واکنش‌ها به هتک قرآن کریم در غرب/ افزایش درخواست‌ها برای تحریم کالاهای سوئد و دانمارک

10:34 - 04 مرداد 1402
کد خبر: ۴۷۲۵۷۲۶
دسته بندی: حقوق بشر ، عمومی
واکنش‌ها به هتک قرآن کریم در غرب/ افزایش درخواست‌ها برای تحریم کالاهای سوئد و دانمارک
هتک حرمت قرآن کریم در سوئد و دانمارک با موج گسترده واکنش و محکومیت به خصوص در میان مسلمانان جهان مواجه شده است.

خبرگزاری میزان – طی کمتر از یک هفته، ۳ مورد هتک حرمت قرآن کریم در دانمارک صورت گرفته که در جدیدترین مورد آن روز سه شنبه یک گروه ۵ نفره در مقابل سفارت مصر در کپنهاگ اقدام به قرآن سوزی کردند.

این هتک حرمت‌ها همزمان با اقدام به قرآن سوزی در سوئد روی داد.

هتک حرمت‌های اخیر به مقدسات اسلامی در کشور‌های سوئد و دانمارک با واکنش‌ها و محکومیت‌هایی گسترده‌ مواجه شده است.

نخستین واکنش سازمان ملل

مجمع عمومی سازمان ملل در نخستین واکنش خود به هتک حرمت قرآن کریم در کشور‌های سوئد و دانمارک قطعنامه‌ای را تصویب کرد.

این قطعنامه هرگونه خشونت علیه کتب مقدس را به عنوان نقض قوانین بین‌المللی محکوم می‌کند.

راهپیمایی گسترده در یمن و در خواست برای بایکوت کالا‌های سوئدی و دانمارکی

انبوه مردم یمن در سرتاسر صنعا برای محکوم کردن هتک حرمت به کتاب مقدس اسلام در سوئد و دانمارک به خیابان‌ها رفتند و خواهان تحریم همه کالا‌های تولید شده در این دو کشور شدند.

معترضان در بیانیه‌ای آتش زدن متون مقدس در این دو کشور اتحادیه اروپا را «جنایت فجیع» توصیف کرده و رژیم صهیونیستی را به تحریک چنین اقدامات توهین آمیزی متهم کردند.

در این بیانیه همچنین از همه کشور‌های مسلمان خواسته شده است که سفیران سوئد و دانمارک را اخراج و همه محصولات این دو کشور غربی و همچنین محصولات هر کشوری را که اجازه چنین اعمال توهین آمیزی را در خاک خود می‌دهد، تحریم کنند.

بایکوت محصولات سوئدی در قطر

گزارش رسانه‌های قطری حاکی از آن است که برخی فروشگاه‌های زنجیره‌ای در این کشور تمامی محصولات سوئدی را از قفسه‌های خود حذف و اقدام به تحریم کالا‌های این کشور کرده‌اند.

درخواست اتحادیه عرب برای تحریم دانمارک

رئیس پارلمان عرب به عنوان نهاد قانونگذاری اتحادیه عرب ضمن محکوم کردن هتک حرمت قرآن کریم در دانمارک خواستار تحریم این کشور شد.

«عادل بن عبدالرحمان العسومی»، هشدار داد که چنین «اقدامات غیرمسئولانه» مسلمانان را تحریک می‌کند و به احساسات نفرت برانگیز دامن می‌زند و همزیستی مسالمت آمیز را تهدید می‌کند. 

وی تاکید کرد که چنین اقداماتی قابل توجیه نیست و نیازمند موضع قاطع جامعه جهانی است که باید از تکرار آن جلوگیری کند؛ وی از جهان عرب و اسلام خواست که دانمارک را تحریم کرده و به آنجا سفر نکنند.

«العسومی» همچنین خواستار وضع قوانینی شد که توهین به نماد‌های دینی، مقدسات و کتب مقدس را جرم انگاری کند و از کشور‌های عربی و اسلامی خواست تا در برابر این اعمال مجرمانه تدابیر شدیدتری اتخاذ کنند.

احضار سفرای سوئد و دانمارک

کشور‌های مسلمان در منطقه با احضار سفرای این دو کشور، اعتراض خود را نسبت به هتک حرمت قرآن کریم ابراز کردند.

در پی اهانت به ساحت مقدس قرآن کریم در کپنهاگ، اخیرا سفیر دانمارک به وزارت امور خارجه کشورمان احضار شد.

همچنین کاردار سفارت سوئد در تهران در غیاب سفیر این کشور، به وزارت امور خارجه احضار شد؛ مدیرکل غرب اروپای وزارت امور خارجه ضمن محکوم کردن اقدام اخیر صورت گرفته در سوئد در اهانت به مهمترین مقدسات اسلامی، سکوت و رفتار منفعلانه دولت سوئد را عاملی برای جسورتر شدن ناقضین یکی از اصول بنیادین و بدیهی حقوق بشر یعنی اصل احترام به ارزش‌های دینی و آسمانی دانست.

در همین حال سفیر جدید سوئد از ورود به کشورمان منع شد.

حسین امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه، گفت: تا زمانی که دولت سوئد اقدام موثری برای حفظ حرمت کتب آسمانی و قرآن صورت ندهد و برخورد جدی با فرد یا جریانی که چنین اهانتی را برای دومین بار در سوئد تکرار کرده، صورت نگیرد، سفیر جدید سوئد را که قرار بود طی روز‌های آینده وارد ایران شود نخواهیم پذیرفت و کماکان سفیر ایران هم به سوئد اعزام نخواهد شد.

مردم عراق نیز با برگزاری تظاهرات گسترده در بغداد اقدام کشور‌های سوئد و دانمارک را به شدت محکوم کردند؛ علاوه بر این عراق با فراخواندن کاردار خود از سوئد، روابط خود با این کشور را قطع کرد.

یک مقام دفتر نخست وزیر عراق، گفت: دستور اخراج سفیر سوئد از بغداد صادر شده است.

کشور‌های مسلمان دیگر مانند ترکیه و پاکستان نیز اقدامات مشابهی را اتخاذ و هتک حرمت قرآن کریم را در سوئد و دانمارک محکوم کردند.

انتهای پیام/


برچسب ها: سوئد دانمارک

ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *