پنتاگون، عملیات مذکور یکی از دست‌کم ۴۰ عملیاتی است که در سه هفته گذشته علیه پایگاه‌های نظامی آمریکا در عراق و سوریه در واکنش به تحولات غزه و حمایت آمریکا از رژیم صهیونیستی رخ داده است.

در بخشی از این گزارش آمده است: این عملیات‌ها تاکنون سبب جراحت ده‌ها نظامی آمریکایی شده‌اند؛ در حال حاضر ۳ هزار و ۴۰۰ نظامی آمریکایی در عراق و سوریه حضور دارند.

در چارچوب افزایش عملیات‌های مذکور، «آنتونی بلینکن»، وزیر خارجه آمریکا روز یکشنبه گذشته به عراق سفر کرد که به نظر نمی‌رسد تاثیر چندانی بر سیر تحولات داشته باشد.

«دیوید شنکر»، دستیار سابق وزیر خارجه آمریکا هشدار داد که خطرات برای نظامیان آمریکایی در حال افزایش است و احتمال یک حمله بزرگ که آمریکا را به درگیری بکشاند، یک نگرانی بسیار واقع‌بینانه است.

وی درباره گروه‌های مقاومتی منطقه و عامل رشته عملیات‌های انجام شده علیه نظامیان آمریکایی، اظهار کرد: من فکر می‌کنم آن‌ها حملات را برای آزار و اذیت و نه کشتن دسته‌جمعی نیرو‌های آمریکایی طراحی و اجرا می‌کنند، اما آن‌ها می‌توانند کار‌های بیشتری انجام دهند.

«رویترز» همچنین با اشاره به وضعیت نامطلوب «جو بایدن»، رئیس‌جمهور فعلی آمریکا و نامزد انتخابات ۲۰۲۴ این کشور در نظرسنجی‌های انتخاباتی، آورده است که آمریکا تاکنون به دنبال محدود کردن نقش خود در جنگ رژیم صهیونیستی علیه غزه بوده است.

با وجود این، گروه‌های مقاومتی در منطقه بر تداوم عملیات علیه پایگاه‌های نظامی آمریکا تا زمانی که محاصره و بمباران غزه ادامه دارد، تاکید دارند.

در عین حال، بایدن با دریافت مداوم اخبار مربوط به عملیات علیه پایگاه‌های نظامی آمریکا در عراق و سوریه و نیز عملیات یمن علیه ناوشکن نیروی دریایی آمریکا در سواحل این کشور، با دوراهی دشواری مواجه است.

این کشور که با خروج از افغانستان پس از ۲۰ سال اشغالگری تمرکز خود را بر بحران اوکراین و تشدید تنش‌ها با چین قرار داده بود، برخی از دارایی‌های نظامی خود را نیز از منطقه غرب آسیا خارج کرده است.

از این رو هرگونه پاسخ احتمالی بایدن باید بسیار محتاطانه باشد؛ ضمن اینکه باید امیدوار باشد که نمایش قدرت از طریق اعزام ۲ گروه ناو هواپیمابر به منطقه، مانع از هرگونه حمله جدی شود.

«رویترز» تاکید دارد که واکنش بایدن به این بحران، از نظر منتقدان جمهوریخواه وی به اندازه کافی قوی نبوده است؛ چراکه این عملیات‌ها برای بسیاری از آمریکایی‌ها یادآور خاطره عملیات ضد آمریکایی علیه پادگان تفنگداران آمریکایی در لبنان در چهار دهه پیش است که ۲۴۱ کشته برجای گذاشت.

یک تفنگدار آمریکایی با به یادآوردن آن حادثه این پرسش را مطرح کرد: آیا تاریخ تکرار می‌شود؟

انتهای پیام/


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *