پتروشیمی‌ها به دنبال تکمیل زنجیره ارزش افزوده/همکاری پالایشگاه‌ها در تامین ارز سامانه نیما ادامه دارد

13:33 - 12 آبان 1397
کد خبر: ۴۶۴۶۰۱
دسته بندی: اقتصاد ، اقتصاد ایران
سهم بالای پتروشیمی‌ها در تامین ارز بازار ثانویه حساسیت‌ها را بر روی همکاری یا عدم همکاری این بخش بیشتر می‌کند به همین خاطر صحبت‌ها و انتقاد‌های متفاوتی پیرامون آن‌ها وجود دارد.
پتروشیمی‌هابه گزارش خبرنگار گروه اقتصاد ، پتروشیمی‌ها با سهم ۲۷.۶ درصدی صادرات غیرنفتی در شش ماه نخست سال جاری، مصداق بارز ایجاد ارزش افزوده و جلوگیری از خام فروشی هستند.
 
این صنعت با دارا بودن سبد متنوع محصولات سهم قابل توجه‌ای در ارز آوری دارد و در راستای توسعه آن به دنبال تکمیل زنجیره ارزش افزوده با ایجاد تنوع در سبد محصولات صنعت پتروشیمی است، به همین خاطر ۳۰ طرح در دستور کار قرار گرفته و پروژه‌های در دست اجرا بیش از ۹۰ درصد پیشرفت داشته است.
 
برخی کارشناسان بر این عقیده هستند وجود نهاد رگولاتوری باعث توسعه هر چه بیشتر این نهاد می‌شود و منافع آن را برای این صنعت چندین برابر می‌کند.
 
در زمینه تعیین قیمت تمام شده برای محصولات پتروشیمی، واحد‌هایی که از میعانات گازی به عنوان خوراک  استفاده می‌کنند حدود ۸۵ تا ۹۵ درصد قیمت تمام‌شده‌شان به قیمت خوراک باز می‌گردد، از همین رو تغییر در محاسبه نرخ میعانات بر روی قیمت تمام شده محصولاتشان تاثیرگذار خواهد بود.
 
از دیگر حواشی پیرامون پتروشیمی‌ها، تعیین نرخ خوراک آن‌ها بود که به نرخ سامانه نیما تغییر کرد و با توجه به تاثیر بالای نرخ خوراک در قیمت تمام شده،قیمت فروش محصولات با فرمول مشخصی از طریق شرکت ملی صنایع پتروشیمی (NPC) مشخص می‌شود و در نهایت در بورس به فروش می‌رسد.
 
در بحث ارز و فراهم سازی ارز مورد نیاز بازار ثانویه، پتروشیمی‌ها با توجه به سهم صادراتیشان، به عنوان متولی اصلی شناخته شده اند که به گفته بانک مرکزی بیش از ۷۰ درصد ارز عرضه شده در سامانه نیما توسط پتروشیمی‌ها صورت می‌گیرد.
 


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *