کاهش ۴۰ درصدی تولید پسته نسبت به سال قبل/ مشکلات پسته کاران ادامه دارد

14:21 - 13 آبان 1397
کد خبر: ۴۶۴۹۴۱
دسته بندی: اقتصاد ، صمت و کشاورزی
رئیس اتحادیه آجیل و خشکبار گفت: تولید پسته در سال جاری نسبت به سال گذشته بیش از ۴۰ درصد کاهش داشته است که مهم‌ترین دلیل آن سرمازدگی در زمستان سال گذشته بوده است.

مصطفی احمدی در گفت وگو با خبرنگار گروه اقتصاد در خصوص تولید پسته در سال جاری بیان کرد: تولید پسته در سال جاری نسبت به سال گذشته با کاهش ۴۰ درصدی مواجه شده است که مهم‌ترین دلیل آن سرمازدگی در زمستان سال گذشته بوده است و تنها راه برای جبران این کمبود در بازار واردات تا مرحله‌ی بعدی برداشت محصول است.

وی در ادامه افزود: سرما زدگی به باغات پسته بسیار مشکلات بیشتری نسبت به دیگر محصولات برای پسته کاران دارد، زیرا درخت پسته حداقل چهار سال فرصت نیاز دارد تا به مرحله‌ی باردهی برسند به همین دلیل مشکلاتی که هم اکنون در بازار پسته وجود دارد در سال‌های آینده نیز با آن‌ها مواجه خواهیم بود.

رئیس اتحادیه آجیل و خشکبار با بیان این که هم اکنون پسته ایرانی در بازار‌ها بین المللی با قیمت بین ۸ تا ۱۵ دلار به فروش می‌رسد تصریح کرد: با وجود اینکه پسته یک محصول کاملا داخلی است  قیمت هر کیلو پسته با توجه به نرخ ارز مشخص می‌شود.

وی با ذکر این مطلب که تا پایان سال جاری قیمت‌ها کاهش نخواهد داشت خاطر نشان کرد: برای جبران کمبود این محصول در بازار مجبور به واردات هستیم، در صورتی هم که محصولی با ارز آزاد به کشور وارد شود قیمت‌ها تا حد زیادی افزایش پیدا خواهد کرد، بنابراین نمی توان انتظار کاهش قیمت پسته در بازار را داشته باشیم.
 


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *