گزارش |

تلاش دستگاه قضایی برای اشتغال زندانیان/ ایجاد هزار و ۵۶۷ فرصت شغلی در زندان‌های استان یزد

8:54 - 04 آبان 1402
کد خبر: ۴۷۴۱۰۸۲
دسته بندی: قضایی ، حقوقی
تلاش دستگاه قضایی برای اشتغال زندانیان/ ایجاد هزار و ۵۶۷ فرصت شغلی در زندان‌های استان یزد
با توجه به اهمیت مقوله اشتغال برای بازپروری و بازاجتماعی شدن زندانیان در راستای تحقق سند تحول و تعالی قوه قضاییه و کاهش جمعیت کیفری زندان‌ها هزار و ۵۶۷ فرصت شغلی در زندان‌های استان یزد ایجاد شده است.

خبرگزاری میزان_ جرم و مجازات به عنوان مفاهیمی محسوب می‌شوند که همواره توجه اندیشمندان حوزه‌های مختلف علمی، دانشگاهی و نیز سیاست‌مداران و به طور کلی حکومت‌ها را به خود جلب کرده است.

در این میان مفهوم بیکاری به عنوان یکی از عوامل مؤثر در شکل‌گیری و فراوانی میزان آسیب‌های اجتماعی و جرایم شناخته می‌شود و تأثیرات آشکاری در وقوع جرم و به طبع آن افزایش تعداد زندانیان در جوامع مختلف دارد.

از این روی هرچه جمعیت بیکار و فاقد شغل در منطقه‌ای بیشتر باشد احتمال روی آوردن افراد به خصوص قشر جوان در آن منطقه به سمت بزه‌کاری و آسیب‌های اجتماعی بیشتر است و این موضوع می‌طلبد که مسئولان و متولیان امر نگاه ویژه‌ای به مقوله اشتغال و ایجاد فرصت‌های شغلی داشته باشند.

از سوی دیگر بازاجتماعی شدن و جلوگیری از تکرار جرم و بازگشت زندانیان به زندان‌ها همواره یکی از دغدغه‌های قوه قضاییه و سازمان زندان‌ها و اقدامات تامینی و تربیتی کشور بوده و تلاش شده است با حرفه‌آموزی زندانیان و کسب مهارت‌های حرفه‎‌ای و شغلی برای آنان زمینه‌های لازم برای اشتغال و ورود زندانیان به بازار کار در دوران پس از حبس فراهم شود تا از این طریق از ارتکاب مجدد به جرم و افزایش جمعیت کیفری زندان‌ها جلوگیری شود.

اااااااااااااااااا

اشتغال به کار ۷۵ هزار مددجو در زندان‌های کشور

چندی پیش غلامعلی محمدی رئیس سازمان زندان‌ها در برنامه تلویزیونی "صف اول" از شبکه خبر در رابطه با اشتغال زندانیان گفت: خوشبختانه قانون‌گذار به اشتغال و اعطاء تسهیلات لازم برای مهارت‌آموزی و توسعه اشتغال در زندان‌ها توجه داشته بنابراین توانسته‌ایم بطور جدی به موضوع اشتغال ورود کنیم.

وی از کاهش آمار بازگشت زندانیان به زندان خبر داد و عنوان کرد: در سال ۱۴۰۱ از هزار نفر فقط ۴۵ نفر بازگشت به زندان داشته‌اند و این موضوع نشان می‎‌دهد که هر چقدر به اشتغال به عنوان مهمترین امر اصلاح و تربیت زندانیان توجه شود قطعا آمار بازگشت آنان نیز کاهش می‌یابد.

به گفته رئیس سازمان زندان‌ها هم‌اکنون ۷۵ هزار زندانی به شکل مولّد و نشسته در زندان‌ها درحوزه اشتغال فعالند و هزار واحد تولیدی با تولید ۵ هزار محصول در حرفه‌های مختلف اعم از اشتغال نشسته، کارگاه‌های داخل زندان و کار در بخش‌های کشاورزی، صنعتی و خدماتی درخارج از زندان برای زندانیان واجد شرایط اشتغال ایجاد کرده‌اند.

بر کسی پوشیده نیست که اشتغال زندانیان در زمان حبس علاوه بر ایجاد امید و انگیزه کافی برای آزادی و ورود به جامعه در بین زندانیان باعث بهبود وضعیت معیشتی خانواده‌های آنان نیزمی‌شود چرا که بسیاری از خانواده‌ها به دلیل آنکه سرپرست‌شان در زندان به می‌برد با مشکلات معیشتی زیادی مواجه می‌شوند و این خود به نوعی زنگ خطری است که سایر افراد این خانواده‌ها نیز به لحاظ قرارگیری در تنگنا‌های اقتصادی در معرض انواع آسیب‌های اجتماعی قرار می‌گیرند.

اداره کل زندان‌ها و اقدامات تامینی و تربیتی استان یزد نیز به عنوان یکی از دستگاه‌های متولی ایجاد اشتغال برای مددجویان در استانی که از لحاظ شاخص‌های آماری در وضعیت مطلوبی در حوزه اشتغال به سر می‌برد اقدامات خوبی را در این حوزه انجام داده است.

اااااااااااااااااا

رضا مقبلی قرائی مدیرکل زندان‌ها و اقدامات تامینی و تربیتی استان یزد در گفت‌وگو با میزان با بیان اینکه اشتغال زندان‌های استان در ۳ قالب اشتغال کارگاهی، اشتغال بصورت اعزام به کار و اشتغال نشسته انجام می‌شود گفت: این موضوع با همکاری واحد‌های مجری که بنیاد تعاون و انجمن‌های حمایت زندانیان استان هستند از طریق انعقاد قرارداد با بخش خصوصی و ایجاد کارگاه‌ها در داخل و خارج زندان انجام شود.

وی افزود: خوشبختانه با توجه به اقدامات خوبی که در جهت اشتغال زندانیان انجام شده و از طرفی با توجه به ظرفیت و پتانسیل بالای استان به لحاظ صنعتی بودن و استقبال خوب صاحبان صنایع از این موضوع، وضعیت اشتغال استان در سطح بسیار خوبی ارزیابی می‌شود.

استفاده از ظرفیت مددجویان برای کمک به چرخه تولید در استان یزد

وی ادامه داد: هم اکنون ۳۸ قرارداد کارفرما در انتظار جذب نیروی کار جدید هستند و طی این قرارداد‌ها کارگا‌ها و واحد‌های تولیدی استان درخواست اشتغال و بکارگیری بیش از ۱۲۰۰ نفر مددجو را دارند.  

مدیرکل زندان‌ها و اقدامات تامینی و تربیتی استان یزد در تشریح آمار اشتغال در زندان‌های این استان اظهار کرد: ۵۶ درصد از زندانیان در حال حاضر در ۳  قالب اشتغال کارگاهی، اشتغال بصورت اعزام بکار و اشتغال نشسته مشغول به کار هستند و از این تعداد حقوق و دستمزد ۴۰ درصد آنان  بصورت مستمر و ماهانه از سامانه‌های دستمزد بنیاد تعاون و انجمن‌های حمایت از زندانیان به عنوان مجریان امر اشتغال استان پرداخت می‌شود.

وی تاکید کرد: از مجموع ۵۶ درصد اشتغال مددجویان در واحد‌های تولیدی و کارگاهی ۳۴ درصد مربوط به اشتغال نشسته، ۱۶ درصد اعزام به کار و ۶ درصد به اشتغال کارگاهی مربوط می‌شود.

مقبلی قرائی در خصوص واحد‌های تولیدی فعال در داخل و خارج از زندان‌های استان عنوان کرد: در کنار ۱۱۰ فقره قرارداد با بخش خصوصی که طی آن‌ها مددجویان در کارخانجات و صنایع استان بصورت اعزام به کار مشغول هستند تعداد ۱۴  واحد تولیدی شامل کارگاه خیاطی انجمن حمایت زندانیان شهرستان یزد، سالن تولید قارچ انجمن حمایت زندانیان شهرستان اردکان، کارگاه‌های مستقر در مزرعه تلاش ۱ و ۲ شهرستان ابرکوه، دامداری (پرورش دام سبک و سنگین)، استخر پرورش ماهی، مرغداری، کارگاه‌های احداث شده با همکاری بنیاد تعاون و بخش خصوصی در داخل و بیرون از زندان (جنب زندان مرکزی، زندان اردکان، زندان شماره ۲ و کانون اصلاح وتربیت) به صورت اشتغال کارگاهی در حال فعالیت هستند.

اااااااااااااااااا

هزار و ۵۶۷ فرصت شغلی در زندان‌های یزد ایجاد شده است

وی از ایجاد قریب به هزار و ۵۶۷ فرصت شغلی در زندان‌های استان در سال‌جاری خبر داد و تصریح کرد: عمده این مشاغل در قالب صنایع دستی، خدماتی  و صنعتی هستند که در حوزه صنایع دستی رشته‌های میناکاری روی مس و سفال، خراطی، قلم‌زنی روی مس، حکاکی روی سنگ و استخوان، پیکرتراشی روی چوب، صنایع چوبی همچون عصا، قندان، ظروف پذیرایی و ...، فیرزه‌کوبی روی مس، ترشکاری سنگ‌های قیمتی و نیمه قیمتی، معرق‌کاری، مشبک‌کاری، منبت‌کاری، صنایع چرمی دست‌دوز و خیاطی به مددجویان آموزش داده می‌شود و از این طریق کسب درآمد می‌کنند.

مدیرکل زندان‌های استان یزد از امضای تفاهم‌نامه همکاری با اداره کل فنی و حرفه‌ای استان در خصوص آموزش‌های هنری و حرفه‌ای لازم برای مددجویان خبر داد و گفت:  بر اساس این تفاهم‌نامه مربیان رسمی اداره کل فنی و حرفه‌ای ضمن حضور در زندان‌های استان دوره‌های آموزشی لازم را برای مددجویان برگزار می‌کنند.

وی افزود: این دوره‌ها در دو سطح مقدماتی و پیشرفته برگزار می‌شود و در هر سطح آموزش‌های مرتبط با رشته انتخابی طی یک دوره ۱۰۰ ساعته و در طول یک تا ۲ ماه به مددجویان آموزش داده می‌شود.

مقبلی قرائی با تاکید بر اهمیت درآمدزایی برای مددجویان از طریق فروش این اقلام و آثار تصریح کرد: آثار تولید شده توسط زندانیان که عموما درای کیفیت و ظرافت مطلوبی هستند با همکاری انجمن حمایت از زندانیان به صورت نقدی خریداری و در یک نمایشگاه دائمی در مجاورت اداره کل دادگستری استان یزد به فروش رسد و هم استانی‌ها می‌توانند برای خرید این اقلام و کمک به اقتصاد مددجویان به این نمایشگاه مرجعه کنند.

اااااااااااااااااا

ضرورت توجه به اشتغال برای بازپروری مددجویان

مدیرکل زندان‌ها و اقدامات تامینی و تربیتی استان یزد با اشاره به اینکه توجه به کسب درآمد و کمک به معیشت مددجویان و خانواده آن‌ها تاثیر بسیار خوبی در اصلاح و بازاجتماعی شدن مددجویان دارد خاطر نشان کرد: در بعضی از کارگاه‌های اشتغال بخش خصوصی، مددجویان بعد از اتمام دوران تحمل حبس، همچنان در آن کارگاه مشغول کار و کسب درآمد هستند و همین امر باعث جلوگیری از تکرار بزه و بازگشت این افراد به زندان می‌شود.

وی موضوع اشتغال و کسب درآمد در دوران پس از آزادی را یکی از مهمترین عوامل کاهش جمعیت کیفری زندان‌ها دانست و اظهار کرد: تجربه بار‌ها این موضوع را ثابت کرده که آمار بازگشت مددجویانی  که در کارگاه‌های تولیدی و صنعتی  مشغول بکار بوده اند  بسیار ناچیز است و همین موضوع به کاهش جمعیت کیفری زندان‌ها کمک شایانی می‌کند چرا که بخشی از جمعیت مددجویان زندان‌ها مربوط به افرادی است که پس از تحمل حبس دوباره مرتکب جرم شده و به زندان بازگشته‌اند یعنی برای چندین بار متوالی مرتکب جرم و راهی زندان شده اند.

بسیار واضح و مبرهن است که توجه به حوزه اشتغال و کاهش آمار بیکاری به خصوص در بین جوانان می‌تواند در کاهش آسیب‌های  اجتماعی نقش تعیین کننده داشته باشد، اما در هر صورت اگر فردی به هر دلیلی مرتکب جرم و راهی زندان شد با برنامه ریزی مطلوب و ایجاد بستر‌های مناسب می‌توان راه را برای این دسته افراد باز کرد تا در طی دوران تحمل کیفر ضمن حرفه‌آموزی و کسب مهارت زمینه‌های لازم برای ورود این افراد به جامعه فراهم شود و با مهارت‌های جدیدی که کسب کرده‌اند راهی نو را در پیش گیرند و زندگی دوباره‌ای را آغاز کنند.

انتهای پیام/


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *